پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ یافته‌های باستان شناسی قطعات استخوان در غار شاهپورکشف شد/ طرح فرضیه دفن شاهپور درون غار

یافته‌های باستان شناسی

قطعات استخوان در غار شاهپورکشف شد/ طرح فرضیه دفن شاهپور درون غار

چند قطعه استخوان که به احتمال فراوان متعلق به اسکلت انسان است در غار شاهپور در شهرستان کازرون فارس کشف شد.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | DQ5091 - nike jordan 1 retro high purple hair color ideas - 041 - Jordan 1 High Zoom Air CMFT Celestine Blue (W)

به گزارش خبرنگار مهر در کازرون، غار شاهپور در فاصله 20کیلومتری شرق کازرون و در استان فارس واقع شده است. این غار در فاصله ای نزدیک از شهر تاریخی بیشاپور و نقوش برجسته تنگ چوگان قرار گرفته است.

در دهانهٔ این غار مجسمهٔ شاپور قرار گرفته‌ و به همین دلیل این غار به نام شاپور معروف شده‌است. مجسمه شاپور با وجود گذشت ۱۷۰۰ سال کماکان پابرجا می‌باشد و تنها مجسمهٔ باقی‌مانده از دوران باستان است که حدود ۷ متر ارتفاع دارد و حاصل تراشیده شدن ستون سنگی موجود در غار است.

عضو شوراي مرکزي انجمن هم انديشان جوان گفت: استخوان های متعلق به این اسکلت در یکی از دالان های غار شاهپور و در بخشی از دیواره آن کشف شده اند. در حال حاضر فقط بخش کمی از استخوان های این اسکلت نمایان شده و بخش زیادی از آن در زیر رسوباتی مدفون شده که بر اثر گذشت سالیان طولانی بر روی اسکلت انباشته شده اند.

غار شاهپور

محسن عباسپور ادامه داد: کشف این اسکلت ها پیش از هرچیز نیاز به مطالعات گسترده و متمرکز باستان شناسی را در این غار منحصر به فرد تاریخی نمایان می کند زیرا در درون غار شاهپور علاوه بر مجسمه ای که با هنرمندی تمام از شاهپور ساسانی حجاری شده است، برخی آثار دیگر از جمله دو حوضچه نیز وجود دارد که هنوز کاربری آنها نیز مشخص نشده است و مطمئناً کاوش علمی در این منطقه می تواند منجر به کشف بسیاری از ناگفته های باستانی مربوط به دوران ساسانیان شود.

وی گفت: تا به امروز فصل کاوش مشخصی در غار شاهپور صورت نگرفته و بر همین اساس در خصوص شناخت دقیق کاربرد غار با فقر مطالعات مواجه هستیم اما براساس اصلی ترین فرضیه های مطرح شده در خصوص کاربری این غار باستانی، احتمال اینکه این مکان به عنوان محلی برای دفن شاهپور در نظر گرفته شده باشد، مطرح شده که البته اثبات این مورد نیازمند کاوش و مطالعات بیشتر است.

غار شاهپور

استخوانهای کشف شده درون غار

عضو شوراي مرکزي انجمن هم انديشان جوان تصریح کرد: در این خصوص می توان به تشابه این غار با محل دفن پادشاهان هخامنشی در نقش رستم نیز اشاره کرد.

عباسپور تصریح کرد: با توجه به محل کشف اسکلت، باید اذعان کرد که بسیار بعید به نظر می رسد اسکلت های کشف شده متعلق به شاهپور ساسانی باشد، با این وجود این کشف تا بدان اندازه حائز اهمیت است که بتواند برنامه ریزی های مشخص و متمرکزی برای کاوش و مطالعات بیشتر را به دنبال داشته باشد.

غار شاهپور

وی اضافه کرد: از سویی نیز کشف این اسکلت در غار می تواند فصل جدیدی در مطالعات باستان شناسی را رقم زده و ناگفته های فراوانی را از غار شاهپور و شهر تاریخی بیشاپور نمایان سازد زیرا اسکلت در زیر لایه های متعددی از رسوبات قرار گرفته و بر این اساس می توان متصور شد که این اسکلت مربوط به دوره های تاریخی باشد اما تشخیص قدمت دقیق آن نیازمند کاوش و مطالعات و بررسی علمی بر روی نمونه گیری هایی است که از این استخوان ها بایستی صورت گیرد.

عضو شوراي مرکزي انجمن هم انديشان جوان عنوان کرد: در این میان متأسفانه پایگاه پژوهشی بیشاپور با ارائه عملکردی منفعل در خصوص مطالعات و بررسی های باستان شناسی شهر تاریخی بیشاپور به ویژه طی سال های گذشته، نشان داده که نمی تواند به عنوان مرجعی قابل قبول برای کار باستان شناسی در این محوطه پراهمیت تاریخی قلمداد شود و بر همین اساس نیاز به بازنگری اساسی در شیوه مدیریت این مجموعه و ورود بیشتر باستان شناسان احساس می شود.

اسکلتی که در لایه های درونی خاک قرار دارد

وی ادامه داد: علیرغم اهمیت فراوان این غار باستانی و نقش پراهمیتی که در مطالعات مربوطه و همچنین جذب گردشگر می تواند داشته باشد اما تاکنون تنها عملیات مشخص باستان شناسی که در غار شاهپور صورت گرفته، عملیات مرمت پاهای مجسمه شاهپور و بلند کردن مجدد این مجسمه بوده که در دوران پهلوی و با عدم ظرافت و توسط یک هنگ نظامی صورت پذیرفته که ماده تاریخی آن نیز در دیواره غار حجاری شده است.

.......................
گزارش: هژیر فتحی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه