پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اکبر عابدی خبر داد: دسترسی به شواهدی نو از دوران مس و سنگ در شمال‌غرب ایران

یادمان

اکبر عابدی خبر داد: دسترسی به شواهدی نو از دوران مس و سنگ در شمال‌غرب ایران

فصل دوم کاوش محوطه «کول‌تپه» به دسترسی شواهدی نو از دوران مس و سنگ و فرهنگ «کورا_ارس» در شمال غرب ایران منجر شد.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | 572548C , buy cheap nike spizike , Where To Buy , michael jordan number 13 for sale , Converse Chuck Taylor Inequality Earthy Tones String

به گزارش هنرنیوز، اکبر عابدی، باستان‌شناس و سرپرست گروه کاوش با اشاره به انجام فصل نخست کاوش در این منطقه اظهار کرد: نخستین فصل کاوش‌های باستان‌شناختی در این محوطه برای پاسخ دادن به چندین پرسش اساسی از جمله فرایند گذار از دوره‌ی مس و سنگ جدید به مفرغ قدیم، بررسی وضعیت محوطه و منطقه در دوران شکل‌گیری و فرهنگ «کورا- ارس» و همچنین مشخص کردن وضعیت فرهنگی منطقه در دوران پیش از تاریخ و آغاز تاریخی انجام شد.

او گفت: برای پاسخ به پرسش‌های مطرح شده، نخست باید به این نکته توجه کرد که محوطه‌ی «کول‌تپه» از معدود محوطه‌های شمال غرب ایران است که آثار و لایه‌های فرهنگی بطور متوالی از دوره‌ی مس و سنگ‌جدید و مفرغ قدیم در آن موجود است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با کاوش انجام شده وضعیت منطقه در دوران مفرغ میانی، جدید و عصر آهن سه، اورارتویی و هخامنشی مشخص شد.

به گفته‌ی عابدی محوطه‌ی «کول‌تپه» با دارا بودن دوره‌های فرهنگی از مس و سنگ جدید، مفرغ قدیم، میانی و جدید می‌توان پاسخگوی بسیاری از ابهامات موجود در منطقه‌ی شمال غرب ایران در فرایند گذر از دوره‌ی مس و سنگ جدید به عصر مفرغ قدیم و نیز مشخص کردن وضعیت فرهنگی و گاه‌نگارانه‌ی منطقه در این دوران باشد.

این باستان‌شناس در ادامه درباره‌ی دستاوردهای فصل دوم کاوش در این منطقه اظهار کرد: دومین فصل کاوش محوطه «کول‌تپه» هادی‌شهر به مدت ۵۰ روز کار میدانی با ایجاد دوگمانه انجام شد.

او اضافه کرد: گمانه‌ی نخست ادامه‌ی کاوش فصل پیش بود که با توجه به ناتمام ماندن کاوش در این گمانه، از پله‌ی ششم ادامه یافت. همچنین در ترانشه‌ی باستان‌شناسی یک ترانشه‌ی عمودی برای تکمیل لایه نگاری محوطه ایجاد شد که در عمق ۴۰.۱۰ متری به خاک بکر رسید.

عابدی افزود: پس از ۵۰ روز کار میدانی، در نهایت در حدود ۳۷ متر لایه‌های فرهنگی محوطه توسط دو ترانشه پوشش داده شد که شامل آثاری از دوره دالما (هزاره‌ی پنجم پیش از میلاد)، پیزدلی (سه دوره مس و سنگ جدید)، دوره‌ی «کورا – ارس» یک دوره‌ی مفرغ قدیم، دوره مفرغ میانی و جدید، عصر آهن سه، اورارتویی و هخامنشی است.

بر اساس این گزارش، محوطه‌ «کول‌تپه» تپه‌ای با ارتفاع ۹۷ متر از سطح دریا به وسعت تقریبی شش هکتار و ارتفاع ۱۹ متر از سطح زمین‌های اطراف است که در داخل شهر هادی‌شهر و در میان باغ‌ها و مزارع کشاورزی قرار دارد. چشمه‌ی بسیار پرآبی که مهمترین منبع آبی ساکنان «کول‌تپه» را تشکیل می‌دهد، در حال حاضر به دلیل فعالیت‌های ساختمانی کاملا خشک شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید