پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان هشدار برای تخریب شهر تاریخی «سوزا» در قشم

یادمان

هشدار برای تخریب شهر تاریخی «سوزا» در قشم

رییس اداره‌ی میراث فرهنگی سازمان منطقه‌ی آزاد قشم با توجه به سفر گردشگران به جزیره‌ی قشم در تعطیلی‌های پیش‌ رو، نسبت به امکان تخریب شهر تاریخی «سوزا» در این جزیره‌ هشدار داد.

nike-dunk-low-coast-uncl | NSW TECH FLEECE FULL - ZIP HOODIE – AractidfShops - nike lunar tartan outlet sale cheap

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهر تاریخی «سوزا» در ساحل جنوبی جزیره‌ی قشم با ویژگی‌های تاریخی و طبیعی کاملا شاخصی قرار دارد. وجود گمرک تاریخی «سوزا» با مصالح سبک سنگ و ساروج که نمونه‌ای سنتی و محلی از منطقه و نشان حضور کوتاه‌مدت انگلیسی‌ها در شهر است، دلیلی بر این مدعاست، اما حضور زیاد گردشگران و ساخت‌وسازها در این منطقه،‌ این‌بار نگرانی‌ها را برای نابودی شهر تاریخی «سوزا» در قشم برانگیخته است.


عبدالرضا دشتی‌زاده درباره‌ی وضعیت این شهر تاریخی اظهار کرد: پیش‌روی غیرمجاز ساختمان‌های خصوصی و برخی سازمان‌های دولتی، تخریب کامل محوطه‌ی تاریخی «شهر سوزا» در قشم را به واقعیت نزدیک کرده است.


وی ساماندهی این محوطه‌ی تاریخی، تبدیل آن به موزه و مدیریت آن به‌وسیله افراد متخصص بومی، بالا رفتن ظرفیت گردشگری، تولید اشتغال و در نهایت آشنایی با میراث ملی را از مهمترین اقداماتی دانست که می‌توان در این شهر تاریخی انجام داد و افزود: محصور کردن، احیای فضای سبز، مرمت قسمت‌های مختلف سازه و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی از مهمترین اقدامات مورد نیاز برای ساماندهی و نجات این سازه‌ی تاریخی است که باید تا پایان سال به صورت اضطراری انجام شوند.


او تبدیل این محوطه پس از پایان عملیات ساماندهی به موزه‌هایی مانند «روستایی»، «دریانوردی» یا «مردم‌شناسی» با توجه به معماری بومی و فضای مناسب محوطه برای ایجاد موزه را از جمله اقداماتی دانست که می‌تواند این محوطه را نجات دهد و تاکید کرد: در این اقدام باید از تخصص و تجربه‌ی افراد تحصیل‌کرده‌ی بومی در مدیریت آن استفاده کرد.


وی ساماندهی فوری این سازه‌ی تاریخی و تغییر کاربری آن به موزه در بندر «سوزا» با داشتن مردمانی با دانش دریایی بالا را بسیار ضروری دانست و اظهار کرد: تخریب این اثر تاریخی و حذف شدن آن از صفحات تاریخ خلیج‌ فارس از یک سو و ساماندهی محوطه و تبدیل آن به موزه و مدیریت آن به وسیله‌ی افراد متخصص بومی و بالا رفتن ظرفیت گردشگری و تولید اشتغال و در نهایت آشنایی با میراث ملی دو اقدامی است که می‌تواند بر روی این بنای تاریخی انجام شود.


او تاکید کرد: امیدوارم پیش از تخریب این اثر تاریخی، قضاوت عادلانه‌ای برای نجات یا تخریب این اثر تاریخی صورت گیرد.

دشتی‌زاده در ادامه یکی از بزرگترین مشکلات میراث فرهنگی را تخریب آثار تاریخی دانست که ریشه‌ی آن باید در مشارکت نداشتن جامعه‌ی محلی و نبود آموزش تصمیم‌گیران جست‌وجو شود و افزود: این شهر متاسفانه تبدیل به مکانی برای گذر گردشگرانی شده است که با عجله به سمت بازارهایی با جنس‌های خارجی و بی‌کیفیت می‌روند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید