جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نم‌زدگی گسترده درحمام قاجاریه باغ فین

یادمان

نم‌زدگی گسترده درحمام قاجاریه باغ فین

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان از نم زدگی گسترده در حمام قاجاریه باغ فین خبر داد.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | lebron x for 50 dollars , Kids Air Jordan — Rebel Occupation

 حسین یزدان‌مهر به ایلنا گفت: مرمت این حمام که در حال فرسودگی بود به پیمانکاری مجرب سپرده شده بود اما بر اثر بی‌توجهی در چند روز گذشته، شیرآب در پشت‌بام بنا بازمانده و آب به داخل حمام کاملا نفوذ کرده است. وی افزود: پیمانکار بنا مجرب است اما این اتفاق که باعث آسیب و خسارت در این بنای تاریخی شده تنها بر اثر بی‌توجهی رخ داده است.

یزدان مهر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پشت‌بام حمام در حال سبک‌سازی بوده است در اثر بازماندن شیر آب از شب تا صبح‌، آب کاملا به دیواره‌های حمام نفوذ پیدا کرده و آن‌را دچار نم‌زدگی و آسیب کرده است. سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان اظهار داشت: یگان حفاظت میراث فرهنگی بلافاصله با مطلع‌شدن از این موضوع جهت جلوگیری از آسیب بیشتر در محل حاضر شده و مانع از تخریب بیشتر این بنای تاریخی شد. وی از برخورد شدید با پیمانکار به‌صورت کتبی و شفاهی خبر داد و گفت: پیمانکار متعهد شد که جهت پرداخت خسارت با هزینه شخصی خود اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی حمام تاریخی فین کاشان از ۱۵ فروردین‌ماه (بعد از تعطیلات نوروزی) آغاز شده و تا پیش از ایجاد این مشکل ادامه داشت، یادآور شد: متأسفانه این بنای تاریخی برای چندمین بار مورد آسیب‌دیدگی و بی‌احتیاطی قرار گرفته است.

باغ تاریخی فین کاشان با وجود درختان سر به فلک کشیده سرو فینی که هم ردیف با سرو شیرازی است یکی از نمونه‌های ستودنی باغ‌های اصیل ایرانی محسوب می‌شودکه تمام مشخصات و جنبه‌های مختلف باغ‌های ایرانی در آن جمع شده و از بناهای ارزشمند تاریخی ایران به شمار می‌رود که شهرت اصلی آن به سبب قتل امیرکبیر صدراعظم شایسته ناصرالدین شاه در حمام آن است. قرینه‌سازی محور باغ، خیابان‌ها و نهرهای متعدد با کفپوش‌های آبی رنگ و فواره‌های تعبیه شده در باغ فین آن‌را به عروس باغ‌های ایرانی معروف کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه