پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گچبری‌های ساسانی سیمره پیدا شدند!

یادمان

گچبری‌های ساسانی سیمره پیدا شدند!

سرنوشت بیش از ۳۰ کارتن از پلاک و گچبری‌های ساسانی محوطه برزقواله سیمره در حالی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود که پس از پیگیری‌های مداوم خبرگزاری CHN از مسئولان و باستان‌شناسان، خبر رسید که این اشیاء در انبار سد سیمره و در صحت کامل نگهداری می‌شوند. طی دو هفته گذشته خبر مفقود شدن این اشیاء‌ چنان دهان به دهان می‌چرخید که به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده بود.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ چند روز پیش شنیده شد، بیش از ۳۰ کارتن شی باستانی حاوی سفال، پلاک و گچبری‌های ساسانی محوطه برزقواله ناپدید شده‌اند. حتی برخی از باستان‌شناسانی که عضو هیات کاوش محوطه برزقواله بودند به تایید این موضوع پرداختند. از همان زمان پیگیری‌های خبرگزاری‌ CHN نسبت به نحوه و چگونگی ناپدید شدن گچبری‌ها و محل نگهداری اشیاء آغاز شد. تا اینکه عطا حسن‌پور مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی لرستان و یکی از باستان‌شناسان این استان در جلسه‌ای که روز چهارشنبه هفته گذشته با مسئولان سد سیمره داشت، از محل دقیق آثار اطلاع و اطمینان پیدا کرد.
 
به گزارش CHN از دو هفته قبل شایعه‌ای مبنی بر گم شدن بیش از ۳۰ کارتن، گچبری‌های ساسانی پیدا شده از کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه برزقواله در پشت سر سیمره، دهان به دهان می‌چرخید. این خبر که به صورت رسمی منتشر نشده بود،‌ کم‌کم به یک نگرانی فراگیر تبدیل شد. طی چندروز گذشته با پیگیری خبرگزاری میراث فرهنگی از تمامی کانال‌های خبری مربوطه، مشخص شد که کارتن‌های یاد شده در انباری، واقع در سید سیمره نگهداری می‌شوند و در حال حاضر جای آن‌ها امن است.
 
«عطا حسن‌پور»، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان که سرپرستی یکی از کاوش‌های نجات بخشی سد سیمره را در دو فصل حفاری قلعه قوری برعهده داشت، در رابطه با وضعیت گچبری‌های برزقواله اینطور می‌گوید: «چندی‌ پیش شنیده‌ شد که اشیاء کشف شده از محوطه‌ برزقواله ناپدید شده‌اند. در این میان برخی از باستان‌شناسان هم به‌دلیل نگرانی‌ از سرنوشت اشیاء به شایعات مختلفی که در این رابطه وجود داشت دامن زدند. اما پس از پیگیری‌های تازه‌ای که با مسئولان سد سیمره داشتیم محل نگهداری دقیق اشیاء مشخص شد.»
 
حسن‌پور می‌گوید: درحال‌حاضر بیش از ۳۰ کارتن حاوی سفال، پلاک و گچبری‌های ساسانی محوطه‌ برزقواله در انبار سد سیمره نگهداری می‌شود.
 
این درحالی است که به‌اعتقاد این باستان‌شناس، روال کار در محوطه‌های باستانی به این صورت است که اشیا‌ء‌ پس از بسته‌بندی به امین اموال استان تحویل داده می‌شود اما لشگری سرپرست هیات کاوش محوطه برزقواله اشیاء را به انباری که ابزار و وسایل حفاری نگهداری می‌شود تحویل داده است.
 
حسن‌پور با اشاره به اینکه سرپرست هیات باستان‌شناسی و فردی که مجوز به نام او صادر شده باید پاسخگوی این اتفاق باشد ادامه داد: «یافته‌هایی که از محوطه‌های باستانی به‌دست می‌آید از اهمیت ملی برخوردارند بنابراین باستان‌شناسان باید نسبت به کاری که انجام می‌دهند حساسیت داشته باشند. درحال‌حاضر نیز فردی که مجوز کاوش را داشته باید پاسخگوی این اقدام باشد.»
 
این باستان‌شناس همچنین تاکید کرد: «درحال‌حاضر هیچ فردی نمی‌تواند به اشیاء محوطه برزقواله دسترسی پیدا کند و تحویل اشیاء نیز با هماهنگی و حضور امین‌اموال استان و سرپرست هیات باستان‌شناسی امکان‌پذیر است.
 
اما پیشتر «مرتضی گراوند» عضو هیات باستان‌شناسی محوطه برزقواله به CHN گفته بود، فصل اول حفاری محوطه برزقاوله درحالی انجام شد که ۲۳ روز از کاوش در محوطه نگذشته بود، پژوهشکده باستان‌شناسی به شیراز منتقل شد و به سرپرست هیات تاکید شد که اولین فصل کاوش به‌پایان رسیده و باید هرچه سریعتر فعالیت‌های باستان‌شناسی تعطیل شود.
 
به‌گفته گراوند، این دستور به‌قدری فوری بود که کارگاهی که در محوطه برپا شده بود نیمه‌کاره باقی ماند و به‌طور کامل جمع‌آوری‌ نشد.
 
او می‌گوید: «پس از اتمام فصل اول کاوش تمامی آثاری که متشکل از سفال، پلاک و گچبری‌های ساسانی بود در کارتن‌هایی که تعداد آن‌ها به بیش از ۳۰ عدد می‌رسید بسته‌بندی و تفکیک و به انباری که تحت نظارت مسئولان سد سیمره بود تحویل داده شد. با این وجود چندی پیش شنیده شد که این اشیاء در انبار محوطه سد سیمره نیستند و حتی برخی از باستان‌شناسان معقتد بودند که این آثار لابلای اشیاء محوطه‌های دیگر خارج شده‌اند.
 
او می‌گوید: «احتمال اینکه گچبری‌ها در لابلای اشیاء دیگر خارج شده باشد بسیار زیاد است اما هنوز هیچ باستان‌شناسی این موضوع را تایید نکرده است.»
 
گرواند درحالی به انتقال پژوهشکده باستان‌شناسی و توقف و تعطیلی کامل فصل دوم حفاری باستان‌شناسی در برزقواله سیمره اشاره می‌کند که معقتد است، زمانی که لشگری رییس وقت پژوهشگاه برکنار شد و میراسکندری به‌جای آن بر مسند مدیریت نشست تمامی فعالیت‌های باستان‌شناسی تعطیل و کاوش‌ها به‌طور کامل متوقف شد. پس از آن باستان‌شناسان برای انتقال و خارج کردن مواد و یافته‌های باستان‌شناسی مربوط به هیات خودشان اقدام به اخذ مجوز از میراث‌فرهنگی لرستان و پژوهشکده باستان‌شناسی کردند.
 
هم‌اکنون با اینکه عطا‌حسن پور اعلام کرده است که گچبری‌های ساسانی در وضعیت مناسبی و محل امنی نگهداری می‌شوند اما بسیاری از باستان‌شناسان هنوز گمان می‌کنند که این اشیاء مفقود شده‌اند. ضرروت دارد سرپرست هیات باستان‌شناسی به‌همراه امین اموال هر چه سریعتر به انبار سد سیمره مراجعه و نسبت به تحویل اشیاء‌ و نگهداری آن در مکانی امن اقدام کنند.
 
محوطه برزقواله سیمره یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی ایران محسوب می‌شود که باستان‌شناسان بسیاری در سال‌های اخیر مایل به کاوش‌ در این محوطه‌ باستانی بودند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه