پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گزارشی از موزه تبریز - موزه‌ی مجسمه‌های غول پیکر

یادمان

گزارشی از موزه تبریز - موزه‌ی مجسمه‌های غول پیکر

موزه تبریز علاوه‌ بر نمایش آثار تاریخی، محل نمایش مجسمه‌های بسیار غول‌پیکر و عجیب است.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | nike acg alder mid for sale california real estate

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، موزه تبریز موز‌ه‌ای بزرگ است که بخش بزرگی از گنجینه تاریخی را در خود جای داده؛ این موزه در نزدیکی میدان ساعت و کنار مسجد کبود قرار دارد و یکی از مهم‌ترین موزه‌های این شهر است.

موزه تبریز (آذربایجان) سه طبقه دارد، طبقه اول محل نگهداری و نمایش آثاری سفالی از محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی اطراف تبریز است، اما جالب آنکه آثاری از جیرفت، شهر سوخته و محوطه‌های تاریخی استان البرز هم در این بخش به نمایش گذاشته شده است.

در حیاط موزه هم سنگ نبشته‌ها، سنگ قبرها، سرستون‌ها و مجسمه‌های سنگی نگهداری می‌شود که بی هیچ حفاظی در حیاط موزه گذاشته شده‌اند.

طبقه دوم موزه، محل نگهداری ظروف سرامیکی و شیشه‌ای از دوره‌های دورتر چون سلجوقی، صفوی و قاجار است، همچنین راهرویی هم به نمایش سکه‌های ایرانی اختصاص یافته است.

این موزه طبقه زیرینی هم دارد که در میانه موزه مجسمه‌های ساخته احد حسینی - هنرمند مجسمه‌ساز تبریزی - به نمایش درآمده است. مجسمه‌های غول پیکری که به نظر می‌رسد تلاش دارند بدی‌های این جهان را پیش چشم‌مان نمایان کنند.

این مجسمه‌ها آنقدر بزرگ هستند که این سوال را در ذهن هر بیننده ایجاد می‌کنند که چگونه به این جا آورده شده‌اند؟ راهنمای موزه می‌گوید برای انتقال این مجمسه‌ها مجبور شده‌اند برخی بخش‌های مجسمه را ببرند و دوباره در موزه به هم متصل کنند. بنابراین هیچ سارقی هم نمی‌تواند آن‌ها را از موزه خارج کند.

در دور تا دور این بخش، ظروف سفالی و زیورآلات تزئینی بسیار زیبا و ظریفی به نمایش درآمده است. این اشیاء از محوطه عصر آهن کشف شده‌اند، محوطه ای در کنار مسجد کبود که با حفاری زمین برای ساخت مجتمعی تجاری کشف شدند که دوران آن به عصر آهن بازمی‌گردد و شامل گورهایی از اسکلت‌ها در سنین مختلف و اشیائی فراوان است.

بازدید از محوطه عصر آهن هم هر روز به غیر از جمعه‌ها برای علاقه‌مندان فراهم است، اما عکسبرداری از این محوطه تاریخی ممنوع است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه