پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند کشف معماری هخامنشی تا ساسانی در تنگه بلاغی

سیوند

کشف معماری هخامنشی تا ساسانی در تنگه بلاغی

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی، میراث خبر ۲۶ مهر ۱۳۸۴

کاوش های باستان شناسی هیات ایرانی و ایتالیایی تنگه بلاغی در لایه های یک محوطه مسکونی به شناسایی سه دوره معماری از دوران هخامنشی تا فراهخامنشی در این محوطه منجر شد.
کاوشگران ایران و ایتالیا در ادامه عملیات نجات آثار تنگه بلاغی، موفق به شناسایی سه دوره معماری از دوران هخامنشی تا ساسانی شدند. به دست آمدن سر یک پیکان با سه جهت متعلق به هخامنشیان از جمله یافته های باستان شناسان است.تصاویر جدید از تنگه بلاغی
تنگه بلاغی که از آن به عنوان راه شاهی یاد می شود یکی از چشم اندازهای پاسارگاد است. کاوش های باستان شناسی در این تنگه که به علت ساخته شدن سد سیوند در آن شهرتی جهانی پیدا کرده است تاکنون بخشی از شیوه های سکونتی آن را آشکار کرده است. عملیات نجات بخشی آثار درون این تنگه با فراخوان بین المللی و حضور متناوب هشت هیات باستان شناس خارجی آغاز شده است و تاکنون بعضی از این هیات ها، کاوش هایی را در این تنگه انجام داده اند.
پروفسور «پیر فرانچسکو کالی یری»، ( pier Francesco calliere ) سرپرست هیات ایتالیایی کاوش در تنگه بلاغی که اکنون دومین فصل خود را در این تنگه سپری می کند با اشاره به لایه های معماری بدست آمده گفت: «در یک محوطه سکونتگاهی موفق شدیم سه لایه معماری از دوره هخامنشی تا فراهخامنشی (پس از هخامنشیان تا دوره ساسانی) بدست بیاوریم. این لایه ها در یک خانه مسکونی بزرگ بدست آمده و نشان دهنده تداوم استقرار در این منطقه است.»
او با اشاره به لایه های بدست آمده در این محوطه گفت: «از میان لایه های بدست آمده، لایه نخست متعلق به دوره هخامنشی است. ما موفق شدیم یک سر پیکان با سه جهت که از دوران هخامنشی به جامانده را در این لایه کشف کنیم. در این لایه، دیوار از چینه خشت ساخته شده که 10 سانتی متر ارتفاع دارد و مقدار کمی از آن باقی مانده است.»
کالی یری با اشاره به دیگر لایه های بدست آمده از این محوطه استقراری گفت: «به علت سفال های اندکی که از دو لایه دیگر بدست آمده اطلاعات کمی از دوره های آن ها داریم اما احتمال می دهیم دوره دوم متعلق به هخامنشی و سومین دوره به فرا هخامنشی تعلق داشته باشد.»
به گفته او در دوره دوم دیوار از سنگ، بدون استفاده از خشت ساخته شده است و در سومین دوره سنگ های بزرگ ساختار دیوار را تشکیل داده اند. از این دوره حصاری نیز دست آمده است که نشان می دهد دور محوطه استقراری حصار کشی شده است.
پیش از این باستان شناسان ایتالیایی و ایرانی در فضای معماری این ترانشه، بقایای اسکلت یک انسان دوره عصر آهن بدست آوردنده بودند که به منظور مطالعات بیشتر، بقایای اسکلت به ایتالیا فرستاده شد.
سد سیوند روی رودخانه پلوار (سیوند) و در تنگه بلاغی ساخته شده است. این تنگه که به راه شاهی موسوم است یکی از چشم انداز های پاسارگاد محسوب می شود هم اکنون با همکاری مسئولان پروژه سد سیوند و نجات بخشی تنگه بلاغی، تیم های مشترکی از ایران و کشورهای خارجی در این منطقه مشغول کاوش هستند تا پیش از آبگیری سد سیوند، بخشی از آثار موجود در این تنگه را نجات دهند.
هم اکنون سازمان آب منطقه ای قصد دارد با کنترل میزان آب برای باستان شناسان، آبگیری سد سیوند را از 12 بهمن ماه سال جاری آغاز کند.
تنگه 18 کیلومتری بلاغی در 9 کیلومتری پاسارگاد واقع شده است. این تنگه به علت عبور مسیری به نام راه شاهی شهرتی جهانی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید