پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بقعه ایوب انصاری در معرض تخریب - راه دسترسی مناسب نیست

یادمان

بقعه ایوب انصاری در معرض تخریب - راه دسترسی مناسب نیست

خبرگزاری مهر: بقعه ایوب انصاری در تکاب اگر چه طی صدها سال پابرجا مانده ولی در سایه بی توجهی مسئولان اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی این بقعه هم اکنون در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته و بعد از سکوت 19 ساله نیازمند مرمت جدی برای پایداری است.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | adidas

به گزارش خبرنگار مهر، اگر چه صدها سال از تاریخ ایجاد بقعه ایوب انصاری بر مزار این عارف نامی می گذرد، ولی از نظر معماری اثری جالب و قابل ملاحظه‌ ای برجا مانده که متاسفانه مسئولان طی سالهای اخیر یعنی از سال 72 تا کنون طرح حفاظتی خاصی برای این میراث فرهنگی و مذهبی انجام نداده و وضعیت بنای بقعه چندان مطلوب نیست.

بقعه ایوب انصاری در 13 کیلومتری جنوب تکاب در نزدیکی روستای دورباش بر فراز کوهی بلند قرار گرفته که بنا بر باور مردم، محل دفن سر ایوب انصاری بوده و از این رو از قدامت و احترام خاصی نزد اهالی محلی برخوردار است، بطوریکه هم اکنون به محل زیارتی تبدیل شده ولی به گفته مدیر کل اوقاف و امور خیریه راه دسترسی به مکان فرهنگی و مذهبی مناسب نیست.

این مقبره از دو بخش اصلی و قدیمی یعنی بنای اولیه مقبره و بخش الحاقی راهرو و نمازخانه تشکیل شده و با توجه به نوع مصالح و نوع معماری و نحوه کار دارای قدمتی طولانی و قبل از قرن نهم هجری تخمین زده شده ولی بخش الحاقی بنا شامل راهرو و نمازخانه از آثار اواسط قرن نهم هجری است.

قسمت قدیمی با نقشه بیضی از داخل و هشت ضلعی نامنتظم از بیرون با ارتفاع 5.7 متر که با دربی کوچک از نمازخانه مقبره به داخل راه دارد ساخته شده در ساخت بنا از قلوه سنگ، آهک و خاک سفیده استفاده و عملیات مرمتی و حفاظتی بازسازی در سال 1372 در بنای تاریخی ایوب انصاری توسط میراث فرهنگی انجام و از آن سال تا کنون هیچ اقدامی مرمتی و حفاظتی توسط هیچ یک از ارگانهای مسئول انجام نشده است.

بقعه ایوب انصاری تکاب یکی از آثار ناشناخته دوره معماری اسلامی ایران بوده که در منطقه به نام ایوان‌ ساری نیز خوانده می شود این بقعه جز زیباترین مقابر مذهبی آذربایجان‌غربی بوده که احتمال می رود 50 سال بعد از فوت این عالم و فقیه این بنا را به پاس داشت وی می سازند، در مورد شخصیت این عالم مطالب زیادی در دست وجود ندارد ولی از دید عوام فردی عارف بوده است.

بقعه ایوب انصاری تکاب از نظر سبک معماری از بنای سلطان ویس الهام گرفته، آنچه که از اسناد مربوط به این بقعه بدست آمده، متولیان موقوفات از اعقاب خود ایوب انصاری بوده‌ و وظیفه‌ آنها حفظ و حراست بقعه و برداشت محصول از اراضی وابسته و نیز محاسبه‌ مخارج بوده است.

این بقعه که روزگاری صدها نفر از اطراف به زیارتش می رفتند، هم اکنون به صورت بنایی متروک در بالای کوهی مرتفع ساکت و آرام برجای مانده و نبود راه دسترسی، خدمات مناسب برای بازدیدکنندگان باعث شده درآمد این بقعه کاهش یافته و مرمت این اثر تاریخی منتظر تامین اعتبار از سوی دولت شود.

بقعه ایوب انصاری طی دهه های گذشته مورد تجاوز غارتگران میراث فرهنگی قرار گرفته بطوریکه متاسفانه امروز اثری از صندوق نفیس مقبره نبوده و دزدان عتیقه آخرین ضربه‌ مهلک را بر این بنا وارد آورده، و صندوق تاریخی آن را به یغما برده اند.

 

درآمد بقعه ایوب انصاری برای مرمت بنا کافی نیست


مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت بقعه انصاری بعنوان یکی از بنای متبرکه و فرهنگی، افزود: امسال مقرر بود برای حفاظت و مرمت این بقعه تاریخی مطالعات و کارشناسیهای لازم انجام شود که بدلیل برودت هوا و صعب العبور بودن منطقه این طرح سال آینده اجرایی می شود.

حجت الاسلام علی مصائبی با بیان اینکه بر اساس اصول و قوانین بقاع متبرکه و بناهای فرهنگی و مذهبی تحت پوشش اوقاف از محل درآمدهای خود بقاع مرمت، نگهداری و بازسازی می شوند، اظهار داشت: متاسفانه ناشناخته بودن مقبره و همچنین نبود راه دسترسی مناسب معامل اصلی استقبال کم مردم و کاهش درآمد این بقعه شده است.

وی افزود: این در حالی است که برای مرمت بقعه ایوب انصاری جلسه هماهنگی با فرماندار، میراث فرهنگی و شهردار تکاب برای مرتفع کردن مشکلات این بقعه طی هفته آینده برگزار می شود.

حجت الاسلام علی مصائبی عنوان کرد: به دلیل تاریخی بودن بنای بقعه ناگزیر از تامین اعتبار و اجرای طرح مرمت توسط میراث فرهنگی بوده که ناهماهنگی بین دستگاهی نیز یکی از عوامل تاخیر در اجرای طرح مرمتی این بنا بود.

آسیب دیدگی بخشهای از بنای بقعه ایوب انصاری به دلیل نگهداری غیر اصولی


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه در سال 72 با وجود نبود راه دسترسی و قرار گرفتن بنای در قله کوه مرمت کلی و اساسی بر روی این بقعه انجام شد، گفت: متاسفانه با توجه به بارشهای سنگین برف، برودت هوا و به دلیل عدم نگهداری اصولی و رسیدگی بخشهایی از بنا دچار آسیب دیدگی جدی شده است.

خسرو فری ضمن انتقاد از عدم توجه فرمانداری و راه و شهرسازی به ایجاد راه دسترسی مناسب جهت فاه حال مردم و زائران بقعه، افزود: این بقعه جز بناهای ثبتی آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی بوده و به همین دلیل لزومی به تامین اعتبار مرمت از سوی اوقاف نبوده و سازمان خود باید نسبت به مرمت بنا اعتبار لازم را تامین کند.

وی کمبود اعتبارات را یکی از دلایل اصلی عدم مرمت بنا از سال 72 تا کنون دانست و عنوان کرد: کارشناسان طی آینده نزدیک از بنا بازدید و با انجام مطالعات کارشناسی طرح مرمتی بقعه را آماده و در صورت تامین اعتبار عملیات مرمت آن آغاز می شود، هر چند آسیب دیدگی بخشهای از بقعه مربوط به یک سال اخیر است.

به هر روی بقعه ایوب انصاری که جز آثار ثبت شده ملی بوده و در نزد مردم منطقه از جایگاه مذهبی خاصی برخوردار است، با توجه به موقعیت جغرافیایی نیازمن توجه بیشتر مسئولان بوده و امید می رود طی سال آینده بر اساس وعده ها این بنا مرمت شود ولی مرمت مجدد آن به 20 سال آینده بعد از تخریب و آسیب دیدگی بنا موکول نشده و نگهداری اصولیاز آن انجام شود.

الناز ملک زاده

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید