پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم گیاهان دارویی - گیاهان دارویی مفید در درمان حساسیت (آلرژی)ها

زیست بوم

گیاهان دارویی - گیاهان دارویی مفید در درمان حساسیت (آلرژی)ها

برگرفته از روزنامه اطلاعات
 

همانگونه که برخی از گیاهان و میوه‌ها می‌توانند حساسیت زا باشند، گیاهان زیادی نیز وجود دارند که دارای خاصیت ضد حساسیت هستند. البته در موارد اندکی برخی از گیاهان ضد حساسیت، خود ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کنند. از جمله گیاهانی که به طور معمول در دسترس هستند و می شود آنها را به طور مرتب مصرف کرد یا در رژیم غذایی قرار داد، می‌توان به انگور، بنفشه، بابونه، بادرنجبویه، خارمریم، دارچین، زردچوبه، شاه تره، نارنج، سیاه دانه، کندر، گل مغربی، درخت میخک و افدرا اشاره کرد.

به طور کلی داروهای متسع کننده برونش‌ها به صورت ائیرسل (استنشاقی) برای آلرژی و هنگام حملات حاد و سخت آسم مفید خواهد بود چرا که معالجه و درمان این بیماری با داروهای گیاهی اثرات خوبی داده است. داروهای انتخابی گیاهی همان خاصیت داروهای شیمیائی ضد آلرژی و آسم را دارا هستند و در بعضی موارد اثر شایان توجهی از معالجه با گیاهان دیده می‌شود.در ادامه چند پیشنهاد برای درمان آسم و آلرژی معرفی می‌شود.

اگزما و خارش ـ یک چای کیسه ‌ای را در آب سرد خیس کنید و در دستمال کاغذی بپیچید و بر روی چشم‌ها بگذارید تا خارش ناشی از آلرژی فصلی یا سرما خوردگی تسکین پیدا کند. دکتر «چارلز سیمناف» از دانشگاه منچستر بر این باور است که اسید تانیک موجود در چای در کاهش خارش مؤثر است. استفاده از وازلین در سوراخ‌‌های بینی هم در مورد خارش بینی خالی از فایده نیست.

اگر اگزما دارید یا از خشکی و خارش پوست رنج می‌برید، طبق دستور دکتر «پاول گریفتز» از جو دوسر غافل نشوید. این ماده حاوی ترکیبات ضد التهابی به نام «آونانترامید» است که اثر ضد خارش هم دارد.همچنین اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی‌های پوستی نظیر اگزما، کهیر و خارش مفید است.

درمان آلرژی با گیاه بابونه ـ برای درمان با این گیاه بهتر است از چای بابونه یا دم کرده بابونه استفاده کرد. برای درست کردن چای بابونه یک قاشق چایخوری گیاه بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت 5 دقیقه بگذارید تا دم بکشد.

نارنج ـ از دیگر گیاهان ضد حساسیت است. آب نارنج را می‌توان با تمامی غذاها مصرف کرد. آب نارنج بر اثر ماندن ممکن است تلخ شود، لذا بهتر است تازه مصرف شود. اگر چه عدد معینی برای مصرف روزانه آن داده نشده است. ولی مقدار زیاد آن ممکن است باعث تحریک معده شود. ولی به نظر می‌رسد مصرف آن تا 2 یا 3 عدد در روز بلامانع باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید