سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تیشه گردشگران به ریشه چشمه ذغالی - ساز مهاجرت پرندگان کوک شد

زیست بوم

تیشه گردشگران به ریشه چشمه ذغالی - ساز مهاجرت پرندگان کوک شد

خبرگزاری مهر: ورود گردشگران به محیط زیست و عرصه زندگی حیوانات گاه عواقب سنگینی برجای می گذارد به گونه ای که آتش سوزی اخیر در منطقه‌‌ چشمه‌ذغالی و گلیکه پاریز خسارتی بر جای گذاشت که برای جبران آن نیاز به گذشت 15 سال است و در کنار آن با به خطر افتادن زیستگاه نادرترین حیوانات وحشی کشور شاهد مهاجرت بسیاری از این حیوانات به ویژه پرندگان از این منطقه هستیم.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Nike WMNS Dunk Low Purple Pulse (2021) - nike air max 90 jacquard infrared light - DM9467 - 500

به گزارش خبرنگار مهر، چشمه ذغالی زیستگاه خزندگان و پستانداران فراوانی است که طبق بررسی‌های جانورشناسان، از این میان سه جانور کمیاب کشور  از جمله گربه پالاس، مار سیاه( گُرزه مار) و عقاب طلایی در این منطقه شناسایی شده است. تعداد معدودی عقاب طلایی پلاک‌گذاری شده‌، تعدادی گربه پالاس که تنها در کوه‌های پاریز و لاله‌زار دیده شده اند و مار سیاه (سلطان مارهای کشور ) که به دلیل قطور بودنش به گرزه مار نیز مشهور است از جمله جانوران نادر این منطقه اند.

15 سال تا جبران خسارت/محیط زیست قربانی بی احتیاطی گردشگران

حادثه آتش‌سوزی در منطقه‌ی چشمه ذغالی پاریز که به دلیل بی‌احتیاطی تعدادی گردشگر و خاموش کردن ناقص آتش در محل رخ داد، علاوه بر از بین بردن پوشش گیاهی خاص این منطقه باعث گریز و فرار جانواران موجود از این منطقه شده است.

یکی از دوستداران محیط زیست و فعال در منطقه چشمه ذغالی، در رابطه با جبران خسارت وارده به این منطقه می‌گوید: حداقل 15 سال طول خواهد کشید تا خسارت به طور طبیعی جبران شود زیرا این منطقه به علت نزدیک بودن به شرکت مس سرچشمه و آلودگی‌هایی که از سمت این شرکت به این گردشگاه و کل منطقه وارد می‌شود زمان زیادی برای بازگشت به حالت اولیه می خواهد.

آتش‌سوزی باعث مهاجرت پرندگان شده است

رئیس محیط زیست سیرجان در گفتگو با مهر با اشاره به زیستگاه جانوران کمیاب در این منطقه می گوید: در منطقه پاریز چندین عقاب طلایی شناسایی شده است که این پرندگان پلاک گذاری شده‌اند.

محمدهادی محسن زاده در ادامه می افزاید: آتش‌سوزی اخیر در اثر سهل‌انگاری گردشگران رخ داده، البته ‌به این جانوران آسیبی وارد نکرده، اما موجب مهاجرت این پرندگان شده است.این رخداد باعث نابود شدن هکتارها زمین شده است به طوری که به گفته‌ رییس محیط زیست سیرجان، از  محدوده ‌20 هزار هکتاری این منطقه، حدود 10 هکتار آن بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته است که محل زندگی‌ گونه‌های جانوری مختلفی بوده است.

محسن زاده ادامه می دهد: برای احیای پوشش سبز درختان اقداماتی ضروری است که به این دلیل که فعلا زمان درختکاری نیست باید تا پایان سال  یعنی بهمن و اسفندماه صبر کرد.

وی تصریح می کند: این در حالی است که از مرکز هیچ مبلغی بابت خسارت به این منطقه تعلق نمی‌گیرد و باید کل بودجه‌ها را سیرجان، خودش تامین کند به عبارتی باید از بودجه سایر طرح‌ها کم کرده و خرج این منطقه کنیم.

 

افزایش محیط‌بانان، یک راه پیشگیری از بروز حوادث

وی در ادامه اظهار می دارد: یکی از راه‌کارهای ممکن برای پیشگیری از مشکلات این‌چنینی افزایش تعداد محیط‌بانان در این منطقه است که در این رابطه  درخواست نیرو داده‌ایم و تا دو سه ماه آینده تعدادی نیرو مشغول به  کار می شوند.

این مقام مسئول ادامه می دهد: توصیه‌ ما به مردم این است که دلشان برای این محیط‌ها و طبیعت زیبا و بکر پاریز بسوزد. اداره محیط زیست، نسبت به این مکان‌ها تنها وظیفه اداری دارد ولی این خود مردم هستند که از این محیط‌ها استفاده می‌کنند پس  کوتاهی‌ها در این زمینه باعث می‌شود خودشان ضرر کنند.

شناسایی 175 گونه گیاهی در منطقه پاریز

در همین رابطه محسن موحدی عضو انجمن حافظان محیط زیست پاریز نیز توضیحات مفصل‌تری ارایه کرد.وی در این رابطه گفت: پوشش گیاهی طبیعی هر منطقه بازتابی از شرایط اکولوژیکی حاکم بر آن است. تنوع گونه های گیاهی و تراکم پوشش گیاهی در منطقه پاریز، بیانگر شرایط زیستی مطلوب این منطقه است.

وی اظهار می دارد: بر اساس بررسی های انجام شده در منطقه پاریز 175 گونه گیاهی تاکنون شناسایی شده که از این تعداد 37 گونه دارای ارزش های حفاظتی ویژه بوده و در فهرست سرخ IUCN، 3 گونه آسیب پذیر،4 گونه فاقد اطلاعات و 30 گونه در معرض خطر کمتر ثبت شده‌اند. همچنین 31 گونه از آن‌ها جزو گونه های آندمیک و انحصاری ایران محسوب می شوند.

ثبت 102 گونه از انواع مهره داران در منطقه پاریز

عضو انجمن حافظان محیط زیست پاریز می گوید: در منطقه پاریز تاکنون حضور 102 گونه از انواع مهره داران به ثبت رسیده است که در این بین گونه هایی همچون هوبره، لاک‌پشت مهمیزدار شرقی، بزمجه بیابانی، کل و بز و قوچ و میش کرمانی  در فهرست سرخ IUCN  در زمره گونه های آسیب پذیر به ثبت رسیده اند.

وی ادامه داد: از جمله گونه های جانوری که در این منطقه با سطح حفاظتی ملی و بین المللی حایز اهمیت هستند می‌توان به عقاب طلایی، عقاب دوبرادر، پلنگ، دال معمولی،کاراکال، گربه پالاس،گربه جنگلی و ...  نام برد.

وی در ادامه ابراز داشت: بر همین اساس و با توجه به اهمیت منطقه زیستی پاریز، انجمن حافظان محیط زیست پاریز به شماره ثبت 204 در سال 88 توسط جمعی از طبیعت‌دوستان شهر پاریز با سرمایه گذاری و مشارکت مردمی در راستای نیل به اهدافی چون حفاظت از عرصه های طبیعی و محیط زیست شکل گرفت.

وی ادامه داد: از همان سال های اول با توجه به پتانسیل‌های فراوان منطقه پاریز ایده ارتقاء سطح حفاظتی منطقه مدنظر اعضای انجمن قرار گرفت و با استخدام تعدادی محیط‌ بان و وسایل نقلیه، زیر نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان حفاظت از زیستگاه و حیات وحش منطقه پاریز آغاز شد.

وجود معادن در منطقه پاریز، تهدیدی برای محیط زیست

محسن موحدی ادامه داد: برای حفاظت از این محیط مشکلات فراوانی وجود دارد و آن مشکل وجود ذخایر عظیم معدنی در منطقه پاریز است که به همین دلیل، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از همان ابتدا با ارتقا و وسعت سطح حفاظتی منطقه مخالفت کرده است.

منطقه پاریز جزء مناطق حفاظتی شکار ممنوع است

وی ابراز کرد: بر همین اساس سطح حفاظتی شکار ممنوع در دستور کار قرار گرفت که براساس آگهی ثبت شده در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ یک آبان ماه 91 به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شد.

عضو انجمن حافظان محیط زیست پاریز ادامه داد:  طی چهار سال گذشته این مجموعه علاوه بر فعالیت های حفاظتی خود، برنامه های گسترده ای در راستای فرهنگ‌سازی عمومی انجام داده است. از جمله این برنامه‌ها، درمان و رهاسازی پرندگان و حیوانات، علامت گذاری جوجه عقاب های طلایی، برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه عکس، نصب تابلوهای آموزشی، دیوارنویسی ها و نقاشی های دیواری‌، جهت ارتقا اطلاعات شهروندان از محیط زیست بوده است.

..................................

گزارش: لیلا گلزاری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه