پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی مروری بر هنرهای خاموش 38 - نفس‌های شال بافی کردستان به شماره افتاد

صنایع دستی

مروری بر هنرهای خاموش 38 - نفس‌های شال بافی کردستان به شماره افتاد

شال‌بافی از هنرهای اصیل و سنتی کردها و ییلاق نشینان بوده است که امروزه در این منطقه رو به زوال است.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | CZ0948 - size 10 air jordan high heels - Nike Air Max 95 OG Neon 2020 (PS) - 001

 

به گزارش میراث آریا (chtn)، شال از اجزای لباس کردی است که نفوذناپذیر بودن این دست بافته در برار سرما و رطوبت موجب شده مردم مناطق سردسیر و کوهستانی از گذشته‌های دور از این صنعت دستی استفاده کنند.

هنر شال بافی، در پنجمین اجلاس ثبت آثار تاریخی و معنوی به همراه یازده اثر دیگر از استان کردستان در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

شال بافی از جمله هنرهای خانگی است که توسط زنان تولید می‌شود، هرچند که در سال‌های اخیر مردان نیز با راه‌اندازی کارگاه‌های شال بافی در تولید آن نقش موثری داشته‌اند.

اما این هنر صنعتی مدت‌هاست که رو به زوال است.گران بودن مواد اولیه و کمرنگ شدن دامپروری از دلایل کاهش رونق این هنر به شمار می‌رود.


از هنرمندان مطرح هنر شال‌بافی کردستان می‌توان از «صلاح الدین منبری» نام‌برد.


بر اساس این گزارش سنت‌ها در کردستان رفته رفته کمرنگ می‌شود به گونه‌ای که استفاده از لباس کردی در سال‌های اخیر بسیار کم شده و تقاضا برای شال که از اجزای اصلی این لباس است نیز کاهش یافته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه