جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قلعه رييس غلام قرباني ديگر زلزله بوشهر

یادمان

قلعه رييس غلام قرباني ديگر زلزله بوشهر

قلعه رييس غلام خان روستاي رزم آباد قرباني ديگري از آثار تاريخي در زلزله اخير بوشهر است. ديوارهاي اين قلعه تاريخي فرو ريخته و براي هميشه به تاريخ پيوست. قلعه داراب خان شنبه نخستين قلعه تاريخي اطراف بوشهر بود که به زانو درآمد.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | adidas am4par women wear shoes , Sunrise Underwire Bikini Top by Endless Online , JofemarShops , Australia

خبرگزاري ميراث فرهنگي- گروه ميراث فرهنگي- سهيل ايراني، خبرنگار اعزامي  - CHNبوشهر- زلزله بوشهر نه تنها جان 37 نفر از مردم خونگرم اين خطه از ايران را گرفت بلکه دو اثر تاريخي قلعه داراب خان و رييس غلام را هم به زانو در آورد. اين دو قلعه از مهمترين بناهاي تاريخي روستاهاي اطراف بوشهر به شمار مي رفتند.
 
 
زلزله نه تنها مردم بلکه بخشي از تاريخ بوشهر را بلعيد

 
 دوستداران ميراث فرهنگي معتقدند که اگر سازمان ميراث فرهنگي پيشتر اقدامات حفاظتي و مرمتي اين بناهاي تاريخي را انجام داده بود اين آثار به اين اندازه آسيب نمي ديدند.
 
گفته مي شود که قلعه هاي قديمي خاندان رزمي است که در لاور قرار دارد و مربوط به مرحوم رئيس غلام رزمي است، در ايام قديم دروازه اين قلعه روي همه مردم باز بوده است و اين قلعه در جاي ساخته شده که اطراف آن خانه هاي مردم اين روستا قرار دارد .
 
 
قلعه رييس غلام هيچگاه از حفاظت هاي سازمان ميراث فرهنگي بهره مند نشد

 
اين قلعه از بناهاي اواخر دوره قاجاريه بوده که توسط رييس غلام رزمي ساخته شده است . قلعه در يک دشت وسيعي و به صورت مستطيل ساخته شده و شامل دو قسمت اندروني و بيروني است .قسمت اندروني محل اسکان خانواده او و قسمت دوم مربوط به اسکان تفنگچيان و نزديکان ايشان بوده است . بر ضلع شمال شرقي آن يک گوشواره زيبايي قرار دارد که براي ديده باني و حفاظت و مسايل امنيتي مورد استفاده قرار مي گرفته است و به طرف شرق نيز يک راه آمد و شد کوچيکي وجود دارد.
 
 
زلزله خانمان و تاريخ برانداز مي شود

 
اهالي روستا که تعداد اندکي بوده اند در جنوب و شرق قلعه ساکن بودند . در سمت جنوب آن همچنين نخلستاني وجود دارد که بوسيله آب چشمه آبياري مي شده و اکنون به وسيله آب چاه آبياري مي گردد . در حال حاضر قلعه خالي از سکنه و در دست فرزندان او است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید