سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان طرح بُرش دو سنگ‌نگاره چند هزارساله برای نمایشگاه دریانوردی!

یادمان

طرح بُرش دو سنگ‌نگاره چند هزارساله برای نمایشگاه دریانوردی!

برگرفته از ایسنا / خبرنگار سمیه ایمانیان

 

هماهنگ کرده‌اند تا دو قطعه از سنگ‌نگاره‌های دهتل بستک برای سه ماه در نمایشگاه بنادر و دریانوردی در موزه ملی نمایش داده شوند؛ سنگ‌نگاره‌هایی که هنوز ثبت ملی نشده‌اند و برای راضی کردن مردم محلی گفته‌اند، «نمایش آن‌ها کمک به ثبت ملی محوطه است»!

به گزارش ایسنا، مدیر کل میراث فرهنگی استان هرمزگان ۲۳ آبان به گونه‌ای با جدیت تمام و بین خبرنگاران این خبر را اعلام می‌کند که گویا برای ثبت ملی هر اثر یا محوطه‌ی تاریخی در هر نقطه از کشور، آن‌ها یک‌بار به تهران برده و نمایش داده می‌شوند، تا هم معرفی شوند و هم به ثبت ملی‌شان کمک شود!

حال این پرسش نیز مطرح است که اگر فقط قرار بر نمایش این دو سنگ نگاره در نمایشگاه دریانوردی باشد، چرا مولاژ این سنگ‌نگاره‌ها برای نمایش در نمایشگاه تهیه نمی‌شود؛ اقدامی که معمولا در چنین مواردی رخ می‌دهد و حتی می‌تواند ارزش این آثار تاریخی را برای مخاطبان نمایشگاه دوچندان کند، تا نسبت به حضور در محوطه‌ی دهتل، این آثار را از نزدیک ببینند.
یکی از سنگ‌نگاره‌های دهتل که باوجود ترک روی بدنه‌اش قصد جداسازی و انتقال آن را دارند

آثار را برای ثبت ملی به تهران منتقل می‌کنند!

خرم رفیعی  - فعال میراث فرهنگی و یکی از پژوهشگران سنگ نگاره‌های دهتل - در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی ایده‌ی مطرح شده از سوی میراث فرهنگی و احتمالا سازمان بنادر و کشتیرانی توضیح می‌دهد.

او می‌گوید: یک ماه قبل مدیر کل میراث فرهنگی استان هرمزگان، اعلام کرد که تعدادی از سنگ‌نگاره‌های دهتل را به موزه ملی ایران منتقل می‌کنیم. آن زمان حرفی از انتقال موقت یا دایم بودن این آثار زده نشده بود. بعد از پیگیری فعالان میراثی بستک و شورا و دهیاری روستا، اعلام کردند که «برای کار ثبت لازم است تا آثار را به تهران منتقل کنیم».

این فعال میراث فرهنگی با بیان این‌که مدتی نیز همراه با ناصری‌فرد – پژوهشگر سنگ‌نگاره‌های دهتل - روی سنگ نگاره‌های محوطه کار کرده است، ادامه می‌دهد: تا حدی مطلع بودیم که برای ثبت ملی اثر، نیازی به انتقال آن اثر به تهران نیست، به همین دلیل با مسوولان روستا صحبت کرده و درخواست کردیم تا با این اتفاق مخالفت کنند، بعد از آن تا یکی دو روز گذشته هیچ حرف دیگری از چنین ایده‌ای مطرح نبود.

وی با اشاره به این‌که در دو روز گذشته بار دیگر صحبت از انتقال دو سنگ نگاره‌ی تاریخی محوطه‌ی دهتل به موزه‌ی ملی ایران مطرح شده است، ادامه می‌دهد:‌ این بار گفتند که آمده‌اند تا سنگ‌ها را ببرند، قبل از آن نیز اعلام کرده بودند یک نمایشگاه به مدت دو تا سه ماه در موزه ملی ایران برپا می‌شود و نیاز است تا یکی دو سنگ‌نگاره خاص مرتبط با دریانوردی و خلیج‌فارس را از دهتل ببریم و نمایش دهیم.

او با اشاره به وجود دو سنگ‌نگاره با نقش کشتی در محوطه‌ی ۹ هزار ساله‌ی دهتل که این محوطه را از دیگر محوطه‌های تاریخی متمایز می‌کند و احتمال می‌رود مشابه آن‌ها در ایران وجود نداشته باشد، بیان می‌کند: اکثر سنگ‌نگاره‌ها در این محوطه و دیگر نقاط کشور بیشتر نقش بزکوهی و انسان‌اند که همه جا تکرار شده‌اند، اما برخی نقوش مانند کشتی و انسان بالدار در دهتل خاص‌اند.

رفیعی با اشاره به این‌که بیشتر سنگ‌هایی که روی آن‌ها نگاره‌ای به تصویر کشیده شده است، وزن زیادی دارند و بیش از نیمی از آن‌ها در دل خاک قرار گرفته‌اند و بخشی که نگاره دارند روی زمین و در معرض دید هستند، ادامه می‌دهد: در طول سال‌های گذشته تعدادی از سنگ‌ها که برخی نگاره‌هایی نیز روی آن‌ها نقش بسته بود، شکسته شده و در محوطه پراکنده بودند و به دلیل احتمال سرقت، توسط مسوولان روستا، جمع‌آوری شده و در دفتر شورا و دهیاری قرار گرفتند تا برخی مواقع و در زمان برگزاری نمایشگاه آن‌ها به نمایشگاه منتقل شوند.

او اضافه کرد: از مسوولان میراث فرهنگی بستک و هرمزگان درخواست کردیم تا برای این نمایشگاه این سنگ نگاره‌های شکسته شده را ببرند تا آسیبی به این محوطه‌ها وارد نشود، اما آن‌ها اعلام کرده‌اند که فقط همین دو سنگ‌نگاره با نقش متفاوتی که انتخاب کرده‌اند را می‌برند.

وی با اشاره به صحبت‌های مسوولان روستا با میراث فرهنگی ادامه می‌دهد: نارضایتی مردم از ایده به آن‌ها منتقل شده و گفته‌اند تا زمانی که همه‌ی مردم اجازه ندهند، نمی‌گذاریم سنگ‌نگاره‌ها منتقل شوند، ما همیشه جلوی چشم مردم هستیم و باید جوابگوی آن‌ها در مقابل میراث آبا و اجدادی‌شان باشیم. اما گویا اعلام کرده‌اند که شما اختیار این آثار را ندارید و حتی در پاسخ به برخی از مخالفان و فعالان میراثی گفته شده که «اگر نگذارید سنگ‌نگاره‌ها را به زور می‌بریم»

این فعال میراث فرهنگی بستک با اشاره به حضور یک کارشناس از تهران در بستکِ هرمزگان برای انتقال سنگ‌نگاره‌ها، اظهار می‌کند: دو روز گذشته (۲۳ آبان) وی با حضور در بستک اعلام کرد که آمده تا کار انتقال سنگ نگاره‌ها را انجام دهد.

رفیعی اما از وجود چند تَرَک روی یکی از سنگ‌نگاره‌هایی مورد نظر خبر می‌دهد و می‌گوید: احتمال دارد که اگر قصد انتقال آن را داشته باشند، همه سنگ از بین برود. از سوی دیگر اگر سنگ‌نگاره‌ها از جای خود جابجا شوند ارزش تاریخی خود را از دست می‌دهند.

اعلام کرده‌اند درخواست سازمان کشتیرانی بوده

فعلا طرحِ انتقال آثار متوقف شده

محمد عبدالهی - دهیار مرکز دهستان بستک - نیز در گفت‌وگو با ایسنا، نخست علت انتقال دو سنگ نگاره با نقشِ کشتی را از زبان مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان بیان می‌کند.

او می‌گوید: مدیر کل میراث فرهنگی به ما اعلام کرده بود که سازمان کشتیرانی کشور از سازمان میراث فرهنگی تقاضا کرده تا چند سنگ‌نگاره‌ی دهتل که، نقش کشتی روی آن‌ها وجود دارد، برای نمایشگاهی که در موزه ملی ایران برپا می‌شود، به تهران منتقل شود، که وزارتخانه نیز ظاهرا با آن موافقت کرده است.

او  با بیان این‌که طبق گفته‌هایشان قصد دارند این سنگ‌نگاره‌ها را برای نمایشی سه ماهه به موزه‌ی ملی ایران در تهران منتقل کنند، می‌افزاید: در طول روزهای گذشته مخافت شورا و مردم بومی باعث شده تا از جابه‌جایی این سنگ نگاره‌ها جلوگیری شود.

عبدالهی تاکید می‌کند: بر اساس پیگیری‌های‌مان و تا جایی که می‌دانم، فعلا کار متوقف شده است، اما هنوز از روزهای آینده خبر ندارم و نمی‌دانیم در روزهای دیگر چه اتفاقی رخ می‌دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید