پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اطلاعات الواح هخامنشی در اختیار موزه ملی قرار گرفت

یادمان

اطلاعات الواح هخامنشی در اختیار موزه ملی قرار گرفت

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اطلاعاتی را که توسط رییس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به پژوهشگاه سازمان ارائه شد، به موزه‌ی ملی ایران فرستادیم.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، الواح هخامنشی کشف‌شده در تخت جمشید حدود 70 سال پیش برای مطالعه و بررسی به دانشگاه شیکاگو در آمریکا فرستاده شدند‌. هرچند اکنون این الواح در توقیف دادگاه آن کشور هستند و امکان بازگرداندن آن‌ها وجود ندارد، اما کارشناسان مرکز شرق دانشگاه شیکاگو در حال مطالعه‌ی آن‌ها هستند و تا کنون پنج‌هزار لوح را مطالعه و اطلاعات‌شان را استخراج کرده‌اند. پروفسور گیل استاین - رییس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو - نیز در سفری که به‌تازگی به دعوت برگزارکنندگان همایش باستان‌شناسان جوان به ایران داشت‌، اطلاعات به‌دست آمده از این پنج‌هزار لوح خوانده‌شده را به مسوولان پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تحویل داد.

جلیل گلشن درباره‌ی اطلاعاتی که از این الواح استخراج و به پژوهشگاه داده شده است، توضیح داد: چیزی که توسط رییس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به پژوهشگاه داده شد شامل دو جلد کتاب حاوی اطلاعات به‌دست آمده از الواح و دو فلش حاوی عکس‌های سه‌بعدی از پنج‌هزار لوح خوانده‌شده توسط کارشناسان این مرکز است که ما آن‌ها را به موزه‌ی ملی ایران تحویل دادیم.

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دلیل تحویل دادن این اطلاعات به موزه‌ی ملی ایران را وجود بخشی از این الواح هخامنشی در این موزه دانست که چند سال پیش به ایران برگردانده شدند.

او با بیان این‌که اطلاعات مربوط به الواح به زبان فرانسه است،‌ افزود: این اطلاعات نخست باید به فارسی ترجمه شوند تا سپس درباره‌ی دیگر اقداماتی که می‌توان روی این الواح انجام داد‌، برنامه‌ریزی انجام شود و این، کاری است که توسط موزه‌ی ملی ایران انجام خواهد شد.

رییس موزه‌ی ملی ایران - مهناز گرجی - نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح داد: اطلاعات مربوط به الواح هخامنشی که توسط پروفسور گیل استاین به ایران آورده شد، توسط پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به موزه‌ی ملی ایران فرستاده شده است، اما هرگونه اظهار نظر در این‌باره، پس از ترجمه و خواندن اطلاعات موجود انجام می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه