سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تجارت سياه ذغال در زاگرس

زیست بوم

تجارت سياه ذغال در زاگرس

جام جم آنلاين نوشت:

با ادامه تجارت سیاه ذغال در جنگلهای زاگرس و از جمله استان لرستان در مهرماه سالجاری به تنهایی 5 هزار کیلوگرم ذغال بلوط در این استان کشف و ضبط شد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

این در حالی است که در سالهای اخیر جنگلهای زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند از دست رفته‌اند.  استان لرستان نیز از گزند آسیبها در امان نمانده و متاسفانه تخریبهای خرد و کلان بسیاری را تجربه کرده است.

جنگلهای بلوط استان لرستان در قلب منطقه زاگرس قرار گرفته اند و به اعتقاد کارشناسان به خطر افتادن آنها می تواند تاثیرات بسیار پیچیده ای بر روی کل اکوسیستم ناحیه زاگرس داشته باشد.

تخریب جنگلهای بلوط لرستان برای تبدیل به ذغال چالشی است که هر روز عمق آن بیشتر می شود به طوریکه به راحتی در برخی مناطق شهر می توان تابلوهایی را دید که روی آن نوشته شده است: "ذغال بلوط موجود است"!

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این راستا از کشف و ضبط 1300 کیلوگرم محصولات فرعی غیر مجاز توسط یگان حفاظت منابع طبیعی لرستان در مهر ماه سالجاری خبر داد.

سرهنگ الهیار سوری در این رابطه گفت: گروههای گشت و مراقبت این یگان در مهر ماه سال جاری ضمن کنترل و مراقبت از عرصه های ملی توانستند از سوداگران جنگل میزان 5 هزار و 490 کیلوگرم ذغال را کشف و ضبط کنند.

وی با اشاره به کشف 1300 کیلوگرم محصولات فرعی غیرمجاز جنگل یادآور شد: در این راستا ضمن تشکیل 17 فقره پرونده تخلف از مواد قانونی منابع طبیعی متخلفان یاد شده تحویل مقامات قضایی شدند.

این سخنان فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در حالی مطرح می شود که در شش ماه نخست سالجاری میزان 1300 کیلوگرم ذغال و 700 کیلوگرم سایر محصولات فرعی جنگل و مرتع از متخلفین کشف و ضبط شده بود.

پیش از این نیز سید محمد قاسمی کارشناس محیط زیست از روند تبدیل درختان و بلوطهای زاگرس به ذغال ابراز نگرانی کرده بود.

وی در این رابطه افزود: متأسفانه چند سال است تجارت سیاه ذغال توسط روستاییان انجام می شود که عملی کاملاً غیر قانونی است و این موضوع از طریق اداره کل محیط زیست و منابع طبیعی استان باید پیگیری شود.

پیش از این نیز عضو هيات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز اعلام کرده بود یکی از معضلاتی که گریبان جنگلهای زاگرس را گرفته است به تبدیل این رویشگاهها به ذغال برمی گردد.

محمد درویش ادامه داد: با توجه به آمار ارائه شده از سوی اداره کل منابع طبیعی چهار محال و بختیاری سالانه هزار هکتار از جنگلهای این استان تبدیل به ذغال می شوند که در بقیه استانهای دیگر نیز روند به همین گونه است به طوریکه جنگلها در این زمینه به شدت آسیب می بینند.

وی ادامه داد: این در حالی است که کارشناسان هر درخت بلوط 50 ساله را تا 200 هزار دلار ارزش گذاری کرده‌اند.

عضو هيات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با نگرانی از استمرار روند تبدیل بلوطهای زاگرس گفت: مهم ترین معضل در این منطقه این است که وابستگی معیشتی به سرزمین در زاگرس به شدت در حال افزایش است.

درویش ادامه داد: بوم نشینانی که در مناطق زاگرس نشین زندگی می کنند راه دیگری برای امرار معیشت ندارند جز اینکه به رویشگاه های زاگرس هجوم بیاورند که این روند باید ساماندهی شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه