زبان پژوهی
تشیع در شعر پارسی
- زبان پژوهي
- نمایش از یکشنبه, 24 فروردين 1393 16:10
- بازدید: 5373
حمید احمدی
منبع تارنمای ویستا به نقل از گیگاپارس
اندکی کنکاش و پژوهش سنجیده در شعر پارسی نشان میدهد که بسیاری از شاعران برجسته و بزرگ و کوچک این حوزه توجه ویژهای به چهرههای محوری تشیع داشته و در جای جای سرودههای خود این علاقهمندی را نشان دادهاند. این مساله از همان سدههای نخستین ورود اسلام به ایران و پیدایش شعر پارسی قابل مشاهده است. توجه شعرای پارسیگو به خاندان حضرت علی(ع) نخست در شرق ایران در خراسان بزرگ و انگاه در غرب ایران در آذربایجان و اران و سپس مناطق دیگر ایران جلوهگر شد.
بیگمان در میان چهرههای محوری تشیع، شخصیت بزرگانی چون حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، امام حسین(ع)، امام رضا(ع) و سرانجام حضرت مهدی(عج) بیشتر از همه در شعر شعرای ایرانی جلوهگر شدند. در این رابطه بود که رودکی نخستین شاعر بزرگ پارسیگوی در اشعار اندکی که از او بهجای مانده است، این علاقه را نشان داده است:
کسی را که باشد به دل مهر حیدر
شود سرخ رو در دو گیتی به آور
اما در میان همه چهرههای محوری تشیع، بیگمان حضرت امام حسین(ع) و رویداد کربلا بیش از هر چیز در شعر پارسی به جلوه درآمده است.
یادآوری رویداد غمانگیز کربلا از همان قرن نخست هجری در میان ایرانیان نفرات از خاندان بنی امیه و ستم آنها بر خاندان علی و ایرانیان (موالی)را برانگیخته بود و به قیامهای گسترده درمناطق گوناگون ایران علیه این خاندان و سرانجام سرنگونکردن آن انجامید. داستا ن ستم بنی امیه بر خاندان علی در میان ایرانیان زبانزد بودو به همین خاطر پس از پیدایش شعر پارسی، شعرای ایرانی این حادثه را در آثار خود جلوهگر ساختند.
کسایی مروزی از شعرای نخستین شعر پارسی بود که به یادآوری این روادید غمانگیز پرداخت:
آن پنج ماهه کودک باری چه کرد ویحک؟
کز پای تا به تارک مجروح شد مفاجا
بیچاره شهر بانو، مصقول کرده زانو
بیجاده گشته لو لو بر درد ناشکیبا
ان زینب غریوان، اندر میان دیوان
آل زیاد و مروان، نظاره گشته عمدا
تا زندهای چنین کن، دلها ما حزین کن
پیوسته آفرین کن، بر اهل بیت زهرا
دقیقی طوسی نخستین سراینده شاهنامه در ایران نیز ، از ستم ابوسفیان و بنیامیه بر امام حسن(ع( )شبر) و امام حسین(ع( )شبیر) سخن گفته است.
چنان بر من کند آن جور و بیداد
نکردند آل بوسفیان به شبر
چنان چون من بر او گریم، نگرید
ابر شبیر زهرا روز محشر
این عشق به خاندان علی در میان شاعرانی چون فردوسی، ناصرخسرو قبادیانی، مسعود سعد سلمان و دیگران نیز نمود گسترده پیدا کرد. مسعود سعد سلمان که عمری در زندانهای امرای وقت سختی کشید، در شعر خود به یادآوری رویداد کربلا پرداخته و ستم وارده به خود را به آن رویداد شبیه میکند و در وصف این ستم خود را همانند شهیدان کربلا درخور حرمت میداند.
شاعر آخر چه گوید و چه کند
که از او فتنه و بلا باشد
لاجرم جاه و حق حرمت او
چون شهیدان کربلا باشد
سنایی غزنوی یکی از نخستین شاعران شعر عرفانی در زبان پارسی، علاقهمندی به تشیع و بزرگان آن را در اشعار خودبه نمایش گذاشت و خیل شاعران شعر عرفانی را به پیروی از خود برانگیخت:
سراسر جمله عالم پر زنانند
زنی چون فاطمه خیرالنسا کو؟
سراسر جمله عالم پر شهید است
شهیدی چون حسین کربلا کو؟
سراسر جمله عالم پر امام است
امامی چون علی موسیالرضا کو؟
آذربایجان و اران نیز که از کانونهای زایش شعر پاسی بهشمار میرفت، جلوهگاه علاقهمندی به تشیع و بزرگان آن بود. بسیاری از شاعران این بخش ایران همچون قطران تبریزی و خاقانی شیروانی در اشعار خود علاقهمندی خود را به تشیع و بزرگان آن نشان دادهاند. خاقانی که همانند مسعود سعدسلمان از ستم امرای وقت بر خود مینالید، روزگار خود را به ستمهای وارده بر اهل بیت تشبیه میکند:
من حسین وقت و نااهلان یزید و شمر من
روزگارم جمله عاشورا و شروان کربلا است
علاقهمندی خاقانی به خراسان و زیارت امام رضا(ع) و بزرگان این بخش ایران در بسیاری از قصاید برجستهاو به نمایش درآمده است.
شاعران مناطق مرکزی و جنوبی ایران، بهویژه فارس نیز از جمله گویندگان و جلوهگرسازان رویداد کربلا بودند و نخستین مراثی را در شعر پارسی در این رابطه سرودند. قوامی رازی، شاعر قرن پنجم هجری یکی از این شاعران بود:
روز دهم زماه محرم به کربلا
ظلمی صریح رفت بر اولاد مصطفی
هرگز مباد روز چو عاشور در جهان
کان روز بود قتل شهیدان کربلا
آن تشنگان آل محمد اسیروار
بر دشت کربلا به بلا گشته مبتلا
بابا فغانی شیرازی و بعدها پس از او شاعرانی چون عرفی شیرازی در وصف بزرگان تشیع اشعار زیادی از خود بهجای گذاشتند. قوامی شیرازی در یکی از قصائد بلند خود در وصف امام رضا(ع) و بارگاه این امام میگوید:
تبارک ا... از این روضه بهشت آئین
که یک غبار درش آبروی نه چمن است
تمایل به تشیع و وصف بزرگان آن در میان بسیاری از شاعران پاریگوی سبک هندی، همچون صائب تبریزی، عرفی شیرازی، حزین لاهیجی و طالب آملی رایج بوده است. لاهیجی از نخستین شاعرانی بود که قضائدی بلند را به وصف حضرت مهدی و ستایش او اختصاص داد:
سلطان جهان، رهبر دین، هادی مهدی
کز جان به رهش چشم جهانی نگران است
بدیهی است که در ایران بسیاری از شعرای دوره ایلخانی و پس از آن دوره صفوی، بیش از شاعران دیگر به ستایش امامان شیعه بهویژه امام حسین(ع) و رویداد کربلا پرداختند و به پیروی از شاعران بزرگی چون محتشم کاشانی مرثیهسرایی را در شعر پارسی گسترش دادند. ستایش از خاندان علی ع و اهل بیت از آن به بعد در شعر پارسی بسیاری از شاعران رایج شد وبه دوره قاجار و پهلوی و اکنون رسید. بدون شک شگفتانگیزترین نمود علاقهمندی به تشیع وچهرههای محوری آن را باید در پیش از این، یعنی از زمان پیدایش شعر پارسی تا پیدایش صفویه جستوجو کرد.