سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آتشی که به جان منطقه حفاظت شده افتاد - 30 هکتار از "سفیدکوه" خاکستر شد

زیست بوم

آتشی که به جان منطقه حفاظت شده افتاد - 30 هکتار از "سفیدکوه" خاکستر شد

خبرگزاری مهر: استمرار آتش سوزی های منطقه حفاظت شده سفید کوه بار دیگر شب گذشته 30 هکتار از این منطقه را خاکستر کرد تا سیاه بختی های این زیستگاه ارزشمند ادامه داشته باشد.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Ataf.pl - All Truth All Fresh: Sneakersy, Streetwear & Więcej

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در این رابطه بیان داشت: برای خاموش کردن و مهار آتش سوزی سفید کوه طی شامگاه یکشنبه بیش از چندین گروه و نیز تیم های اطفای حریق به منطقه سفید کوه خرم آباد اعزام شدند که با تلاش نیروهای ارتش، هلال احمر، منابع طبیعی، آتش نشانی و نیروهای اجرایی واطفای حریق محیط زیست آتش مهار شد.

مهرداد فتحی بیرانوند در ادامه بیان داشت: صعب العبور بودن منطقه و نیز برخورد به تاریکی شب از جمله دلایل طولانی شدن زمان مهار و خاموش کردن این آتش سوزی بوده است.

وی عنوان کرد: همچنین به رغم قرارگیری محل وقوع آتش سوزی در ارتفاعات به خاطر تاریکی هوا امکان اعزام بالگرد به منطقه وجود نداشت تا تیم های اطفای حریق به صورت پیاده راهی محل شوند و همین امر موجب کندی عملیات اطفای حریق شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان یادآور شد: برآورد اولیه مساحت درگیر با آتش سوزی در حدود 30 هکتار بوده است که خوشبختانه در این میان هیچگونه تلفات جانوری تا این لحظه توسط کارشناسان دریافت نشده است.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: به محض انجام فعالیتهای میدانی کارشناسان اطلاعات دقیق تر در خصوص وسعت درگیر و خسارات ناشی از آتش سوزی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دلیل وقوع آتش سوزی ناشی از علف های خشک منطقه است که وزش باد نیز موجب گسترش حریق درسطح منطقه شد، افزود: منطقه حفاظت شده خرم آباد به عنوان یکی از غنی ترین مناطق طبیعی استان لرستان در حدود 69 هزار هکتار وسعت دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: اطفای حریق در استان لرستان به دلیل صعب العبور بودن مناطق جنگلی و مرتعی اطفاء حریق توسط مامورین اجرایی این اداره کل به سختی صورت می گیرد که لازم است تجهیزات لازم مانند بالگرد برای دسترسی سریع مامورین اجرایی این اداره کل به محل آتش سوزی تامین شود.

 

وی با بیان اینکه لازمه اطفای حریق در استان لرستان نیازمند بالگرد است، افزود: وقوع آتش سوزی در پاییز و تابستان به دلیل خشک شدن درختان و علوفه ها و وزش بادهای گرم بیشتر از سایر فصلهاست که انتظار می رود در این فصول نسبت به اختصاص بالگرد برای انجام عملیاتهای اطفای حریق همکاری صورت گیرد.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه آتش سوزی باعث  از بین رفتن نهال ها و بذر جنگلی و مرتعی در مناطق حفاظت شده استان می شود ادامه داد: آسیب رساندن به خاک جنگل و مرتع، خسارت به گردشگاه های جنگلی و از بین رفتن آنها، آسیب رسیدن به محیط زیست و از بین رفتن حیوانات، از بین رفتن منازل و دام های روستاهای حاشیه نشین جنگل و مرتع مناطق تحت مدیریت، آلوده شدن هوا و گسترش آفات و امراض گیاهی در مناطق سوخته شده از مهمترین خسارتهای آتش سوزی در جنگلها و مراتع مناطق حفاظت شده است.

وی تصریح کرد: ما نباید منتظر باشیم تا در جنگل و مرتع آتش سوزی اتفاق بیفتد و سپس با آن به مقابله بپردازیم چرا که گسترش راههای پیشگیری از آتش سوزی مهمتر از نحوه خاموش کردن آتش است.


کامران سپهوند کارشناس حقوقی اداره محیط زیست لرستان نیز در ادامه بیان داشت: این اداره کل نسبت به برگزاری جلسات آموزشی برای ساکنین حاشیه ای جنگل و مرتع در مناطق تحت مدیریت خود اقدام کرده است.

وی ادامه داد: نصب تابلوی هشدار دهنده در کنار جاده و مناطق جنگلی که مورد استفاده عموم قرار می گیرد، احداث و ایجاد پاسگاههای شناسایی و کشف آتش در مناطق جنگلی از جمله فعالیتهای صورت گرفته است.

سپهوند عنوان کرد: نقش ساکنین حاشیه نشین جنگل و مرتع مناطق حفاظت شده در حفظ و حراست از این هدیه الهی اهمیت زیادی دارد که در این راستا آگاه کردن کودکان و نوجوانان نسبت به خطرات آتش سوزی، خودداری از آتش زدن ضایعات و محصولات کشاورزی در مناطق جنگلی و مرتعی، شناخت فصل پر خطر آتش سوزی، پرهیز از آتش زدن جنگل و مرتع در اثر اختلافات مردمی، خودداری از پرتاب شیشه و بطری شکسته در جنگل و مرتع و اطلاع به مامورین اجرایی این اداره کل در صورت مشاهده دود یا آتش در جنگل  از جمله وظایف مردم است.

کارشناس حقوقی اداره محیط زیست لرستان تصریح کرد: برنامه آماده باش نیروهای اجرایی این اداره کل به شکل شبانه روزی جهت مهارآتش سوزی تدوین شده است.

وی ایجاد آتش بر در مناطق تحت مدیریت را از دیگر فعالیتها برشمرد و گفت: با احداث آتش بر در صورت وقوع آتش سوزی توسط برخی افراد سهل انگار محور آتش توسعه پیدا نکرده و حوزه آتش سوزی محدود می شود.

سپهوند از همه لرستانیها خواست که در صورت مشاهده هرگونه دود و آتش سوزی در سطح مناطق مراتب را با شماره تلفن ثابت 3221774-0661 و یا با شماره گویا 1540 اطلاع رسانی کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه