جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب هویت 3000 ساله جاسک

یادمان

تخریب هویت 3000 ساله جاسک

قلعه کوه مبارک به عنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهرستان جاسک، توسط یکی از سازمان‌ها در حال تخریب و نابودی است که اعتراض مردم جاسک و استان هرمزگان را در پی داشته است.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | nike dunk destroyer pack for sale on youtube University Blue 555088 - 134 Release Eldership - floral nike dunks high top instagram - SBD

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کوه مبارک دارای پیشینه‌ای تاریخی است و سابقه تمدنی آن به دوران ساسانیان بر می‌گردد و وجود اتاق‌هایی با نام ساسانیان در مدخل و اطراف این توده کوه، موید همین واقعیت است اما متاسفانه در پی اقدامی عجیب توسط یکی از ارگان‌ها این قلعه هم اکنون در حال تخریب است.

وجود بناهای تاریخی در یک شهر یا روستا حکم یک شناسنامه را برای آن منطقه دارد و سابقه تمدنی آن به حساب می آید. اگر برای جلوگیری از تخریب این‌گونه مکان‌ها اقدامی نشود، آیندگان و نسل‌های بعدی چگونه از هویت و اصالت گذشتگان خود، آگاه شوند؟!

صالح پور، یکی از اهالی کوه مبارک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر یکسری خاک‌برداری هایی صورت گرفته است و با پیگیری‌هایی که انجام شد در حال حاضر عملیات تخریب متوقف شده است و یک سری حصارها ایجاد شده که امکان ورود به آن منطقه را از بین برده است. مردم کوه مبارک به طور جدی پیگیر این مسئله هستند و قطعا تا وصول نتیجه و حفظ این آثار باستانی به پیگیری‌های خود ادامه می‌دهند.

وی که از بدو تولد در کوه مبارک زندگی کرده است، اضافه کرد: اسم این روستا برگرفته از این قلعه و اثر باستانی است و به نوعی هویت مردم آن را مشخص می‌کند. این اثر باستانی تنها برای ما نیست، باید آن را برای آیندگان حفظ کنیم تا به هویت و اصالت خود پی ببرند.

صالح پور بیان کرد: کوه مبارک که در 65 کیلومتری بندرجاسک و در شمال غرب این بندر قرار دارد در نزدیکی ساحل کپو واقع شده است. این ساحل علاوه بر اینکه از جاذبه‌های دیدنی منطقه جاسک بحساب می آید یکی از صیدگاه های بزرگ مشترک بین بنادر و جزایر هرمزگان محسوب می‌شود، به همین علت کوه مبارک به عنوان یک راس شناخته شده است و عبور و مرور صیادان در این منطقه انجام می‌شود. در شرایطی که صیادان راه را گم کنند این کوه به عنوان یک راس مسیر را به آنها نشان می‌دهد و آنها را به خشکی می‌رساند.

وی عنوان کرد: سازمانی که دست به تخریب این مکان زده است سند مالکیت آن را دارد و بی توجهی از سازمانی بوده که هنگام دادن سند مالکیت این قسمت را مورد استثنا قرار نداده است و قطعا آن سازمان باید پاسخگو باشد. در موقعیت حساس منطقه‌ای قرار داریم و امیدواریم مسئولین به خواسته‌های مردم اهمیت بدهند و این کوه و اثر باستانی را بار دیگر به مردم هدیه بدهند.

حیدر حیدری نژاد، یک محقق و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه جاسک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نام کوه مبارک به خوبی در نقشه‌های تاریخی دنیا آمده است به همین علت کوه مبارک را باید به عنوان یک بنای جهانی به حساب آورد.

وی افزود: درشمال غرب این قلعه گلین که درنوع خود کم نظیر است سنگ فرشی دیده می‌شود که این قلعه را به مجموعه ساختمان تاریخی دیگری می‌رساند و در کنار و اطراف کوه مبارک قبرستانی وجود دارد که کارشناسان قدمتی سه هزارسال برای آن قائل هستند .این گورستان بزرگ نشان می‌دهد که جنگ‌های متوالی در این ناحیه صورت گرفته است.

این محقق و پژوهشگر تاریخ خاطرنشان کرد: کوه مبارک همواره حکایت‌های تاریخی همراه با افسانه‌های شیرین زیادی با خود داشته است؛ داستان بیتوته نادرشاه افشار در کنار این قلعه به هنگام لشکرکشی به هندوستان و قول او به بانوی دانای کوه مبارک که درصورت پیروزی به اینجا خواهد آمد و با گوشواره‌ای طلائی این قلعه را مزین خواهد کرد، شنیدنی است. او بعد از بازگشت پیروزمندانه از خبر فوت آن بانوی دانا متاثر شده بود. نهادن نام کوه مبارک بر این قلعه از حکایت‌های خواندنی کوه مبارک بشمار می‌آید. داستان دیگری که نام این کوه را به خود اختصاص داده، امیری به نام مبارک بوده که برمنطقه کوه مبارک حکمرانی می‌کرده و از این رو این نام را بر آن نهاده‌اند.

حیدری‌نژاد با اشاره به داستان و افسانه حیرت‌آور دیگری که حکایت از پدیدار شدن ناگهانی این توده عظیم وجود دارد، گفت: در افسانه‌های ظهور کوه مبارک به شبی تیره و تار و بارانی اشاره شده که صدای برق همراه با باران سیل آسا مردم را به وحشت می‌اندازد و بعد در آن ظلمت و تاریکی ناگهانی صدای مهیبی شنیده می‌شود که زمین می لرزد و همه را حیرت زده می‌کند و فردای آن روز مردم با کمال تعجب توده عظیم کوهی را می‌بینند که در دشت پهناور آنجا خودنمائی می‌کند و این توده بعدها نام کوه مبارک را به خود گرفت.

وی افزود: در فصل بهار، گروه‌های زیادی از مردم و از دورترین مناطق شرق و غرب جاسک به اطراف کوه برای گذراندن اوقات فراغت و دیدار از قلعه تاریخی کوه مبارک به این سو می‌آیند و در میان درختچه‌های اطراف قلعه به جستجوی یافتن گیاهی کم نظیر به نام هویدک می‌پردازند تا با خوردن آن بیماری‌های خود را شفا ببخشند و از خاصیت داروئی این گیاه برای تعادل فشارخون خود استفاده کنند.

بوسیک، دهیار روستای کوه مبارک جاسک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر این ارگان در حال تخریب قلعه مبارک و قبرستان 3000 ساله و قدمت‌دار آن است. این سازمان تاکنون بیش از 10 درصد کار انجام داده و به خود قلعه نیز آسیب رسانده‌اند و همچنان در حال فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: مردم کوه مبارک به نشانه اعتراض به این اقدام به مدت دو روز تجمع کردند که این حرکت خود جوش از سوی ارگان تخریب کننده این آثار تاریخی، حمله خوانده شد، در حالی که چنین چیزی وجود ندارد و مردم تنها به نشانه اعتراض به تخریب قلعه سه هزار ساله کوه "مبارک" تجمع کرده بودند.

دهیار روستای کوه مبارک جاسک تاکید کرد: نامه نگاری و پیگیری‌هایی برای جلوگیری از این فاجعه صورت گرفته است اما هنوز اقدام موثری از سوی مسئولین استانی برای توقف این اتفاق رخ نداده و همچنان در حال پیگیری این مسئله هستیم.

آثار باستانی تنها هویت یک منطقه نیست بلکه یک موضوع ملی و کشوری است، قطعا برای حفظ این آثار، مسئولین ذیربط استان باید کوشاتر باشند زیرا این بار بلایای طبیعی نیستند که قصد تخریب این آثار را دارند بلکه یکی از ارگان‌ها برای ایجاد یکسری زیرساخت‌ها درصدد این اقدام هستند و این در حالی است که می‌توان با حفظ آثار تاریخی اقدامات توسعه‌ای انجام داد تا شاهد تخریب اینگونه بناها با تاریخچه چند هزار ساله نباشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید