جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز جورج بوش، هلاکوی مغول را رو سفید کرد

نگاه روز

جورج بوش، هلاکوی مغول را رو سفید کرد

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 88، سال چهاردهم، شهریور و مهر 1394، ص 5

نوآم چامسکی، آزاد اندیش آمریکایی بر این باور است که یورش آمریکا به عراق به اندازهٔ یورش مغول فاجعه بار بود.

نخست باید گفت با توجه به «خمیر مایه»ی شکل‌گیری کشور ـ دولت آمریکا، آزاداندیشی، چونان بوتهٔ گل سرخ در کویر، ناممکن و بسیار نادر. از این روست که پس از گذشت کمتر از 240 سال از اعلام استقلال آمریکا  از امپراتوری بریتانیا، تنها و تنها از نوآم چامسکی میتوان به عنوان یک آزاد اندیش در تاریخ این کشور نام برد.

البته نوآم چامسکی نیز با توجه به این که از درون «پیله» به جهان می‌نگرد، با وجود خوی آزاداندیشی، توان درست دیدن جنایت‌های ضد بشری، ضد انسانی و ضد توسعه (به مفهوم گسترده) را ندارد و در نتیجه نمی‌تواند دریابد. یورش هلاکو به بغداد، جریان زندگی مردم را مختل نکرد، اقتصاد فرو نپاشید، خدمات (در مقیاس آن روز) با تنگنا روبرو نشد، روند توسعه (در مقیاس آن روز) مختل نشد؛ اما بر اثر یورش جورج بوش امروز مردم عراق آب آشامیدنی ندارند، برق ندارند، امنیت ندارند، دارو ندارند، بیمارستان ندارند و هر روز بسیاری از آنها  بر اثر عملیات تروریستی کشته می‌شوند و ...

« نوآم چامسکی» طی یک گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی ایالات متحده گفت: اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی در سال 2003 مثل اشغال این کشور در دوره عباسیان به دست نیروهای مغول بود و به همان اندازه نیز پیامد داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، چامسکی گفت که اشغال عراق، قتل هزاران نفر، آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر و همچنین، تخریب اماکن باستانی تمدن سومری را به دنبال داشت.

به گفته این اندیشمند آمریکایی، فاجعه بزرگتری را که آمریکا با اشغال خود در عراق رقم زد، زمینه‌سازی برای ایجاد داعش بود. وی گفت: که اگر به عقب برگردیم و نگاهی به بغداد در سال 2002 بیندازیم، می‌بینیم که جمعیت این شهر ترکیبی از شیعیان و سنی‌ها است و آنها در محله‌های گوناگون با یکدیگر زندگی می‌کردند و حتی میان آنها ازدواج رخ میداد و تفکیک آنها از یکدیگر بسیار دشوار بود ؛ اما جنگ [یورش آمریکا] باعث تفرقه میان سنی‌ها و شیعیان و کردها شد و تنش‌های قبیله‌ای ادامه پیدا کرد. چامسکی عربستان سعودی را نیز مرکز انتشار افکار افراطی و عامل شکل‌گیری داعش دانست.

هلاکوی مغول، در یورش به میانرودان ( دل ایرانشهر ) تنها چند هزار تن را به قتل آورد و شاید چند صد خانه در این یورش خراب شد و ...

اما در یورش آمریکا به عراق، چند ده هزار تن به گونهٔ سر راست (مستقیم) کشته شدند و هنوز پس از گذشت بیش از یک دهه «خون» از پیکر سرزمین «میان رودان» جاری است و در این یورش، زیر ساخت کشور به سختی آسیب دید، صنایع ویران شد و بخش خدمات ( آب، برق، گاز، بهداشت، آموزش، خدمات درمانی و... ) از میان رفت.

آمریکایی‌ها با قصد ایجاد تفرقه به این کشور پا گذاردند و در این زمینه نیز با ایجاد اقلیم کردستان، تا حدی به موفقیت دست یافتند. آنان برای کامل کردن برنامه‌های خود برای تجزیهٔ عراق «سربازان بدون اونیفورم » خود را وارد میدان نبرد کردند، نیرویی که هلاکوی مغول از آن بی‌بهره بود.

آمریکایی‌ها برای نخستین بار از این سربازان (سربازان آمریکایی بدون اونیفورم) در قالب «القاعده» و «طالبان» در افغانستان برای رسیدن به مقاصد خود؛ یعنی «کشتار، ویرانی و جلوگیری از توسعه» بهره‌گرفته بودند و سپس همان گروههای دهشت‌افکن دست‌ساز خویش را  دست‌آویز اشغال همه‌جانبهٔ افغانستان زیر نام «مبارزه با تروریسم» قرار دادند.

در عراق نیز همین « نمایش نامه » را پیاده کردند .

نخست سربازان بدون اونیفورم خود را زیر پوشش داعش در سوریه مورد بهره برداری قرار دادند و سپس آنها را با یاری حکومت ترکیه و اقلیم کردستان وارد عراق کردند و آنگاه به بهانهٔ مبارزه با این « سربازان بدون اونیفورم آمریکا» ائتلاف ضد داعش درست کردند تا اجازه ندهند که مردم عراق و سوریه، آنها را ریشه کن کنند.

امیدواریم که عمر آقای چامسکی به عنوان یگانه آزاد اندیش در تاریخ آمریکا، دراز باشد تا بتوانند از درون «پیله» بیرون آیند و با دیدن بهتر و راستین جنایات آمریکا علیه بشریت، صلح و توسعه، به جوانه زدن «آزاد اندیشی» در کویرِ ـ مرداب آمریکا یاری رسانند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه