جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان لوله کشی آب در روستای تاریخی اورامانات هوایی است - تخریب منظر اورامان با لوله‌های سیاه رنگ

یادمان

لوله کشی آب در روستای تاریخی اورامانات هوایی است - تخریب منظر اورامان با لوله‌های سیاه رنگ

آبرسانی به خانه‌ها در روستای اورامان تخت در کردستان از راه هوا است. لوله‌های سیاه پی وی سی آبرسانی، در این روستا مانند سیم‌های برق و تلفن از بالای خانه‌ها و از روی تیرهای چوبی و فلزی رد می‌شود. همین مساله موجب شد در بسیاری از کوچه‌های روستا خطوط سیاه و نامنظم و بی‌شماری از لوله‌های آب رد شود که نمای روستا را به شدت بد منظره کرده‌است.

LTB - JuzsportsShops | Streetwear & Hip Hop Klamotten Online Shop , DefShop

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث ـ روستای اورامان تخت یکی از روستاهای هدف گردشگری کشور در جنوب شرقى شهر مریوان در استان کردستان قرار دارد که بوسیله جاده‌اى به طول 75 کیلومتر به شهر مریوان متصل مى‌شود. این روستا را هزار ماسوله نیز مى‌نامند. زیرا معمارى آن همانند ماسوله است. در این روستایی بام هر خانه، حیاط خانه دیگر است و تا پشت روستا ادامه می‌یابد.
 
با وجود همه این جذابیت‎ها اما آب رسانی به خانه‌های قسمت بالایی روستا بدون در نظر گرفتن اصول و حریم منظری روستا و جذابیت‌های آن صورت گرفته است. لوله کشی و آبرسانی در اورامان به وسیله‌ لوله‌هایی از جنس پی وی سی و با عبور از بلندی‌های تیرهای چراغ برق انجام شده‌است؛ با این حال عبور تعداد زیاد این لوله‌ها از برخی کوچه‌های روستا چنان بدمنظره است که همه جذابیت‌های اورامان را از یاد می‌برد.
 

علاوه بر این در برخی از کوچه‌ها و راه پله‌های روستا لوله‌ها به دلیل آسیب دیدگی یا محکم نبودن چفت و بست‌ها سوراخ شده و از آنها آب فوران کرده و یا نشت می‌کند، همین مساله موجب شده عبور و مرور از این نقاط روستا سخت شود. روان‌شدن آب از لوله‌های هوایی روستا علاوه بر هدر رفتن آب موجب دردسرهایی برای اهالی روستا شده‌است.
 
«کیوان مرادی»، از اهالی اورامان در این رابطه به CHN  می‌گوید: «این شیوه لوله کشی هوایی یکی از دردسرهای ما برای زندگی در اورامان است. گاه و بیگاه یکی از این لوله‌ها دچار آسیب می‌شود و آب با فشار از آن بیرون زده، وارد خانه‌های مردم می‌شود. تا رفع مشکل، هم کلی آب هدر می‌رود و هم به خانه‌های مردم آسیب وارد می‌کند.»
 
او ادامه می‌دهد: «یک بار در یک شب زمستانی یکی از لوله‌ها که از بالای پنجره یکی از اهالی روستا عبور می‌کرد دچار آسیب شد و آب با فشار وارد خانه شد؛ تا همسایه‌ها کمک کردند و لوله آسیب دیده را دوباره اصلاح کردند مقدار زیادی آب وارد خانه این فرد شد و به وسایل آنها آسیب زد.»
 
روستای اورامان تخت مدتی است به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده‌است. در رابطه با این گونه روستاها قوانین سختگیرانه‌ای در زمینه رعایت اصول منظری و بهداشتی وجود دارد. به نظر می‌رسد در کنار دیگر مسایل این روستا مسئولان سازمان گردشگری و دیگر متولیان باید پیش از آنکه این لوله‌های هوایی مشکلات جدیدی برای اهالی روستا ایجاد کرده و حریم منظری اورامان را بیش از پیش بدمنظر کنند این روش آبرسانی هوایی را اصلاح کرده یا تغییر دهند.
 
معمارى اورامانات و سرسبزى این منطقه کوهستانى، رویاى پله‌هایى به سمت آسمان را تصویر مى‌کند. خانه‌هاى این روستا با سنگ و اغلب به صورت خشکه و به صورت پلکانى ساخته شده‌است. مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت زمانى شهرى بزرگ بوده و مرکزیتى خاص داشته به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه‌اى اورامان یاد مى‌کرده‌اند.
 
این روستا در دره‌ای شرقی - غربی و در شیب تندی روبه روی یال شمال کوه تخت واقع شده‌است. به غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معمارى، موقعیت چشمه‌هاى پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم و وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از زمان ساسانى است.
 
معماری بومی و سنتی در روستای اورامان مبتنی بر استفاده از سنگ به صورت خشکه چین و بدون به کارگیری هرگونه ملاتی است. کارشناسان معتقدند با توجه به شباهت این معماری به شیوه ساختمان‌سازی با سنگ و بدون ملات در زمان هخامنشیان می‌توان معماری اورامانی را مرتبط با معماری عصر هخامنشیان دانست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید