سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پایان گل سر سبد تالاب انزلی - لاله مردابی امسال گل نداد

زیست بوم

پایان گل سر سبد تالاب انزلی - لاله مردابی امسال گل نداد

لاله مردابی، منحصر به فردترین گیاهی که در سراسر ایران تنها در تالاب انزلی می روید امسال گل نداد. کارشناسان محیط زیست افزایش آلودگی تالاب رفت و آمد زیاد قایق ها و کاهش چشمگیر میزان بارش باران در منطقه را اصلی ترین دلایل به ثمر ننشستن این گیاه می دانند.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | adidas jeep soccer jersey size chart shoes - Buy now Adidas FORUM 84 LOW - FY4577

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث: لاله مردابی گیاه زیبایی است که هر ساله گردشگران بسیاری را به دل تالاب انزلی می کشاند، برگهای لاله مردابی از آب بیرون می آیند و مدور و قلبی شکل است، برگهای این گیاه گاه بسیار بزرگ می شوند و قطر آن تا 60 سانتی متر  می رسد، برگ ها به رنگ سبز متمایل به آبی با کناره کامل است و گلبرگهای این لاله صورتی رنگ ضخیم و متعدد استو قطر آن تا 20 سانتی متر می رسد.
 
لاله مردابی به صورت پراکنده در اجتماعات کوچکی که از یک سو منتهی به نیزار و از سوی دیگر آب باز و یا جوامع گیاهان شناور و غوطه ور ، قرار دارد. گلهای زیبای لاله مردابی از اردیبهشت تا مرداد ماه می روید . رویشگاه این گیاه یکی از محل های محبوب قو است، چرا که این پرنده علاقه زیادی به تغذیه از دانه لاله مردابی دارد به طوریکه اغلب در فصل زمستان این پرنده در رویشگاههای لاله مردابی دیده می شود.
 
این گونه گیاهی در دیگر نقاط ایران رویش ندارد و انتشار بسیار محدودی در سطح جهانی دارد به همین دلیل نیز رویشگاه آن در تالاب انزلی واجد ارزش بین المللی است.
 
به گزارش خبرنگار سی اچ ان با وجود اینکه خرداد ماه از اصلی ترین فصل های به گل نشستن لاله مردابی است اما امسال این گیاه گل نداده است و غنچه های لاله مردابی در تالاب انزلی پیش از شکفته شدن و کامل شدن پژمرده و پلاسیده شده و ریخته است، یکی از محیط بانان تالاب انزلی دلیل این مساله را کاهش شدید بارش باران در منطقه و نیاز این گیاه به آب شیرین اعلام کرد.
 
با این حال اما به گفته کارشناسان این مساله تنها دلیل گل ندادن لاله مردابی نیست چرا که در سال های پیش از این بسیاری از اهالی گل های این گیاه را کنده و در گل فروشی های شهر انزلی به مشتریان عرضه می کردند که همین مساله آسیب های بسیاری به این گیاه وارد کرده است.
 
علاوه بر این برخی افراد بومی بذرهای این گیاه را که به آن سله باقلا ( باقلای آبگیر ) گفته می شود چیده و به عنوان پسته دریایی در معرض فروش قرار می دهند . این مساله نیز رویش مجدد این گیاه و افزایش رویشگاه های آن را به شدت کاهش داده است.
 
آنگونه که محیط بانان تالاب انزلی می گویند روند کاهش گل دهی و تخریب رویشگاه های لاله مردابی در تالاب انزلی از سال 88 آغاز شد و امسال در هیچ نقطه ای از تالاب این گیاه به گل ننشست. در این میان بسیاری رفت و آمد بالای قایق ها در محدوده رویشگاه این گیاه ، کندن بذر و گل توسط برخی افراد محلی ، آلودگی آب تالاب به مواد شیمیایی و نفتی و شرایط آب و هوایی از  اصلی ترین تهدید کنندگان این گونه گیاهی منحصر به فرد ایرانی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید