جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نقشه باستان‌شناسی کشور تا سال 88 حتی یک مختصات هم نداشت!

یادمان

نقشه باستان‌شناسی کشور تا سال 88 حتی یک مختصات هم نداشت!

وضعیت نقشه باستان‌شناسی کشور درحالی دردوازدهمین کنگره باستان‌شناسی با مشخص کردن رویکردهای آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که عباس مقدم مسئول تهیه این نقشه اعلام کرد: تهیه و اجرای نقشه باستان‌شناسی کشور نزدیک به 52 سال است که آغاز شده اما تا سال 88 حتی یک مختصات هم از این نقشه وجود نداشت.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ آنطور که باستان‌شناسان می‌گویند در رابطه با نقشه باستان‌شناسی ایران 2 تلقی و رویکرد کلی بالا به پایین وجود دارد که سبب می‌شود که فعالیت سطحی پیش رود و صرفا تعداد آثار روی نقشه پیگیری و مشخص شود.
 
 
این درحالی است که به گفته« عباس مقدم» باستان شناس و مسئول تهیه نقشه باستان‌شناسی کشور، تلقی دوم از تهیه این نقشه به دستورات و انتظاراتی برمی‌گردد که مسئولان ارشد سازمان میراث‌فرهنگی و سازمان‌های مرتبط از نقشه باستان‌شناسی دارند. آن‌ها درحالی خواستار نقشه جامع هستند که لازمه هر سیستمی است که برخوردار از اطلاعات باستان‌شناسی باشد.
 
 
اما به‌گفته مقدم، ویژگی‌های این سیستم بسیار پیچیده است و شامل لایه‌های مختلفی از عکس‌‌ها، روایات و نقطه‌ها می‌شود.
 
او می‌گوید: در واقع با اتکا بر همین رویکرود بود که از سال 88 نقشه باستان‌شناسی کشور را برعهده گرفتیم و زمانی تهیه مراحل اولیه را آغاز کردیم که در نقشه باستان‌شناسی کشور حتی یک مختصات هم وجود نداشت.
 
 
مقدم می‌گوید: در مرحله اول بررسی‌ها به این منظور که چه آثاری در کجا و چگونه وجود دارد آغاز شد. به این ترتیب فرم کوچکی طراحی شد تا همان مقدار اندک اطلاعات از استان‌ها جمع‌آوری شود. درواقع پس از این اقدام بود که اصلاح و جانمایی تمام نقاط به‌دست آمده روی نقشه پایه گذاشته شد و اولین مرحله از تهیه نقشه باستان‌شناسی کشور بعد از 52 سال در 14 اسفند 91 شکل جدی به خود گرفت.
 
آنطور که این باستان‌شناس در دوازدهمین کنگره باستان‌شناسی اعلام کرد در حال حاضر این نقشه و نقاط آن با وجود بار اطلاعاتی اندک به‌صورت هوشمند عمل می‌کند.
 
 
مقدم ادامه می‌دهد:طراحی شبکه‌های سرزمینی مشخص و برای تمامی شبکه‌های کشور طبق سیستم utm نقشه‌هایی انتخاب شده است این درحالی است که مرحله بعدی به تعیین شبکه‌های پوششی برای اساس سیستم مختصات جهانی بر پهنه ایران بر می‌گردد که هم‌اکنون درحال انجام است.
 
 
اما تصحیح خطاهای موجود در اطلاعات پیشین مرحله دیگری بود که طبق گفته این باستان‌شناس انجام گرفته است.
 
 
هر چند که سومین مرحله برنامه‌ریزی مناطقی است که هنوز بررسی نشده‌اند اما مسئول تهیه پرونده نقشه باستان‌شناسی کشور تاکید دارد که یکی از وظایف تیم اجرایی نقشه باستان‌شناسی برنامه‌ریزی برای پر کردن نقاط خالی است. برنامه ای که از نیمه دوم سال 91 متوقف شده و از ادامه فعالیت بازمانده است.
 
 
مقدم اما پایش برنامه‌های پیشنهادی را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌گوید: یکی از معضلات فعلی مربوط به پروپوزال دانشجویان و محققانی می‌شود که باید به دقت نوشته شود. چنانچه یکی از موارد مهمی که باید در بررسی‌ها لازم است مورد توجه قرار گیرد تعیین چهارگوشه منطقه‌ای که قرار است بررسی شود.
 
 
او می‌گوید: وظیفه بعدی در آغاز مرحله دوم تصحیح و تکمیل آثار ثبتی است به‌طوری‌که این ثبتی باید با مکان دقیق شان منطبق شوند. درحال‌حاضر 225 پرونده ثبتی وجود دارد که علاوه بر مشخصات تاریخی باید اطلاعات جغرافیایی آن گردآوری شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه