جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان باستان‌شناسان نخستین فصل کاوش در محوطه جم محلات را آغاز کردند

یادمان

باستان‌شناسان نخستین فصل کاوش در محوطه جم محلات را آغاز کردند

نخستین فصل کاوش و گمانه زنی با هدف تعیین عرصه و حریم محوطه جم محلات آغاز شد. این محوطه در حاشیه شمالی رودخانه لعل‌وار و یکی از محوطه‌های بزرگ و حائز اهمیت استان مرکزی به شمار می‌رود.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | nike air sport attack red bank blue Mid Linen - Grailify - nike sweet classic leather sneaker sandals

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ مطالعات مقدماتی در محوطه جم محلات حکایت از آن دارد که این محوطه با وسعت باقیمانده بیش از 40 هکتار دارای سه دوره استقرار شامل هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد و دوره های اشکانی و ساسانی است.

«لیلا بنی جمالی» باستان‌شناس با توجه به اهمیت بسیار بالای این محوطه باستانی گفت:«فصل نخست کاوش محوطه باستانی جم محلات شامل تعیین عرصه و حریم محوطه و شناسایی وسعت واقعی آن ازچند روز پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد».

این باستان شناس گفت:« این محوطه به عنوان یکی از بزرگترینمحوطه های حاشیه رودخانه لعل واره به احتمال خیلی زیاد استقرار مرکزی این منطقه در دوره اشکانی و ساسانی بوده است».

به گفته او، گروه باستان شناسی امیدواراست که با حمایت استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی و همچنین پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری تحقیقات در این محوطه برای دسترسی به زوایای پنهان باستان شناسی وتاریخ استان مرکزی در سال های آتی نیز ادامه پیدا کند.

به‌گزارش CHN، محوطه جم محلات واقع در حاشیه شمالی رودخانه لعل وار یکی از محوطه های حائز اهمیت و بزرگ استان مرکزی است که در سال 1388 و در طرح بررسی باستان شناختی شهرستان محلات به سرپرستی مشترک لیلا بنی جمالی و جواد علایی شناسایی شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید