سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی مروری بر هنرهای خاموش 24 - رشتی‌دوزی، دوخت زیبای ایرانی با بیش از 20 هزار سال قدمت

صنایع دستی

مروری بر هنرهای خاموش 24 - رشتی‌دوزی، دوخت زیبای ایرانی با بیش از 20 هزار سال قدمت

قلاب‌دوزی یکی از دوخت‌های زیبای ایرانی است که قدمت آن به سال 550 قبل از میلاد می‌رسد.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | nike acg alder mid for sale california real estate

 

به گزارش میراث آریا‌(chtn)، قلاب‌دوزی یا رشتی‌دوزی یکی از صنایع دستی تزئینی ـ کاربردی ایران است و در حفریات باستان‌شناسی در منطقه لولان، در منتهی‌الیه شرق ایران، قطعاتی از ملیله‌دوزی و قلاب‌دوزی پیدا شده است.

زیباترین آثار قلاب‌دوزی مربوط به استان گیلان (شهر رشت) است ولی در مهاباد نیز نوعی قلاب‌دوزی رایج است که در شیوه تولید، ابزار و نقوش شباهت زیادی به قلاب‌دوزی رشت دارد،‌ اما فاقد تنوع رنگ است.

موارد مصرف قلاب‌دوزی رومیزی، روی کرسی و جا قرآنی است.

قلاب‌دوزی به 3 دسته قلاب‌دوزی ساده، برجسته و معرق تقسیم می‌شود که نوع سوم آن زیباتر و پرکارتر از بقیه است و هنرمند قطعات ماهوت رنگی را بر زمینه کار (مثلا گلبرگ‌ها و‌ برگ‌ها) می‌نشاند و به کمک قلاب، دور آن را به پارچه اصلی قلاب‌دوزی و متصل می‌کند.

ابزار کار قلاب‌دوزی بسیار ساده است و مهم‌ترین آن، وسیله‌ای فلزی و تا حدودی شبیه به قلاب‌های معمولی است، با این تفاوت که قسمت نوک‌ آن برخلاف سایر قلاب‌ها،‌ تیز و فاقد انحنای قلاب‌های معمولی است، ولی یک بریدگی مورب در فاصله 5 میلیمتری نوک قلاب وجود دارد.

در این حالت، از نخ یک نیم‌ دایره درست می‌شود و این کار ادامه پیدا می‌کند و خطوط زنجیروار دوخته می‌شوند.

پارچه مورد مصرف قلاب‌دوزی، ماهوت مرغوب به رنگ‌های سیاه، آبی سیر،‌ زرشکی، قرمز تند و قهوه‌ای است و نخ‌های مورد مصرف، ‌نخ‌های ابریشمی طبیعی و تابیده در رنگ‌های متنوع است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه