جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ژئوپارک قشم در انتظار رای کنفرانس ژاپن برای ماندن در فهرست یونسکو

زیست بوم

ژئوپارک قشم در انتظار رای کنفرانس ژاپن برای ماندن در فهرست یونسکو

همایش ژئوپارک‌های جهان در اردیبهشت‌ماه جاری برگزار می‌شود
ژئوپارک قشم در انتظار رای کنفرانس ژاپن برای ماندن در فهرست یونسکو

تکلیف ژئوپارک قشم برای خروج یا عدم خروج از فهرست یونسکو در کنفرانس ژاپن مشخص می‌شود. ژئوپارک قشم چندی پیش از سوی یونسکو اخطار خروج از لیست ژئوپارک‌های جهانی دریافت کرده بود و رای نهایی در مورد این اخطار در کنفرانس ژئوپارک‌های جهان که در ماه می در کشور ژاپن برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه محیط زیست ـ به احتمال زیاد در کنفرانس ژئوپارک های جهان در ژاپن که در ماه می ـ اردیبهشت ماه ـ جاری برگزار می شود، نظر کارشناسان یونسکو در مورد ماندن یا نماندن ژئوپارک قشم در لیست ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اعلام می شود. کارشناسان فعلی دست اندرکار در ژئوپارک قشم، امید زیادی به مثبت بودن نظر یونسکو در این باره دارند.
 
«نیما آذری»، مسوول بخش گردشگری ژئوپارک قشم در گفت و گو باCHN با اعلام این خبر گفت: «یونسکو پیش از این بابت کم کاری و پیش نرفتن اقدامات لازم در ژئوپارک به ایران اخطار داده بود، آنها گفته بودند در صورت تعلل ایران در انجام اقدامات لازم، ژئوپارک قشم از فهرست ژئوپارک های جهانی یونسکو خارج خواهد شد اما در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده که تصور می شود در مثبت شدن نگاه مسوولان یونسکو موثر بوده است.»
 
 
ژئوپارک قشم در سال 2006 در GGN، (GLOBAL GEOPARKS NETWORK )  یا شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو به ثبت رسید. از این تاریخ تا سال 2010 با وجودی که لازم بود برنامه های مدیریتی و سخت افزاری ژئوپارک انجام شود، در عمل اتفاق خاصی در این ژئوپارک نیفتاد. در سال 2011 مسوولان یونسکو پس از بازدید از منطقه به ایران اخطار دادند در صورتی که ایران تا اواخر سال 2011 و اوایل 2012 اقدام به جبران کم کاری ها در ژئوپارک نکند، ژئوپارک قشم را از لیست یونسکو خارج می کنند. پس از این اخطار تیم تازه ای در ژئوپارک شروع به فعالیت کرد. این تیم تلاش کرد در کمترین زمان بتواند تا بازگشت دوباره مسوولان یونسکو، انتظارات آن ها را برآورده کند.
 
«آذری» در مورد اقدامات تیم جدید گفت: «کارهایی مانند نصب المان های ژئوپارک که در کوتاه مدت بتواند بیشترین بازدهی را داشته باشد طی چند ماه انجام شده تا شرایط برای بازدید دوباره کارشناسان یونسکو مهیا باشد.
 
اما در حالی که قرار بود در زمستان گذشته مسوولان یونسکو برای بازدید از ژئوپارک به ایران بیایند، این اتفاق نیفتاد، هر چند تیم فعالان در ژئوپارک معتقدند اقدامات چند ماه اخیر گزارش شده و تا حدودی خواسته های یونسکو را تامین کرده است. بر همین اساس آذری امیدوار است در کنفرانس ژئوپارک های جهان در ژاپن، رای یونسکو برای «ماندن» ایران در لیست اعلام شود.
 
اهمیت ماندن ژئوپارک قشم در فهرست جهانی ژئوپارک های یونسکو در آن است که موجب می شود این منطقه کمتر در معرض تخریب قرار بگیرد چون کارشناسان به طور مرتب از این ژئوپارک بازدید خواهند کرد و به یونسکو گزارش خواهند داد و ایران بابت هر اقدام یا تخریب باید به یونسکو پاسخگو باشد.
 
ژئوپارک بنا به تعریف یونسکو عبارت است از منطقه‌اى با وسعت کافى که مرزهاى آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین‌شناسى در محدوده آن قرار گرفته باشد. این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادى جوامع پیرامون خود نقش مؤثرى ایفا کند. ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده‌هاى زمین‌شناسى از آثار تاریخى، بوم‌شناسى، باستان‌شناسى و میراث فرهنگى و طبیعى دیگر برخوردار باشد.
 
در قاره آسیا، ایران یکی از شش کشور صاحب ژئوپارک (بعد از چین، مالزی، کره، ژاپن و ویتنام) و تنها کشور منطقه خاورمیانه است که از سال 2006 میلادی و به عنوان یکی از نوزده کشور جهان بطور رسمی کاندیدای بهره مندی از این امتیاز شده و ژئوپارک قشم در وسعتی معادل 30 هزار هکتار در شبکه جهانی ژئوپارک ها به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید