سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آب دریاچه ارومیه بازهم کاهش یافت

زیست بوم

آب دریاچه ارومیه بازهم کاهش یافت

برگرفته از ایرنا

روند کاهش آب دریاچه ارومیه به طور محسوس از سال 84 آغاز شده و در این مدت میزان آب دریاچه حدود شش متر کاهش یافته است و این روند ادامه دارد.
حسن عباس نژاد روز دوشنبه درنشست کارشناسی بررسی میزان برداشت استان از منابع آبهای سطحی حوضه آبخیز دریاچــه ارومیه افزود: اکنون ارتفاع سطح آب این دریاچه 8/1271متر نسبت به سطح دریاهای آزاد است.
وی اظهارداشت: افزایش تبخیر آب در فصل گرما و کاهش ورودی آب از طریق رودخانه ها حوضه آبخیز مهمترین علل کاهش آب دریاچه ارومیه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان غربی هم در این نشست میزان حق آبه دریاچه ارومیه را سه میلیارد و 100 میلیون مترمکعب در سال اعلام کرد.
نقی کریمی گفت: حق آبه دریاچه ارومیه باید از رودخانه های استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان تامین شود.
عده ای وضعیت دریاچه ارومیه را بحرانی ارزیابی می کنند و در همین حال به گفته مقامات محلی ‌دولت مصمم به حفظ دریاچه ارومیه است وتمام توان دستگاه ‌های اجرایی برای حفاظت از این دریاچه بسیج شده است.
آنچه مسلم است برای رسیدن به این هدف، هدایت آب از حوزه‌های آبریز به سمت دریاچه، صرفه جویی در مصرف آب و بارورسازی ابرها یک ضرورت است.
کارشناسان علت‌ کاهش سطح آب دریاچه ارومیه را خشکسالیهای چند سال اخیر و افزایش دو برابری زمینهای زیر کشت محصولات آبی در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه و به دنبال آن افزایش بی‌رویه مصرف آب در منطقه عنوان می کنند.
در دومین سفر استانی هیات دولت به آذربایجان غربی ازهشت مصوبه حوزه محیط زیست در این استان، سه مصوبه مربوط به دریاچه ارومیه بود که اجرای طرح حفاظت از تالاب بین المللی پارک ملی دریاچه ارومیه مورد توجه ویژه قرار گرفت.
مدیر طرح حفاظت از تالاب های کشور نیز اخیرا اعلام کرده بود که 30 طرح اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه به دبیرخانه ستاد احیای این دریاچه ارائه شده که تغییر و اصلاح الگوی کشت، آبیاری تحت فشار و استفاده از سیستمهای نوین آبیاری، بارورسازی ابرها و انتقال آب به دریاچه ارومیه از مهمترین این طرحها است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه