سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ۲۶ ماه بعد از نخستین کشف‌ها، میدان تاریخی همدان عاقبت به خیر می‌شود؟ / طرح ایجاد سایت موزه در میدان امام همدان

یادمان

۲۶ ماه بعد از نخستین کشف‌ها، میدان تاریخی همدان عاقبت به خیر می‌شود؟ / طرح ایجاد سایت موزه در میدان امام همدان

برگرفته از ایسنا / خبرنگار سمیه ایمانیان

میدان امام همدان، اواخر آبان ۱۳۹۸ - تصاویر از صاحب محمدیان منصور

بیست و شش ماه از آغاز کشفیات تاریخی در میدان امام همدان می‌گذرد، کشفیاتی که در ابتدای کار، سروصدای زیادی ایجاد و پای مسئولان مختلف را به این میدان تاریخی باز کرد، حتی در هر بار صحبت‌های مسوولان، قول و قرارهای زیادی به میان آمد تا آخرینِ آن‌ها که به قبل از آغاز رویداد «همدان ۲۰۱۸» می‌رسید؛ اما ...

به گزارش ایسنا، در این میان قول و قرارهای داده‌شده کم نبوده‌اند، از احداث حوض و فواره وسط میدان گرفته تا ایجاد سایت موزه شیشه‌ای و طرح در دست اجرای کنونی که امروز ستون‌هایش در وسط میدان بالا آمده‌اند. اما عملی نکردن وعده‌ها باعث شده تا زمان برای اجرایی شدن زودتر پروژه بسوزد و آثار تاریخی به‌دست‌آمده در آبان ۹۶ که فقط سرستون ایلخانی و تابوت سنگی‌اش بیشتر مطرح شد، در موزه هگمتانه جا خوش کنند.

در بین همه قول و قرارهای داده‌شده برای ایجاد سایت موزه‌ای مناسب در این محوطه‌ تاریخی، قول کامران گردان - سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان - که هشتم خرداد ۱۳۹۷ اعلام کرد «ساخت سایت‌ موزه میدان امام خمینی تا قبل از شهریورماه و پیش از آغاز رویداد «همدان ۲۰۱۸» به اتمام خواهد رسید»، از رسمی‌ترین صحبت‌ها برای به نتیجه رسیدن این پروژه بود، اما ۱۰ ماه بعد یعنی اسفند سال گذشته، صحبت‌های رسمی مسوولان شهری همدان نشان داد که این‌بار عملیات احداث سایت موزه به اردیبهشت ۹۸ حواله شده است.

عباس صوفی - شهردار همدان - نیز در این زمینه به ایسنا گفت: دو میلیارد تومان از اعتبارات بازآفرینی برای سایت موزه میدان امام همدان درنظر گرفته شده است. پیش‌بینی می‌شود عملیات احداث سایت موزه از اوایل اردیبهشت ۹۸ آغاز شود، در صورتی‌که بودجه مورد نیاز ابلاغ شود کار برگزاری مناقصه برگزار خواهد شد.

حالا میدان امام خمینی همدان که طرحِ ساختِ آن را سال ۱۳۰۷ معمار شهرساز آلمانی «کارل فریش» تهیه کرد و بین سال‌های ۱۳۰۹ تا  ۱۳۱۲ شبیه ساختمان‌های میدان حسن‌آباد تهران و به سبک «باروک» ساخته شد و امروز میدانی با دوایر متحدالمرکز است که شش خیابان به آن می‌رسد، طرح جدیدی را قرار است به جان بخرد تا سرانجامِ میدانِ تاریخی و اصلی همدان مشخص شود، هرچند در طول دو سال گذشته گودبرداری و انتقال آثار تاریخی به‌دست‌آمده در این محوطه‌ تاریخی به موزه هگمتانه  دلخوشی‌ها را برای توجه به این محوطه‌ تاریخی بیشتر کرد.

میدان امام همدان اواخر آبان ۱۳۹۸

میراث طرح داد، راه و شهرسازی بودجه می‌دهد، شهرداری اجرا می‌کند

حسین زندی - فعال میراث فرهنگی همدان - درباره‌ آخرین وضعیت این محوطه‌ تاریخی به ایسنا می‌گوید: وعده‌هایی که برای ایجاد سایت داده بودند، تا مدت‌ها به دلایلی که پروسه طولانی‌مدت اداری و مسائل بروکراتیک نامیده می‌شد، عملیاتی نشد. اما خوشبختانه از چند ماه گذشته کار برای نهایی شدن پروژه در حال انجام است.

او با بیان این‌که بخش طراحی پروژه بر عهده میراث فرهنگی استان همدان بود، اما تهیه‌ طرح اوایل سال گذشته به سازمان وقت میراث فرهنگی فرستاده شد و تصویب آن حدود دو تا سه ماه زمان بُرد، اظهار می‌کند: براساس قول و قرارهای مطرح‌شده، طرح باید تا نوروز ۹۸ عملیاتی می‌شد، اما به دلایلی که گفته می‌شد اعتبار مورد نیاز در دسترس نیست تعلل رخ داده است.

زندی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ امضاشده بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت میراث فرهنگی و شهرداری همدان برای روند عملیاتی شدن این طرح اضافه می‌کند: بر اساس این تفاهم‌نامه قرارها برای پرداخت بودجه توسط راه وشهرسازی، تهیه‌ طرح توسط میراث فرهنگی و اجرا توسط شهرداری همدان تصویب شد و از حدود چهار ماه گذشته کار آن آغاز شده است.

او اما از کند بودن روند کار برای اجرایی شدن این پروژه خبر می‌دهد و می‌گوید: با این وجود و با توجه به بتون‌ریزی کامل انجام‌شده و نصبِ ستون‌ها خوشبختانه کارها در حال انجام است، اما با توجه به کند بودن کارها، به نظر می‌رسد رونمایی از سایت موزه میدان امام خمینی با یک سال تاخیر عملیاتی می‌شود.

میدان امام همدان در زمان کشف آثار تاریخی - بهمن ۱۳۹۶

میدان امام همدان - بهمن ۱۳۹۷

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه