سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگلهای دست‌کاشت صدوق در معرض نابودی/ جنگلی که بوی تعفن می‌دهد

زیست بوم

جنگلهای دست‌کاشت صدوق در معرض نابودی/ جنگلی که بوی تعفن می‌دهد

خبرگزاری مهر: یزد در قلب کویر جای گرفته و نسبت به استانهای همجوار خود از سرانه کمتری در فضای سبز برخوردار است به همین دلیل مسئولان بر آن شدند تا جنگلهای دست‌کاشت ایجاد کنند اما این جنگلها اکنون در معرض نابودی است.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Women's Designer Sneakers - Luxury Shopping

به گزارش خبرنگار مهر، کمبود سرانه فضای سبز از یک سو و صنعتی بودن استان از سوی دیگر مسئولان را واداشته تا نسبت به کاشت درخت و ایجاد جنگل اقدام کنند اما این جنگلها در حال حاضر به دلیل عوامل آسیب رسان انسانی و گاه طبیعی در معرض نابودی قرار گرفته اند.

در سال های اخیر با توجه به اهمیتی که وجود فضای سبز دارا شد و تعدد درختان در استان کویری یزد ضروری شد، توجه ویژه ای به درخت و درختکاری در استان می شود اما همین میزان درخت و جنگل در سطح استان نیز به شدت مورد بی مهری قرار گرفته که یکی از این مناطق، جنگل های دست کاشت شهرستان صدوق یزد است.

آتش سوزی، تجاوز به مراتع و عرصه های جنگلی و خشکسالی، هجوم شن های روان، رها سازی لاشه حیوانات، تخلیه نخاله های ساختمانی، قطع درختان و شکستن شاخه ها از جمله عواملی است که بخش گسترده ای از جنگل های دست کاشت صدوق را تضعیف و رنجور و تخریب کرده است.

در حالی که این جنگل های دست کاشت در شهرستان صدوق به منظور جلوگیری از هجوم شن های روان و کاهش تاثیرات منفی آن و با صرف هزینه و وقت بسیار شکل گرفته اما از این آسیب ها در امان نمانده است.

هجوم همه جانبه به جنگل های دست کاشت صدوق

چندی پیش گزارش تصویری از این جنگل ها از سوی خبرگزاری مهر در استان یزد منتشر شد که گویای هجوم همه جانبه به این جنگل ها بود.

از یک سو زباله های خانگی از سوی دیگر نخاله های ساختمانی، از سویی لاشه حیوانات بیمار و تلف شده و از سوی دیگر قطع و شکستن و سوزاندن درختان، وضعیت این جنگل دست کاشت که نیازی ضروری برای یزد به ویژه در کمربند یزد - اردکان است را بحرانی کرده است.

این همه در حالی رخ می دهد که مسئولان منابع طبیعی استان یزد همواره از سنگین بودن هزینه های ایجاد این جنگل‌ها در سطح استان خبر داده اند اما اکنون که این هزینه ها انجام شده و جنگل‌های دستکاشت به حدی از بلوغ رسیده اند، نبود نظارت تیشه به ریشه درختان و زحمات و بودجه ها می زند.

خبرنگار مهر این موضوع را از محیط زیست و منابع طبیعی پیگیری کرد که در نهایت کلیه مسئولیت این امر بر عهده منابع طبیعی شهرستان صدوق گذاشته شد.

اولین تهدی جنگل ها عوامل انسانی است

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان صدوق در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عوامل تهدید و تخریب جنگل های دست کاشت این ناحیه گفت: اولین تعرض ها به این جنگل توسط مردم صورت گرفت که برای تخلیه زباله و یا تامین سوخت اقدام به قطع درختان کردند.

علی زارع سروی افزود: این جنگل که در محدوده شهر واقع شده، مورد هجوم مردم برای تخلیه زباله و نخاله های ساختمانی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: گرچه در این زمینه نشست هایی با فرمانداری و شهرداری و شورای شهر برای بررسی این موضوع برگزار شده است اما همچنان شاهد تخلیه زباله هستیم که البته برخوردهای قانونی نیز صورت می گیرد.

زارع سروی با اشاره به اینکه اخطاریه های کتبی و شفاهی به عاملان این رفتار ناپسند و دارندگان ماشین آلات سنگین و حمل نخاله داده شده است، تصریح کرد: بیش از 10 مورد اخطاریه کتبی به دارندگان ماشین آلات سنگین ابلاغ شده است و چنانچه این روند ادامه داشته باشد، متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

برخورد جدی با متخلفان انجام می شود/ زباله ها در حال تخلیه است

این مقام مسئول همچنین با اشاره به قول مساعد شهرداری در همکاری با منابع طبیعی و تخلیه نخاله ها از سطح جنگل گفت: مکانی را برای تخلیه نخاله و زباله های ساختمانی در نظر گرفته اند که مردم نیز موظف هستند از مکان مشخص شده استفاده کنند در غیر این صورت برخورد قضایی خواهد شد.

وی عنوان کرد: البته شهرداری نیز نسبت به تخلیه زباله ها از این اراضی قول مساعد داده است که در حال حاضر بخشی از این کار انجام شده و در حال تخلیه است.

زارع سروی بیان داشت: همچنین مقرر شده با مشارکت هیئت سوارکاری شهرستان و نیز شهرداری، با کاشت درختان کاج در اطراف جنگل به صورت نواری دیواری ایجاد شود تا از ورود خودروهای غیر مجاز و حمل نخاله جلوگیری شود.

زارع سروی همچنین از ایجاد تیم بازرسی و کنترل این جنگل خبر داد و گفت: با توجه به کمبود نیرو در شهرستان بازرسانی برای مراقبت و کنترل از این جنگل دست کاشت گمارده شده اند که به صورت شبانه روزی و در ساعات و زمان های مختلف مشغول انجام فعالیت خود هستند.

از سرقت درختان تاغ جلوگیری شد/ پرونده متخلفان در دستگاه قضایی

وی همچنین از برخورد قضایی با متخلفان در این محدوده خبر داد و یادآور شد: در سال گذشته درختان تاغ جنگل قطع و سرقت می شد که در این زمینه ضمن تشکیل پرونده برای متخلفان و برخورد قضایی، از تکرار این اقدام جلوگیری شد.

زارع در مورد ضرورت جلوگیری از دستبرد به درختان تاغ اظهار داشت: افزایش فعالیتهای نظارتی برای جلوگیری از دستبرد به اراضی جنگل دست کاشت صدوق نیازمند هماهنگی با سایر دستگاه های ذیربط و همکاری از سوی این دستگاه نقش بسزایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه به طور جدی پیگیر این ماجرا هستیم گفت: تعدادی سطل زباله بزرگ در محدوده جنگل نصب شده و با اجرای طرح مدیریت جنگل دست کاشت در سال جاری و اجرای کامل برنامه های پیش بینی شده �ر� طور کلی این مشکل رفع خواهد شد.

زارع سروی با اشاره به اینکه اقدامات تشویقی خوبی در راستای افزایش پوشش گیاهی و کاشت درخت در دست انجام است، بیان داشت: طرح هایی مانند نهال کاری در حاشیه جنگل، بذر پاشی و فرهنگ سازی برای مردم و به نوعی بهره گیری از مردم در حفظ جنگل از جمله برنامه هایی است که در حفظ این منطقه موثر خواهد بود.

اکوسیستم مناطق بیابانی و کویری در صورت تخریب بسیار دیر احیا می شود

وی با بیان اینکه اکوسیستم مناطق بیابانی و کویری در صورت تخریب بسیار دیرتر از سایر مناطق احیا می شود، تاکید کرد: تمرکز این اداره بر روی فرهنگ سازی و استفاده از مردم به عنوان حافظان منابع طبیعی است و زمانی که خود مردم این احساس را داشته باشند، از تخریب جلوگیری خواهد شد.

در مناطق خشک و کویری شرایط به گونه ای نیست که در صورت نابود شدن جنگل، بتوان به راحتی آن را احیا کرد، بنابراین ضروری است توجه و هزینه بیشتری برای حفظ این سرمایه های طبیعی از جانب مسئولان و متولیان لحاظ شود.

علاوه بر مشکلات یاد شده، عدم فرهنگ سازی برای مردم و استفاده از چوب تاغ برای طبخ نان و غذا از دیگر معضلات موجود جنگل های دست کاشت بیابانی در منطقه صدوق و در جوار مرکز استان یزد است.

ضرورت دارد برای حفظ و توسعه جنگل دست کاشت، نهادهایی مانند محیط زیست، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقی و ... در این زمینه وارد شوند و به صورت جدی در این خصوص اقدام کنند.

همچنین به نظر می رسد، طرح محکومیت ها و برخوردهای جدی در لفظ به کاری نمی آید و این برخوردها باید در عمل انجام شود و هنگامی مردم از عملی شدن وعده های مسئولان اطمینان پیدا می کنند که حداقل دیگر شاهد زباله ها و نخاله ها و بوی تعفن از این جنگل دست کاشت نباشند.

..........................
گزارش: ابوالفضل محمدی
عکس: مسعود ساکی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه