پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند تامین اعتبار نجات آثار تنگه بلاغی

سیوند

تامین اعتبار نجات آثار تنگه بلاغی

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی، میراث خبر ۲۰ مهر ۱۳۸۴

سازمان آب منطقه ای استان فارس و مسئولان پروژه احداث سد سیوند آمادگی خود را برای پرداخت کلیه هزینه های عملیات نجات بخشی تنگه بلاغی تا پنج ماه آینده را اعلام کردند.
سد سیوند در نزدیکی پاسارگاد و میان دره ای به نام بلاغی احداث شده است. مسئولان پروژه سد سیوند و سازمان میراث فرهنگی نمی دانستند که احداث این سد منجر به غرق شدن 130 اثر باستانی و تاریخی در محدوده تنگه بلاغی می شود. از سال 1381 که موضوع آثار باستانی تنگه بلاغی طرح شد، سد سیوند به یکی از جنجال برانگیز ترین پروژه های عمرانی کشور بدل شد. هم اکنون هشت تیم از کشور های آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، انگلستان، استرالیا و لهستان به همراه هیات های باستان شناسی ایرانی عهده دار عملیات نجات بخشی تنگه بلاغی هستند.
«جلال جامعی»، نماینده و مجری طرح احداث سد سیوند با اشاره به حمایت سازمان آب منطقه ای استان فارس از پروژه نجات بخشی آثار باستانی تنگه بلاغی گفت: «طبق آخرین نشست سازمان آب منطقه ای استان فارس و مسئولان پروژه نجات بخشی سد سیوند، این سازمان آمادگی خود را برای پرداخت کلیه هزینه های این پروژه اعلام کرده است.»
او گفت: «بر اساس اخبار رسیده تاکنون قریب به 300 میلیون تومان برای انجام کاوش های باستان شناسی در دریاچه سد سیوند هزینه شده است که مسئولان این سد عهده دار پرداخت آن هستند و به زودی این مبلغ پرداخت می شود. از سوی دیگر کلیه هزینه های فصل اول کاوش های نجات بخشی آثار تنگه بلاغی تا پنج ماه آینده نیز تامین شده است تا باستان شناسان بتوانند به راحتی عملیات نجات بخشی در این محوطه را به پایان برسانند.»
به گفته جامعی هیچ کس از آثاری که در این تنگه وجود دارد، اطلاعی نداشت و نخستین اخبار مربوط به 130 اثر باستانی تنگه بلاغی 10 سال پس از نخستین کلنگ سد به گوش رسید.
نماینده و مجری طرح سد سیوند با اشاره به تعامل میان مسئولان احداث سد سیوند و پروژه نجات بخشی تنگه بلاغی گفت: «این تعامل از آن روست که احداث سد سیوند به عاملی برای تخریب آثار باستانی که هویت ما هستند، منجر نشود. این سد در دره بلاغی احداث شده است و آبگیری آن باعث می شود بسیاری از زمین های کشاورزی این منطقه که به علت شور شدن آب های زیرزمینی بایر شده اند، دوباره زیر کشت وزرع بروند اما این به معنای آن نیست که آثار باستانی این مرز و بوم قربانی یک پروژه عمرانی شوند.»
به گفته او هم اکنون کلیه هزینه های ایاب و ذهاب، مواد غذایی و محل اقامت هیات ایتالیایی که به تازگی وارد تنگه شده اند، پرداخت شده است. محل اقامت آن ها در خانه ای واقع در روستای پاسارگاد در نظر گرفته شده تا مادام که در تنگه هستند بتواند به راحتی مطالعات خود را ادامه دهند.
وزارت نیرو برای کاوش های باستان شناسی در محوطه های باستانی تنگه بلاغی و نجات محوطه های باستانی پشت سد سیوند، 100 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته بود.
در شش ماه گذشته پنج تیم مشترک ایرانی_ ایتالیایی، ایرانی _‌آلمانی، ایرانی _ لهستانی ، ایرانی _ فرانسوی و ایرانی_ژاپنی برای نجات محوطه‌های باستانی پشت سد سیوند کاوش‌هایی را انجام دادند. در این کاوش‌ها باستان‌شناسان توانستند بقایای معماری، اشیا و گورهای باستانی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران اسلامی را شناسایی کنند.
طی چند سال گذشته در کشورهای باستانی جهان برخی از سدها در کنار رودخانه‌ها و محوطه‌های باستانی به منظور توسعه اقتصادی، عمرانی و تامین آب ساخته شده‌اند که هر کدام نگرانی‌هایی را برای بسیاری از محوطه‌های باستانی جهان به دنبال داشته است.
کارشناسان جهانی با توجه به اهمیت طرح‌های عمرانی و اقتصادی، نجات بخشی محوطه‌های تاریخی را آغاز کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به سد «اسوان» در مصر اشاره کرد. مصر برای ادامه روند توسعه اقتصادی و عمرانی کشور خود، کمیته‌ای جهانی را به رهبری یونسکو تشکیل داد و طی چند سال عملیات گسترده، معابد نوبی را از خطر غرق شدن نجات داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید