سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آتش؛ ارمغان سونامی خشک - هشدار در خصوص آتش سوزی در جنگلهای کرمان

زیست بوم

آتش؛ ارمغان سونامی خشک - هشدار در خصوص آتش سوزی در جنگلهای کرمان

خبرگزاری مهر: همزمان با آغاز تابستان و گرمای هوا در کرمان موج آتش سوزی در جنگلها و باغها آغاز شده با این وجود عدم تجهیز شهرهای کوچک استان به وسایل اطفاء حریق موجب گسترش آتش سوزی ها و خسارات میلیاردی شده است.

shock drop air force 1 full uv reactive | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

به گزارش خبرنگار مهر، خشکسالی در استان کرمان در مظاهر مختلف ظاهر شده و مشکلات فراوانی برای مردم و به خصوص کشاورزان فراهم کرده است کارشناسان خسارات ناشی از خشکسالی در کرمان را که به سونامی خشک شهرت یافته میلیاردها تومان برآورد می کنند که در بسیاری موارد حتی در دراز مدت و در صورت بروز مجدد ترسالی جبران ناپذیر نیست.

با آغاز فصل تابستان و گرمای طاقت فرسای جنوب و شرق استان کرمان که از مناطق گرمسیر کشور محسوب می شوند موج جدیدی از آتش سوزی در مزارع و جنگلها آغاز شده است که ناشی از مساعد شدن شرایط برای بروز آتش سوزیهای گسترده با خشک شدن گسترده باغها و  بروز بادهای خشک و گرم است بطوریکه برخی از این شرایط به عنوان بمبی در معرض انفجار یاد می کنند.

این درحالی است که 25 درصد باغهای کشاورزی کشور در استان کرمان قرار دارند.

ابراهیم آباد سریال آتش سوزیها را کلید زد

در اولین مورد در روستای ابراهیم آباد شهداد بروز آتش در یکی از مزارع موجب گسترش سریع آتش به باغهای اطراف شد و در نتیجه صدها هکتار باغ مرکبات و نخل در آتش سوخت و طعمه حریق شد.

محمد مومنی بخشدار شهداد در گفتگو با مهر اظهارداشت: خشکسالی بخش اعزم کشاورزی شهداد را نابود کرده است با این وجود باغهای باقیمانده نیز در معرض خشک شدن قرار دارند و بسیاری از درختان خشکیده اند و بروز تنها یک جرقه شرایط را برای آتش سوزی در این باغها مهیا می کند.

وی ادامه داد: در روستای ابراهیم آباد نیز همین مسئله که به دلیل بی احتیاطی روی داده بود موجب شد بخش قابل توجهی از باغها که تنها سرمایه کشاورزان هستند طعمه حریق شود و چون دمای هوا در منطقه به 50 درجه سانتیگراد می رسد و وزش باد نیز در هنگام حادثه رخ داد شرایط برای گسرتش آتش سوزی مهیا شد.

وی با اشاره به اینکه در روستای محل حادثه هیچ وسیله اطفاء حریق وجود نداشت گفت: گروههای آتش نشانی از شهداد به منطقه اعزام شدند اما به دلیل شرایط طبیعی موجود و کمبود امکانات اطفاء حریق چند ساعت طول کشید و خسارات زیادی برجای ماند.

خاکستر ارمغان کشاورزان از خشکسالی

وی گفت: اگر یک دستگاه آتش نشانی مناسب در دسترس بود می توانستیم در کوتاه ترین زمان ممکن حریق را کنترل کنیم.

در نهایت آتش سوزی ابراهیم آباد با برجای گذاشت هکتارها مزرعه و باغ سوخته با کمک کشاورزان و مردم محلی و ماموران آتش نشانی به پایان رسید اما آنچه که سبب گسترش این آتش سوزی شد شاخه های خشکیده درختان بود که براثر خشکسالی و بروز گرمای شدید هر لحظه امکان بروز آتش سوزی مجدد را دارند.

نخلستانهای ریگان در چنگال شعله های آتش

اما در دومین حادثه نخلستانهای ریگان شاهد تکرار حادثه بود و یک هکتار نخلستان بارور اسیر شعله های سرکشن آتش شدند.
 
در این آتش سوزی 100 اصله درخت خرما قبل از برداشت محصول کاملا از بین رفت، علت این حادثه هم اگر چه بی احتیاطی در زمان امحاء شاخه های خشکیده درختان بود اما گرمای کویر ریگان و شاخه های خشکیده نخل که در نخلستان برجای مانده بود دلیل اصلی گسترش سریع آتش و خارج شدن آن از کنترل بود.
 
این حادثه اما جنبه دیگری نیز داشت روستاهای محل این حادثه حتی از راه مناسب دسترسی نیز برخوردار نبود و ماموران آتش نشانی با مشکلات فراوان خود را هنگامی به محل حادثه رساندند که دیگر اثری که یکصد اصله درخت خرما باقی نمانده بود.
 
جنگلهای وسیع کهور در شرق کرمان در معرض آتش سوزی قرار دارند
 
هر چند که کمبود شدید تجیهزات آتش نشانی نیز در این منطقه یکی دیگر از مشکلات شهرستان محروم ریگان محسوب می شود اما نقش اولیه کشاورزان و بی احتیاطی صورت گرفته در بروز این حادثه حرف اول را می زند با این حال گرمای هوا در ریگان نیز به حدی گزارش شده است که آتش سوزی توانست در پنج ساعت یک نخلستان را به خاکستر تبدیل کند و به دلیل گستردگی آتش عملا کاری از مردم منطقه نیز ساخته بود و تنها توانستند از گسترش آتش به سایر نخلستانها جلوگیری کنند.
 
روح الله مرید زاده، مسئول آتش نشانی ریگان در خصوص این حادثه به خبرنگار مهر گفت: خسارات به جای مانده از آتش سوزی در این روستا 200 میلیون ریال براورد می شود و 100 اصله درخت به صورت کامل سوخته است.
 
وی افزود: بی احتیاطی دلیل بروز این آتش سوزی گزارش شده است اما اینکه چرا آتش سوزی پنج ساعت طول کشید به دلیل عدم وجود راه مناسب دسترسی به روستا بود و همین امر موجب شد با توجه به شرایط آب و هوایی آتش به سادگی گسترش یابد.
 
وی تصریح کرد: تجیهز مرکز اتش نشانی ریگان از اهمیت بالایی برخوردار است اما درحال حاضر با امکانات محدود در حال فعالیت هستیم.
 
مرید زاده با اشاره به وجود بزرگترین ذخیره گاه جنگلی کهور خاورمیانه در ریگان گفت: این جنگل به دلیل خشکسالی کاملا مساعد آتش سوزی است اما متاسفانه هیچ امکان اطفاء حریق در این منطقه وجود ندارد و در صورت شعله ور شدن یکی از درختان جنگل بخش عمده ای از آن طعمه حریق خواهد شد.
 
حکایت آتش سوزی در دوساری/ 5 آتش سوزی در یک هفته

اما حکایت آتش سوزی در جنوب استان کرمان تلخ تر است بطوریکه چندین هکتار جنگل و مزارع کشاورزی به کلی سوخت و یک فرد محلی نیز در هنگام اطفاء حریق زخمی شد.
 
طی هفته گذشته پنج مورد آتش سوزی در منطقه دوساری شهرستان عنبرآباد روی داده است، هر چند که طی سالهای گذشته نیز آتش سوزی در این شهرستان جنوبی استان کرمان سابقه داشته است اما در سال جاری با خشک شدن گسترده درختان و بروز مداوم آتش سوزی موجب نگرانی کشاورزان دوساری و همچنین دوستداران محیط زیست شده است.
 
اعزام گروههای امدادی از شهرهای مجاور/ درختان سوخته برجای ماند
 
طبق بررسیهای صورت گرفته دوسازی دارای 700 هکتار جنگل و در کنار آن باغهای مرکبات و نخلستان است، در نخستین آتش سوزی در دوسازی 20 هکتار جنگل طعمه حریق شد و برای خاموش کردن آتش در نهایت به دلیل عدم وجود امکانات در دوسازی از عنبرآباد جیرفت گروههای امدادی به منطقه اعزام شدند و پس از گذشت چندین ساعت چندین هکتار درخت سوخته برجای ماند.
 
در حادثه ای دیگرهکتارها نخلستان و باغ مرکبات طعمه حریق شد که در این حادثه 30 میلیارد ریال خسارت برجای ماند در این آتش سوزی که نیز که با همکاری شهرستانهای همجوار اطفاء شد باغهای کشاورزان هشت ساعت طعمه حریق شد.
 
طبق اعلام منابع محلی طی یک هفته اخیر برای پنجمین بار پیاپی باغهای و جنگلهای دوساری طعمه حریق شده است و آنچه که موجب تاخیر در اطفاء حریق است عدم تجهیز شهرداری دوساری به دستگاههای آتش نشانی است بطوریکه هر بار پس از آتش سوزی کشاورزان باید در انتظار اعزام خودروهای آتش نشانی و امدادی از مزارع شهرستانهای اطراف باشند و در این مدت هیچ کاری از دست مردم ساخته نیست جز اینکه سوختن درختان خود را مشاهده کنند.
 
این روزها آتش سوزی به نگرانی اصلی مردم دوساری تبدیل شده است و مسئولان باید هر چه زودتر فکری به حال تجهیز و استقرار خودروهای آتش نشانی در این منطقه کنند.
 
وزش بادهای گرم مهمترین دلیل گسترش آتش سوزی است/ لزوم هوشیاری کشاورزان 
 
محمد کردستانی، کارشناس امداد و نجات در گفتگو با مهر اظهارداشت: هر سال در این زمان شاهد وزش بادهای بسیار گرم در شهرستانهای جنوبی استان کرمان هستیم و این درحالی است که شدت گرمای هوا نیز در این فصل از سال بسیار بالا است بطوریکه در برخی ساعات روز دمای هوا تا 50 درجه نیز افزایش می یابد.
 
وی افزود: آتش سوزی در مزارع جنوب کرمان امری جدید نیست بلکه طی 15 سال خشکسالی در منطقه بسیاری از باغها و نخلستانها خشک شده اند و وجود این میزان چوب خشک شده و گرمای شدید و وزش باد گرم و سایش شاخه درختان خشک تنها ثمری که به همراه دارد آتش سوزی است.
 
کشاورزان باغهای خشکیده را رها کرده اند

کردستانی ادامه داد: متاسفانه کشاورزان نیز یا این باغها را رها کرده اند که صورتیکه حرص صورت نگیرد و یا اینکه به خصوص در نخلستانها شاخه های خشکیده درختان بر روی زمین جمع آوری نشود احتمال بروز آتش سوزی وجود دارد.
 
وی در خصوص آتش سوزی های اخیر دوساری گفت: با بروز آتش اولیه وزش باد موجب گسترش سریع شعله ها می شود و کنترل از دست مردم محلی نیز خارج می شود و به دلیل عدم وجود ماشینهای مجهز آتش نشانی عملا شرایط برای گسترش آتش سوزی مهیا می شود.
 
وی به کشاورزان هشدار داد برای جلوگیری از بروز آتش در مزارع هر چه زودتر شاخه های خشکیده درختان را از مزارع خود دور کنند و نسبت به جمع اوری شاخه های خشکیده نخلها نیز اقدام کنند و به هیچ وجه جهت امحاء این شاخه ها با آتش در مجاورت مزارع اقدام نکنند.
 
کردستانی روشن کردن هر گونه آتش برای تفریح یا هر هدف دیگر را در باغها و نخلستانها و جنگلها را بسیار خطرناک اعلام کرد و گفت: از سوی دیگر مسئولان نیز باید فکری به حال شهرستانهای جنوبی کرمان در راستای تجهیز آنها به ماشینهای آتش نشانی مجهر کنند.
..............................
گزارش: اسما محمودی 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه