جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تولید مکمل‌های دارویی با استفاده از ریزجلبکها - سم زدایی از بدن با جلبک

خبر

تولید مکمل‌های دارویی با استفاده از ریزجلبکها - سم زدایی از بدن با جلبک

پژوهشگران کشور با استفاده از 3 نوع ریز جلبک که در ایران رویش دارند، مکمل های دارویی را تولید کردند که علاوه بر سم زدایی از بدن قادر به تامین انواع مواد معدنی و ویتامین در بدن هستند.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Jordan

محمد خوانساری از محققان این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با استفاده از دو نوع جلبک اسپیرولینا و کلرلا اقدام به تولید مکمل های غذایی شد، افزود: در آینده نزدیک از جلبک دونالیلا نیز مکمل های غذایی تولید خواهد شد.

وی دونالیلا را نوعی از جلبک خاص ایرانی دانست و اظهار داشت: بیشتر وزن این نوع جلبک ماده ای به نام بتاکاروتن است که به عنوان آنتی اکسیدان و رنگ دانه به کار می رود.

خوانساری با بیان اینکه در جلبک های اسپیرولینا و کلرلا هم درصدهای کمی از بتاکاروتن موجود است، یادآور شد: ارزش غذایی این دو نوع جلبک به قدری بالا است که در آمریکا در جیره غذایی سربازان و در ناسا به عنوان غذای فضانوردان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در ایران علی رغم شرایط مطلوب جلبکها تنها به عنوان مکمل های غذایی و دارویی استفاده می شود، خاطرنشان کرد: در پروژه تحقیقاتی که در این زمینه اجرایی شد با کشت دو نوع جلبک اسپیرولینا و کلرلا اقدام به تولید مکمل های دارویی شد ولی در محصولات صادراتی به سایر کشورها به عنوان غذا صادر کردیم.

خوانساری به جنبه های درمانی این جلبک ها اشاره کرد: این جلبکها حاوی ویتامین C و E و همچنین دارای اسید آمینه های ضروری و غیر ضروری و امگا 3 و 6 هستند و می تواند برای بهبود شرایط بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و کلسترول مصرف شود.

محقق یک شرکت دانش بنیان با اشاره به نحوه کشت این جلبک ها خاطر نشان کرد: کشورهای ژاپن، تایوان، استرالیا، چین و ایران به دلیل نزدیکی با خط استوا و داشتن گرما و رطوبت مناسب بهترین شرایط را برای پرورش این نوع جلبک را دارند بر این اساس تحقیقاتی را در زمینه کشت و پرورش جلبکها را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: برای این منظور پس از رشد جلبک ها، آنها را در استخرهای روباز قرار دادیم. از آنجایی که جلبکها هم نوعی گیاه هستند، در تماس با نور خورشید فتوسنتز می کنند یعنی CO2 (دی اکسید کربن) را دریافت و اکسیژن تولید می کنند.

خوانساری با بیان اینکه تغییر رنگ آب استخرها نشان دهنده رشد جلبکها است، اضافه کرد: با تغییر رنگ آب، جلبکها به بخش خشک کن وارد می شوند و به پودر تبدیل می شوند. به منظور هضم آسان تر جلبک، این پودر تحت فشار بسیار زیاد قرار می گیرند تا دیواره سلولی آنها شکسته شود.

محقق این پروژه تحقیقاتی یادآور شد: با استفاده از این پودر مکمل های دارویی را به صوررت قرص و کپسول تولید کردیم که با اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت امیدواریم تا پایان سال جاری این مکمل ها را به تولید انبوه برسانیم.

خوانساری با اشاره به کاربردهای این مکمل های دارویی افزود: کلرولا حاوی بیشترین میزان کلروفیل در بین تمام گونه های گیاهی شناخته شده است. این جلبک حاوی انواع ویتامین های A و E و B1 و B2 و C، غنی از اسیدهای چرب ضروری و دارای دیواره سلولی حاوی فیبرهای ویژه با خاصیت سم زدایی است.

وی همچنین در یادآور شد: جلبک اسپیرولینا نیز قادر به تامین اسیدهای چرب ضروری مانند گاما لینولنیک اسید و امگا 3 و 6، حاوی انواع ویتامی نها ازجمله A و E، سرشار از رنگدانه کلروفیل و حاوی مواد معدنی چون منیزیم، آهن، فسفر و کلسیم است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه