سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم فعالیت‌های عمرانی، بزرگ‌ترین‌عامل تخریب رویشگاه‌های زاگرسی

زیست بوم

فعالیت‌های عمرانی، بزرگ‌ترین‌عامل تخریب رویشگاه‌های زاگرسی

پیامدهای تخریب‌های محیط‌زیست آن اندازه آشکار شده است که مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق را برآن داشت تا در نخستین کارگاه تدوین سند ملی مدیریت جامع کوهستان زاگرس مرکزی که با حضور جمعی از مدیران سازمان محیط‌زیست، وزارت جهادکشاورزی، وزارت کشور، نیرو و نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد در سازمان محیط‌زیست برگزار شد به صراحت اعلام کند که همه فعالیت‌های عمرانی در جهت تخریب زاگرس است.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Maratón Sevilla 2022 - Carreras populares , MonticelloShops

فرهنگ قصریانی در حالی بر تخریب‌های ناشی از فعالیت عمرانی در رویشگاه‌های زاگرسی صحه می‌گذارد که طی 3دهه گذشته سدسازی و عبور خطوط انتقال نیرو، احداث جاده، ساخت‌وساز و تغییر کاربری و تبدیل اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی خسارات جبران‌ناپذیری به جنگل‌های زاگرسی وارد کرده است؛ برای نمونه، ساخت سد کارون 4 و آبگیری آن باعث مدفون شدن 2200هکتار از رویشگاه‌های زاگرسی و نابودی بیش از 200هزار بلوط کهنسال شده است. سال 88 نیز 14هزار بلوط کهنسال طی 2روز در منطقه دنا برای عبور لوله گاز قلع و قمع شد و اکنون پدیده خشکیدگی (زوال) بلوط‌ها بلای جان این رویشگاه‌ها شده است؛ پدیده‌ای که بنا به اعلام کارشناسان، مدیریت غلط منابع آب، سهم قابل توجهی در بروز و ظهور آن دارد.

به گزارش دبیرخانه طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی، فرهنگ قصریانی، مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امورمناطق در نخستین کارگاه تدوین سند ملی مدیریت جامع کوهستان زاگرس مرکزی گفت که 16استان کشور به نوعی درگیر با اکوسیستم زاگرس هستند ولی متأسفانه امروز می‌بینیم که زاگرس هم مثل دیگر اکوسیستم‌های طبیعی کشورمان یعنی تالاب‌ها به‌شدت رو به زوال است. زمانی غنای گونه‌ای در زاگرس بسیار بالا بود ولی الان دچار فرسایش ژنتیک شده‌ایم و خشکیدگی جنگل‌های زاگرس رو به تشدید است.

قصریانی خاطرنشان کرد که همه ما در حفاظت از جنگل‌های زاگرس کوتاهی کرده‌ایم، به‌طوری‌که امروز همه فعالیت‌های عمرانی در جهت تخریب زاگرس انجام گرفته و هر سد و جاده و طرح توسعه‌ای در این محدوده پیاده شد زاگرس را تخریب کرد. اکوسیستم زاگرس اکوسیستمی بسیار پیچیده‌ است و نسخه نوشتن برای این اکوسیستم نیز به همین نسبت پیچیده است و کار هرکسی نیست. اما می‌بینیم در مورد موضوعات اینچنینی همه خود را متخصص می‌دانند و نسخه می‌دهند. او افزود: متأسفانه در حال حاضر بیش از یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس درگیر پدیده خشکیدگی و بیماری است.

قصریانی گفت: « وقتی در اکوسیستم زاگرس شخم زیر اشکوب می‌کنید، دام چندین برابر ظرفیت جنگل و مرتع می‌چرانید، آتش‌سوزی ایجاد می‌کنید، بی‌حساب و‌کتاب سد و جاده می‌سازید، مردم هم که در جنگل هستند و بلوط هم که جمع‌آوری می‌شود، چگونه انتظار دارید که زاگرس دچار بحران خشکیدگی نباشد؟»


برگرفته از همشهری آنلاین

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه