سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پس از حدود 15 سال از شرایط بحرانی دریاچه - برفی سنگین دریاچه ارومیه را سفیدپوش کرد

زیست بوم

پس از حدود 15 سال از شرایط بحرانی دریاچه - برفی سنگین دریاچه ارومیه را سفیدپوش کرد

پس از حدود پانزده سال از آغاز بحران دریاچه ارومیه، در روزهای اخیر دریاچه ارومیه با برفی سنگین، سپیدپوش شد. متخصصان معتقدند اگر تنها سه چهار مورد دیگر در زمستان پیش رو چنین برفی در منطقه ببارد، امکان بهبود شرایط دریاچه ارومیه به شکل قابل توجهی بالا می رود.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

خبرگزاری میراث فرهنگی- از دریاچه ارومیه خبرهای خوشی می رسد. پس از حدود پانزده سال، برای نخستین بار برفی سنگین روی دریاچه را پوشانده است. این برف در صورت تکرار می تواند تا حد زیادی به بهبود شرایط دریاچه ارومیه کمک کند.
 
«ناصر آق»، عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه و بنیانگذار پژوهشکده آرتمیا در گفت و گو با CHN با اعلام این خبر گفت: «در حال حاضر روی دریاچه سی و پنج سانتی متر برف نشسته است به علاوه این که این برف روی کوه ها تا چهار متر ارتفاع دارد و نکته مهم این است که این برف سنگین در حدود 15 سال پس از آغاز بحران دریاچه ارومیه در منطقه باریده است.»
 
به گفته آق، برف روی دریاچه و نیز برف کوه های اطراف در بهار آینده می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر شرایط دریاچه ارومیه بگذارد. او اما تاکید می کند که یکی از مهم ترین مسایلی که در این زمینه وجود دارد، مهار آب هایی است که بابت آب شدن برف ها می توانند به دریاچه بریزند.
 
آق در توضیح شرایط دریاچه طی سال های گذشته گفت: «طی 15 سال گذشته و در سال های بحرانی دریاچه ارومیه، به صورت میانگین سالانه در حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است اما بخش قابل توجهی از این میزان تبخیر شده است. این نشان می دهد که مدیریت آب های ورودی به دریاچه مناسب نبوده است.»
 
آق در مورد اقداماتی که برای نجات دریاچه ارومیه در حال حاضر می توان انجام داد، گفت: «این کار باید در چند فاز انجام شود و در فاز نخست باید آب هایی که به طور طبیعی وارد دریاچه می شود را مهار و از تبخیر آن ها جلوگیری کرد.»
 
از چهار رودخانه در جنوب دریاچه ارومیه به دریاچه ارومیه آب وارد می شود. به گفته آق لازم است که در مصب این رودخانه ها آب مهار شده و به بخش میانی دریاچه که آب بیشتری دارد، پمپاژ شود. به این صورت می توان از پراکنده شدن آب در کل دریاچه و بالا رفتن سطح تبخیر جلوگیری کرد.
 
بخش میانی دریاچه ارومیه که با این طرح میتوان آب را به آن منتقل داد در حدود 10 هزار هکتار مساحت دارد. با وارد شدن آب های طبیعی به این بخش آب تا 4 متر بالا می آید و هم امکان احیای آرتمیا به وجود می آید و هم پرندگان مهاجر به منطقه بازمی گردند.
 
به گفته آق، عایدی احیای آرتمیا در دریاچه ارومیه با اجرای این طرح سالانه 50 میلیارد تومان است و این برابر است با هزینه اجرای این طرح. این بدان معناست که در سال اول می توان از محل احیای آرتمیا، هزینه این طرح را به دولت بازگرداند.
 
آق گفت که می توان مازاد این آب را به نزدیکی پل شهید کلانتری انتقال داد.
 
اما در جایی که مساحت دریاچه 2 هزار کیلومتر مربع است و در این طرح در فاز نخست تنها 200 کیلومتر مربع آبرسانی می شود، امکان جلوگیری از تبخیر آب وارد شده تا 90 درصد امکان پذیر می شود.
 
این فاز نخست طرحی است که ناصر آق ارائه می دهد و به مدیریت آب هایی محدود می شود که به طور طبیعی وارد دریاچه ارومیه می شوند.
 
اما در بخش کشاورزی در منطقه نیز آب زیادی هدر می رود، آبی که می تواند در احیای دریاچه ارومیه بسیار موثر باشد.
 
به گفته آق در منطقه اطراف دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی سالانه در حدود 4 میلیارد مترمکعب آب وارد می شود که با در نظر گرفتن راندمان 30 درصدی در بخش کشاورزی، بیش از 2 میلیارد مترمکعب آن هدر می رود. او تاکید کرد که باید برای این مصرف کنتور گذاشت و مصرف آن را کنترل کرد.
 
او در ادامه گفت که برای مدیریت بهتر آب ها لازم است بر همه چاه های مجاز و غیر مجاز منطقه نظارت صورت بگیرد. این روش ها در عرض سه تا چهار سال می تواند میزان آب ورودی به دریاچه را دو برابر کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه