سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تنش آتش را به جان جنگل‌ها نیندازیم

زیست بوم

تنش آتش را به جان جنگل‌ها نیندازیم

مرگ بلوط تنش کمی بر جنگل‌های ایلام وارد نکرده است این تنش را با آتش بیشتر نکنیم.

nike air force 1 low uv | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

«عبدالرضا محمدی» کارشناس ارشد منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آتش‌سوزی را ‌یکی از خطرناک‌ترین عوامل نابودی جنگل‌ها و مراتع استان عنوان کرد و گفت: آتشی که به جان مراتع افتاده است جبران آن میلیاردها ریال ثروت ملی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه عوامل بروز آتش سوزی را ایجاد حریق توسط افراد سودجو و زمین خوار، تهیه آتش برای طبخ غذا توسط مسافران و گردشگران، سهل انگاری و بی توجهی بهره برداران(دامداران) شکارچیان مسافران و رهگذران، پرتاب سیگار یا کبریت مشتعل در مسیر جاده‌های مجاور جنگل‌ها، مراتع، مزارع و باغات، بی احتیاطی مردم و بی‌توجهی کودکان به برافروختن آتش در تفرجگاه‌های طبیعی نام برد.

محمدی تاکید کرد: باید مواظب بود تا جنگل‌ها قربانی آتش‌سوزی‌هایی که سهل‌انگاری ما انسان‌ها آن را به ارمغان آورده نشوند چون جنگل‌های ایلام به اندازه کافی از استرس مرگ بلوط رنج می‌برند و اکنون فشار استرس دیگری مانند آتش سوزی را ندارند.

وی از مسوولان به خصوص منابع طبیعی و یگان حفاظت مراتع و جنگل‌ها ‌خواست توجه ویژه‌ای در خصوص تامین اعتبار برای نیروی انسانی و تجهیزات برای حفظ و حراست از عرصه‌های ملی داشته باشند.

«حسین نعمتی‌زاده» رئیس هیئت مدیره انجمن دوستدان طبیعت ایلام نیز به ایسنا‌، گفت: با توجه به گرم شدن تدریجی هوا و وجود پوشش گیاهی مستعد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از پیش بروز حریق در عرصه‌های جنگلی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته 25 مورد آتش‌سوزی در جنگل و مر تع استان صورت گرفته است افزود: امسال با توجه به وفور نزولات آسمانی و رشد مناسب پوشش گیاهی طبیعت استان سالی پرخطری را در پیش خواهد داشت که باید دستگاه‌های مسئول مراقبت جدی کنند.

نعمتی‌زاده ادامه داد: این موضوع یک تهدید جدی برای جنگل‌های استان بوده و با توجه به صعب‌العبور بودن بسیاری از مناطق استان نیازمند بالگرد اطفاء حریق هستیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن دوستدان طبیعت ایلام با تاکید بر اینکه نهاد‌های دولتی و بویژه صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها باید از طریق نصب علائم هشدار دهنده مردم را نسبت به خطرات پیش‌رو آگاه کنند، خاطرنشان کرد: بسیاری از آتش‌سوزی‌هایی که تاکنون به وقوع پیوسته منشاء انسانی داشته، لذا مردم باید نسبت به این موضوع دقت نظر کافی داشته باشند.

وی توصیه کرد: شهروندان بعد از ترک محل تفرج باید به طور کامل از خاموش بودن آتش، اطمینان حاصل کرده و حتی از بجای گذاشتن ظروف شیشه‌ای که گفته می‌شود مانند ذره بین عمل می‌کنند خودداری شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه