جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان داربست‌های کاخ سردار ماکو دیگر تاب ایستادن ندارند

یادمان

داربست‌های کاخ سردار ماکو دیگر تاب ایستادن ندارند

داربست‌ها کاخ سردار ماکو در دوره قاجار را محاصره کرده‌اند، داربست‌هایی که بیش از 15 سال است برای بخشیدن جان دوباره به این میراث هنر و معماری اصیل ایرانی نصب شده‌اند اما دریغ از اعتباری که آغازگر این حرکت باشد، می‌ترسم قبل از جان بخشیدن دوباره، این بنا نفس‌های آخرش را هم بکشد و آنچه با دستان هنرمندان ایرانی بیش از یک قرن پیش به زیباترین شکل خلق شده است زیر تلی از خاک مدفون شود.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، باغچه‌جوق در جوار دامنه‌های کوه شهر ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد این باغ بزرگ با وسعت 11 هکتار که ساختمانی مجلل و تاریخی دارد قصر سردار ماکو است. این قصر توسط اقبال‌السلطنه ماکویی از حکام مقتدر اواخر دوره قاجاریه و یکی از سرداران مظفرالدین شاه قاجار در سال 1324-1313 ه.ق بنا شده است، قدمت این ساختمان 130 سال و بر اساس اسناد موجود احداث آن 30 سال به طول انجامیده است.

این کاخ باشکوه با زیربنایی حدود 2500 متر مربع در داخل باغ بزرگی با انواع درختان میوه و زینتی و چشمه‌ای که در آن جاری است، قرار دارد. ساختمان این امارت باشکوه به چهار بخش تقسیم شده است.

بخش اول یعنی ورودی ساختمان دارای هشتی نسبتا کوچکی است که روی سقف آن نقاشی بسیار زیبایی حک شده است، نقاشی‌ای که در آن زمان و حتی هم‌اکنون بی‌نظیر است، حصار اندرونی، تراس، باغچه، آب‌نما و نرده‌های چدنی در بخش اول ساختمان جای دارند.

بخش دوم، ساختمان مرکزی و کاخی در دو طبقه با دو پیش‌آمدگی قرینه و سقف‌های شیروانی است، تالار مرتفع، کشیده، آئینه‌کاری و گچبری شده مهم‌ترین قسمت کاخ است که حوضخانه نیز در این قسمت قرار دارد، این بخش دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و معماری ایرانی و فرنگی بخصوص هنر ساختمانی روسیه در اواخر قرن 19 در این بخش به اوج خود می‌رسد.

در بخش سوم ساختمان، آشپزخانه‌ کاخ از جنس سنگ مرمر قرار دارد.

در بخش چهارم ساختمان‌های گلخانه، حمام، انباری و نگهبانی قرار دارد که به دلیل عدم توجه به صورت نیمه مخروبه درآمده است.

نقاشی‌های رنگ روغن بسیار زیبا، گچبری‌ها،‌ آئینه‌کاری‌ها تالار حوضخانه، طاق‌نماهای تزئینی، ارسی‌ها - منبت‌کاری با شیشه‌های رنگی -، کاغذ دیواری‌های گران‌قیمت که برخی از مخمل و دارای گل و بوته‌های زیباست، پرده‌های اشرافی و گل‌های طبیعی خشک شده که درون قاب‌های شیشه‌ای روی دیوارهای کاخ به نمایش گذاشته شده است هنوز رنگ طبیعی خود را از دست نداده‌اند؛ اما متاسفانه این معماری مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته و به دست فراموشی سپرده شده است. بخش‌هایی از سقف این قصر باشکوه بر اثر بارندگی فروریخته و دیوار‌های گچی و آینه‌کاری آن در حال تخریب است، متاسفانه وضعیت این ساختمان به گونه‌ای است که زلزله‌ای با کمترین ریشتر آن را با خاک یکسان می‌کند.

یکی از گردشگران که بازدید خود را به پایان رسانده بود ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کنونی کاخ باغچه‌جوق، با بیان این‌که از ارومیه برای بازدید این کاخ آمده‌اند، به خبرنگار ایسنا گفت: آخرین بازدیدم از این امارت حدود 5 سال پیش بود که آن زمان هم وضعیت بهتر از امروز نبود. بعضی از چیزها هنوز تغییر نکرده، مانند اتاقی که آن زمان هم بسته بود و روی آن با فونت درشت نوشته شده بود «در دست مرمت» و یا داربست‌هایی که آن‌قدر حضورشان در اینجا طولانی شده که آدم فکر می‌کند اینها هم جزئی از بنا هستند اما بعضی چیزها هم تغییر کرده مثل تخریب دیوارها، سقف، آئینه‌کاری‌ها، نقاشی‌ها و وسایل زینتی و ...

وی افزود: واضح است که در این 5 سال هیچ اقدامی صورت نگرفته است، البته در بخش‌هایی از این ساختمان مرمت‌ها‌ی غیرکارشناسانه و حتی مخرب صورت گرفته است که گفته‌ شود کاری انجام شده است! اما با این‌گونه اقدامات غیراصولی و عجولانه نمی‌شود کاری انجام داد و این کارها تنها پاک کردن صورت مسئله است؛ اما اگر صورت مسئله پاک شود دیگر اثری از این همه هنر و معماری ایرانی نمی‌ماند.


در ادامه این گزارش خبرنگار ایسنا برای پیگیری‌ این وضعیت به سراغ مسئولان این کاخ موزه رفت اما آنها به دلیل هماهنگ نبودن با مقامات بالاتر از مصاحبه خودداری کردند.

مسئولان عزیز اگر به داد این مجموعه تاریخی نرسید در آینده‌ای نزدیک صدای فروریختنش گوش جانتان را آزرده می‌کند. کاش به جای این‌که دستور دهیم لباس بر تن مجسمه‌های این کاخ کنند قدری به فکر پوشاندن ترک‌های آن باشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید