پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز یادداشت روز - سوم شهریور شوم

نگاه روز

یادداشت روز - سوم شهریور شوم

دکتر هوشنگ طالع

امروز روز سوم شهریور ماه است. هفتاد و دو سال پیش در چنین روزی ، دو قدرت استعماری روس و انگلیس که سرزمین بزرگ و یگانهٔ ایران را تجزیه کرده بودند، با وجود اعلام بی طرفی از سوی دولت ایران بار دیگرکشور ما را از شمال و جنوب مورد تجاوز نظامی قرار دادند. البته پس از اشغال ایران، سربازان آمریکایی نیز به صف اشغال‌گران پیوستند.

 ساعت 2 بامداد روز سوم شهریور سفیران انگلیس و روس در تهران به در خانه‌ی نخست وزیر رفتند و با تسلیم یاداشتی اعلام کردند که نیروهای نظامی این دو کشور، خاک ایران را مورد تجاوز قرار داده‌اند.

متاسفانه در این هنگامه‌ی سخت تاریخ، برخی از نظامیان خیانت کردند و در حالی که افسران و سربازان ایرانی در شمال و جنوب در گیر نبرد برابر متجاوزان بودند، اعلام آتش بس کردند و ارتش را مرخص کردند.

بر اثر اشغال کمابیش پنچ‌ساله‌ی کشور، ایران تا مرز تجزیه‌ی سرزمینی پیش رفت و مردم این سرزمین زیان‌های بسیار جانی و مالی را متحمل شدند.

 آن روزگار، به عنوان یک نو جوان هشت ساله شاهد این خیانت بزرگ بودم. با صدای همهمه همراه دایی و مادر‌بزرگم از خانه‌ی آن‌ها که روبروی دانشسرا قرار داشت بیرون آمدیم. خیابان (مفتح کنونی) که آن روزگار خاکی بود،  مملو از سربازان پادگان عباس‌آباد که تنها یک زیر‌پیراهن و زیر‌شلوار برتن داشتند و بیش‌تر آنان پا برهنه بودند.

آن کسانی که آن روز این خیانت را مرتکب شدند، در دوران اشغال ایران به مقام‌های بالای نظامی و وزارت و استانداری رسیدند و سپس خیانت آن‌ها از سوی هیات فاسد حاکمه به فراموشی سپرده شد.

 اما نباید اجازه دهیم که فداکاری کوشندگان و جان‌بازان و نیز پاسخون شهیدان و هم‌چنین خیانت خیانت‌کاران به دست فراموشی سپرده شود .

درود به روان شهیدان سوم شهریور ماه 1320

ننگ بر خائنان و فراریان سوم شهریور ماه 1320

سوم شهریور ماه 1392

هوشنگ طالع

 

 

 ( شهید دریادار غلامعلی بایندر فرمانده نیروی دریایی ایران )

مزار شهدای گمنام در کنار رود ارس که به تنهائی در مقابل ارتش متجاوز روس ها مقاومت کردند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید