شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی رونمایی از دو اثر جدید پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی

رویدادهای فرهنگی

رونمایی از دو اثر جدید پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی

برگرفته از روزنامه اطلاعات

همزمان با افتتاح دستگاههای پیشرفته لیتوگرافی دیجیتال روزنامه اطلاعات انجام شد
رونمایی از آثار جدید پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی در مؤسسه اطلاعات

يي

آیین رونمایی از دو اثر جدید پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی، با حضور دکتر حسن حبیبی و جمعی از فرهنگ‌دوستان و خبرنگاران رسانه‌های گروهی دیروز در مؤسسه اطلاعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، کتاب جامع «سرگذشت بازار بزرگ تهران، بازارها و بازارچه‌های پیرامونی آن در دویست سال اخیر» با طرح، مقدمه، بررسی و تدوین نهایی دکتر حسن حبیبی و کتاب «جامعه‌شناسی حقوقی» آثاری بودند که در این مراسم رونمایی شدند.

در میان آثار رونمایی‌شده دکترحبیبی، دیگر کتاب‌های‎ ‎او از جمله: «گزیده مقالات و اخبار روزنامه‌های مهم درباره خلیج فارس‎»‎،‎ «‎امامزاده‌ها و تربت برخی از پاکان و نیاکان»، «نخستین همایش ملی ایران‌شناسی‎»‎،‎ «‎منطق حقوقی و انفورماتیک حقوقی»، «حقوق بین‌الملل عمومی»، «مساجد دیرینه تهران‎»‎،‎ «‎یک حرف از هزاران»، «کتاب‌شناسی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی»، «یک گام فراتر در‎ ‎برخی از حوزه‌های سیاست علمی کشور»، «مجموعه مقالات نخستین همایش ملی ایران‌شناسی‎» ‎و «گزارش ایران‌شناسی» نمایش داده شدند. ‎دکتر حسن حبیبی با اشاره به چاپ کتاب‌های بازار بزرگ تهران بازارها و بازارچه‌ها، جامعه‌شناسی حقوقی گفت: متاسفانه در علوم انسانی ایران؛ تحقیق و پژوهش جنبه بایگانی دارد و تحقیقات صورت گرفته و پژوهش‌ها یا در بایگانی‌ها قرار دارد یا اینکه مجلد شده و شیک در اتاق رئیس موسسه نگهداری می‌شود. اگر قرار است علوم انسانی موردنقد و رشد باشد؛ باید فعالیت‌هایی صورت بگیرد که قابل انتشار و ارائه باشد.

دکترحبیبی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد ایران‌شناسی در حوزه تحقیق و پژوهش گفت: کارها و رساله‌های تحقیقی مانند کتاب‌های دیگر در مرحله اول؛ قابل چاپ و ارائه به چاپخانه نیستند بلکه باید ویراستاری جدی صورت بگیرد لذا ما یک فرایند دوم در این موسسه راه‌اندازی کردیم تا تحقیقات درحال انجام؛ در چند گروه مختلف مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته و سپس تدوین شود. وی ادامه داد: همچنین در چاپ تحقیقات به سمت قطع رحلی که قطع سنتی کتاب است؛ حرکت کردیم البته این قطع در هنگام چاپ؛ هزینه زیادی دارد لذا ما مجبور شدیم که بخشی از کتاب‌ها را سیاه و سفید چاپ کنیم.

دکترحبیبی با اشاره به انتشار کتاب وصف خلیج‌فارس و همچنین کتاب امام‌زاده‌ها و تربت پاکان گفت: این کتاب‌ها به‌عنوان کتاب فصل و کتاب سال فارابی انتخاب شده است. البته امروز این کتاب‌ها گران است و باید دستگاه‌های متولی در تامین هزینه‌های آن یاری کنند. متاسفم که بگویم نظیر این کتاب‌ها نه قبل منتشر شده و نه بعداز این امکان نشر دارد.

وی به هزینه بالای پژوهش و تحقیق در کشور هم اشاره کرد و گفت: کتاب‌ها نتیجه پژوهشی است که هزینه سنگینی دارد لذا وظیفه دولت و جامعه است که هزینه پژوهش و تحقیق در علم را تامین کند.‏دکتر حبیبی با اعلام این خبر که سال آینده دیگر در بنیاد ایران‌شناسی حضور نخواهد داشت، گفت: «به اهداف مورد نظر خود به صورتی تدریجی نائل شده‌ایم و سال آینده از بنیاد مرخص خواهم شد و بر این اساس سال آینده، پژوهش‌هایی نظیر زیارتگاه‌ها و مساجد دیرینه سال، بنابر صلاحدید مسئولان، ادامه پیدا خواهد کرد.»

وی افزود: «برای سهولت دسترسی علاقه‌مندان به این آثار پژوهشی، به رغم هزینه سنگین چاپ این گونه آثار، قیمت کتاب‌ها را کمتر درنظر گرفته‌ایم.»

دکتر حسن حبیبی در جریان رونمایی آثار جدید بنیاد ایران‌شناسی، بومی‌سازی علوم انسانی را دارای اهمیت شایان توجهی دانست و تصریح کرد:

« همه دست‌اندرکاران حیطه علوم انسانی کمک کنند. چرا که اگر می خواهیم طرح علوم انسانی بومی شود، طرح مسئله مهم است و ابتدا باید «داده‌ها» را جمع‌آوری کرد، و درواقع پس از این مرحله مهم است که توصیف، تحلیل و نظریه‌پردازی‌، آغاز می‌شود.»

وی در این باره با اشاره به سیر پژوهش برای تدوین کتاب مساجد دیرینه سال، افزود: «به عنوان مثال برای پژوهش درباره این مساجد، ابتدا پس از گردآوری، نکاتی دربارة چگونگی حفظ این مساجد، مرمت آنها و بحث تطبیقی مساجد با یکدیگر، تدوین و تشریح شد.

پژوهشگران فرنگی در این زمینه، مجموعه‌ای از اطلاعات اماکن و آیین‌های دنیای اسلام را به صورتی تکراری بیان کرده‌اند و مثلاً مساجد را با کلیساها و کنیسه‌ها، مقایسه کرده‌اند؛ درحالی که آنچه در این کتاب گرد آمده است، اگر نخواهیم بگوییم زمین تا آسمان، به‌هرحال تا نصف آسمان با تحقیقات فرنگی‌ها، فرق می‌کند. امیدوارم پژوهشگران، در این زمینه، کوشاتر باشند.»

برپایه این گزارش، پس از آیین رونمایی دو اثر جدید بنیاد ایران‌شناسی، دکتر حبیبی از «نمایشگاه خودکفایی» مؤسسه اطلاعات دیدار کرد.

مدیر مؤسسه اطلاعات‎ - ‎در سخنانی در این مراسم گفت: دکتر حبیبی از‎ ‎افتخارات و سرمایه‌های علمی و فرهنگی کشور است و سرافرازیم که امروز این شخصیت‎ ‎انقلابی آثارش را در مؤسسه اطلاعات رونمایی می‌کند‎. ‎

 

بهره‌برداری از لیتوگرافی پیشرفته (CTP)

در ادامه این مراسم، دو دستگاه لیتوگرافی دیجیتال پیشرفته مؤسسه اطلاعات (پلیت‌ستر) توسط دکتر حسن حبیبی افتتاح شد.

مدیر مؤسسه اطلاعات در این مراسم درباره ویژگی‌های این دستگاه‌ها گفت: مؤسسه اطلاعات مفتخر است از پدیده صنعت چاپ امروز با‎ ‎حضور دکتر حبیبی بهره‌برداری کند. ما این را جشن می‌گیریم؛ چون قرار است با‎ ‎استفاده از این دستگا‌ه‌ها، فیلم را در زمان چاپ حذف کنیم و اطلاعات مستقیم از متن‎ ‎به زینک تبدیل شوند و به این ترتیب، سریع‌ترین دستگاه‌های چاپ موجود در کشور بهره‌برداری می‌شود.در ادامه، مهندسان بخش فنی اطلاعات درباره‎ ‎دستگاه‌های جدید چاپ، اطلاعاتی را به دکتر حسن حبیبی ارائه کردند‎.

سپس این دستگاه‌های چاپ با تبدیل‎ ‎بخشی از کتاب‌های حبیبی و نسخه‌ای از «و ان یکاد» توسط ایشان افتتاح شدند‎. ‎

شایان ذکر است، کتاب جامع «سرگذشت بازار بزرگ تهران، بازارها و بازارچه‌های پیرامونی آن در دویست سال اخیر» که زیر نظر دکتر حبیبی تدوین شده، حاصل کار پژوهشی گروهی در بنیاد ایرانشناسی است و مسئولیت مدیریت طرح این کتاب را شهرام یوسفی‌فر، برعهده داشته است.

همچنین کتاب «جامعه‌شناسی حقوقی» با زیر عنوان «نمونه‌ای از یک بررسی و توصیف و تحلیل جامعه‌شناختی و مردم‌شناختی و آماری اسناد ازدواج و طلاق محضر خندق‌آبادی‌ها در تهران 1324 ـ 1313 ق» به همت دکتر حبیبی و انتشارات اطلاعات به زیور طبع آراسته شده است.

در بخشی از مقدمه ناشر کتاب «جامعه‌شناسی حقوقی» آمده است: آنچه در این نوشتار می‌آید، پژوهشی جامعه‌شناسانه و مردم‌شناختی از پاره‌ای اسناد قدیمی و عمدتاً محضری مربوط به دوره مظفرالدین‌شاه است که به یمن آگاهی نویسنده از حقوق، جامعه‌شناسی و ادبیات، توانسته معبری پیش روی دانشجویان و پژوهشگران این رشته بگشاید و زمینه را برای بررسی‌های تازه‌تر و ژرفتر فراهم آورد. درواقع نویسنده این اثر ـ دکتر حسن حبیبی ـ در این بررسی محققانه و عمیق کوشیده است از تعدادی سند معمولی و نه چندان قابل توجه، به مدد دقت و روح پژوهش به نتایجی دست یابد که ارزش فراوانی به لحاظ زبان‌شناسی، مردم‌شناسی و نظایر آن بر آنها مترتب است و از چندین حیث می‌تواند برای اهل تحقیق، خصوصاً پژوهشگرانی که به بخشی از تاریخ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و در مواردی سیاسی دوره میانی قاجار علاقه نشان می‌دهند، مفید و مؤثر واقع شود. اما ارزش علمی این پژوهش از لحاظ جامعه‌شناسی ضروری است زیرا نویسنده در این پژوهش از یک اسلوب علمی ـ پژوهشی متقن و قابل اعتنا بهره برده است».

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1389-11-17 14:01
این کتاب ها که به اسم آقایون چاپ می شه همش پایان نامه های دانشجوهای این بنیاده!!!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه