جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تبدیل تالاب گاوخونی به کانون تولید ریزگردها

زیست بوم

تبدیل تالاب گاوخونی به کانون تولید ریزگردها

محیط زیست > آلودگی  - همشهری آنلاین:
تالاب بین المللی گاو خونی با 46 هزار هکتار وسعت، خشک و به کانون تولید ریزگردها تبدیل شده است، این تالاب در فلات مرکزی قرار گرفته است که علاوه بر ایجاد رطوبت مانع پیشروی کویر و شن زارها به اصفهان می‌شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: با قطع جریان آب در رودخانه زاینده رود و خشک شدن تالاب گاوخونی گردوغبار ناشی از تالاب علاوه بر اصفهان استان‌های شرقی کشور را هم تحت تاثیر قرار داده است.

آقای لاهیجان‌زاده با بیان اینکه خشکی زاینده رود فاجعه‌ای زیست محیطی در فلات مرکزی ایران است افزود: چاه‌های اطراف رودخانه زاینده رود متاثر از وجود آب رودخانه بود که اکنون آب چاه‌ها به شدت کاهش یافته است و کشاورزان اقدام به کف شکنی آنها می‌کنند.

او کف شکنی چاه‌ها را بسیار خطرناک دانست وگفت: با این کار آب شیرین این چاه‌ها به آب شور تبدیل شده است.

دلایل خشک شدن زاینده رود خشکسالی‌های پی در پی واستقرار صنایع بیش از توان اکولوژیک کلان شهر اصفهان است که با خشک شدن تالاب گاوخونی اکوسیستم فلات مرکزی هم تغییر کرده است.

تالاب گاوخونی‌، با پوشش گیاهی متنوع پناهگاه انواع جانورانی چون گراز، سوسمار، گرگ، افعی وپناهگاه بیش از 40 هزار پرنده مهاجر و انواع خزندگان بود.

این تالاب یکی از 22 تالاب بین‌المللی است که نام آن درکنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

تالاب گاوخونی در 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Air Jordan Sneakers

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه