جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ شاهنامه شاه‌ طهماسب سرانجام چاپ می‌شود

کتاب‌

شاهنامه شاه‌ طهماسب سرانجام چاپ می‌شود

برگرفته از روزنامه اطلاعات

 

محمود شالویی، مدیر موزه هنرهای معاصر می‌گوید که عکس‌ها را به امور چاپ فرهنگستان هنر سپرده و مدیر امور چاپ فرهنگستان هنر می‌گوید عکس‌ها دیر به دست ما رسید ولی بعد از عید، شاهنامه شاه‌ طهماسب را چاپ می‌کنیم.‏

به گزارش خبرگزاری مهر، اوایل امسال بود که شالویی خبری مبنی برچاپ کتابی که‏‎ ‎چندین سال است هنردوستان ایران مشتاق دیدنش هستند یعنی شاهنامه شاه‌ طهماسب را منتشر‎ ‎کرد.

شاهنامه شاه طهماسب، نفیس‌ترین شاهنامه عصر صفوی با ‌258 مجلس نقاشی از‏‎ ‎افسانه‌ها، اساطیر و داستان‌های شاهنامه به‌شمار می‌رود که با منظومه‌ حماسی در‎ ‎یک‌هزار و ‌200صفحه به خط نستعلیق درآمده است.

‎ شالویی در مورد این کتاب به خبرنگار مهر گفت: این برنامه یک برنامه دوسویه است‎ ‎که یک طرف آن موزه ایستاده و طرف دیگر فرهنگستان هنر است.

‎ ‎وی افزود: آنچه که به ما مربوط می‌شود و تعهدات ما بوده است را انجام دادیم‎. ‎قرار بر این بود که ما تهیه اسلاید از آثار و در اختیار فرهنگستان هنر قرار دادن را‏‎ ‎برعهده داشته باشیم که این کارها را انجام دادیم.

‎ ‎مدیر موزه هنرهای معاصر گفت: ‌امیدواریم که فرهنگستان هنر امسال و هرچه زودتر‏‎ ‎این کتاب را به بازار ارائه دهد زیرا ما تا آنجایی که می‌توانستیم از جاهایی که‎ ‎امکانش بود عکس‌هایی از شاهنامه طهماسب با کیفیت بالا را در اختیار فرهنگستان‎ ‎بگذاریم.

‎ ‎بحث درباره انتشار شاهنامه‌ شاه طهماسب که در حال حاضر در موزه هنرهای معاصر‎ ‎نگهداری می‌شود، به شکل کتاب از همان سال‌های ورود این اثر به کشور آغاز شد و‎ ‎فرهنگستان هنر آن را در دستور کار خود قرار داد. آخرین قرار اعلام شده این بود که‎ ‎کتاب در سال 87 و پس از رونمایی در همایش ملی شاهنامه‌نگاری، در اندازه اصل آن با‏‎ ‎قطع سلطانی بزرگ و شمارگان 5000 نسخه منتشر شود.

این کتاب حدود 16 سال پیش به ایران بازگردانده شد و قرار بود با همکاری فرهنگستان هنر و موزه هنرهای معاصر به چاپ برسد که این کار تا زمان فعلی انجام نشده است‏.

‎ ‎از سوی دیگر علیرضا اسماعیلی؛ مسؤول انتشارات فرهنگستان هنر، انتشار این‎ ‎شاهنامه را قطعی دانست و درباره دلایل تعلل در انجام این کار هم گفت: شاهنامه شاه‎ ‎طهماسب طبق قرارمان منتشر می‌شود و تعللی در کار نبوده است.

‎‎ ‎وی بیان کرد: در مورد کتاب اخیر که قرار است فرهنگستان آن را به چاپ برساند‎ ‎باید بگویم که کارها صفحه‌آرایی شده و کارهایی که از موزه‌های خارجی نیز گرفته شده‎ ‎به کل کار اضافه شده‌اند.‎ ‎موزه متروپلیتن آمریکا، موسسه آقاخان و موسسه خلیلی از انگلستان و موزه هنرهای‎ ‎اسلامی قطر سه موسسه‌ای هستند که به گفته اسماعیلی عکس آثار خود را در اختیار مدیر‏‎ ‎بخش چاپ شاهنامه طهماسب قرار دادند تا در این کتاب به چاپ برسد.‎ وی در مورد شکل چاپ این کتاب توضیح داد: یک صفحه نگاره‌ و در طرف دیگر و‎ ‎روبروی نگاره توضیحات و اشعار مرتبط به نگاره به دو زبان فارسی و انگلیسی چاپ خواهد‎ ‎شد. قطع این کتاب سلطانی است و به شکل نفیس چاپ خواهد شد.‎ ‎وی تصویر جلد این کتاب را اینگونه توصیف کرد: تصویر روی جلد برگرفته و کاملاً شبیه آن چیزی است که در اصل بوده و ما در مورد جلد این اثر بر آن شدیم که به اصل‏‎ ‎اثر وفادار بمانیم.‎ ‎اسماعیلی در مورد مقدمه کتاب توضیح داد: دو‎ ‎مقدمه در این کتاب داریم. اولی را‎ ‎دکتر علی دوانی و دیگری را استاد محمد تجویدی که در پاریس ساکن هستند برای این کتاب‎ ‎نگاشته‌اند.

‎ ‎مسئول انتشارات فرهنگستان هنر در پایان در مورد زمان دقیق جاپ این کتاب گفت‎: ‎تقریبا تمام کارهای این کتاب تمام شده است ولی با توجه به نزدیک شدن به عید و شلوغی‎ ‎کار در چاپخانه‌ها از یک سو و نفیس بودن این اثر در سوی دیگر فعلاً از چاپ خودداری و‎ ‎آن را به بعد از عید موکول کردیم‎.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه