سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم با صدور مجوز مزرعه پرورش میگو؛ خطر کارت قرمز یونسکو به ژئوپارک قشم!

زیست بوم

با صدور مجوز مزرعه پرورش میگو؛ خطر کارت قرمز یونسکو به ژئوپارک قشم!

جهاد کشاورزی هرمزگان با ایجاد مزرعه پرورش میگو در ژئوپارک جهانی قشم موافقت کرده که این اتفاق موجب می‌شود ژئوپارک قشم از سوی یونسکو اخطار بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، برخی نهادهای بیرون از جزیره قشم برای این جزیره و ژئوسایت های جهانی آن دردسر ساز شده اند. بحث هایی از جمله اقتصاد دریا محور و یا توسعه مزارع پرورش میگو موجب شده تا صدور مجوز برای این منظور افزایش پیدا کند اما این مجوزها و فعالیت ها در حریم و عرصه ژئوسایت ها اتفاق خواهد افتاد  که در نهایت خطری را متوجه ژئوپارک قشم خواهد کرد.

این خطر می تواند پس از بازدید ارزیابان یونسکو از قشم و گرفتن کارت زرد و یا حتی خروج ژئوپارک جهانی قشم از فهرست ژئوپارک های جهان باشد.

در این باره علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم به خبرنگار مهر گفت: چندی پیش سازمان منطقه آزاد قشم با سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان توافق نامه ای را امضا کرد که موضوع آن استعلام هر گونه مجوز از منطقه آزاد قشم بود ولی بعد از آن توافق نامه مشاهده کردیم مجوزهایی که داده می شد بدون اطلاع و استعلام از این سازمان انجام گرفته است. حتی تعداد این مجوزها نسبت به قبل از توافق نامه بیشتر هم شد!  اکنون مجوزها بدون اطلاع ما در حریم ژئوسایت ها داده شده است برخی از این واگذاری ها فعال شده و برخی دیگر هنوز فعال نیستند.

امری کاظمی گفت: در غرب جزیره در نزدیکی ژئوسایت غارنمکدان، نزدیکی ژئوسایت دیواره قاضی و بصیرا و باسعیدو اقداماتی در جهت تغییر منظر انجام می دهند. مانند ایجاد حوضچه و ... . ولی هنوز وارد حریم یا عرصه اصلی ژئوسایت ها نشده اند. نگرانی ما این است که واگذاری های انجام شده توسعه یافته و به ژئوسایت ها سرایت کند. به عنوان مثال اکنون محدوده ای برای پرورش میگو در نظر گرفته اند که در ژئولینک، ساحل کارگه و حریم غار نمکدان است و هر گونه تغییر کاربری در محدوده آن ژئوسایت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: این سرمایه گذاران مجوزشان را از جهاد کشاورزی استان هرمزگان گرفته اند که با فعالیت آنها عرصه و حریم امن ژئوسایت های ژئوپارک جهانی قشم به خطر می افتد. ارزیابان یونسکو قرار است در ماههای ابتدایی سال ۹۹ به قشم برای بازدید بیایند اگر با چنین پدیده هایی مواجه شوند حتما اشکال خواهند گرفت چه بسا رای به خروج آن دهند. این درحالی است که فعالیت های ما در  ژئوپارک به خوبی پیش می رود اما ممکن است این اقدامات حاشیه ای موجب شود آنها به ما اخطار یا کارت قرمز دهند.

عضو هیئت ارزیابان رسمی ژئوپارک جهانی یونسکو ادامه داد: اکنون ۱۵ مجوز از این مجوزهایی که صادر شده قطعا با ژئوسایت های قشم تداخل دارد. البته می دانیم که تعداد این مجوزها بیشتر است و اکثرا در حوزه پرورش میگو هستند. بنابراین یا باید این مجوزها باطل شود و یا بررسی مجدد انجام گیرد. ما بارها با جهاد کشاورزی استان جلسه گذاشته ایم و به توافق هم می رسیم ولی دوباره شاهد صدور مجوز هستیم! به همین دلیل از طریق مدیریت حقوق سازمان منطقه آزاد قشم مراجعه قضایی را در جریان گذاشته ایم و منتظر اقدام هستیم.

امری کاظمی درباره تبعات خروج ژئوپارک قشم از فهرست ژئوپارک های جهان گفت: یک بار ژئوپارک قشم تجربه تلخی را داشت که به دلیل مشکلات مدیریت و ... از شبکه ژئوپارک های جهان خارج شد و تبعاتی را نیز برای ما داشت ولی دوباره با تلاش های فراوان سعی کردیم آن را به جایگاه خود برگردانیم . در واقع جامعه جهانی وقتی ژئوپارکی از فهرست خارج می شود، آن کشور را به عنوان کشوری که توانایی حفظ میراث زمین شناختی خود را ندارد خواهد شناخت. ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک در کل خاورمیانه است و اکنون ایران نیز به عنوان اولین مقصد زمین گردشگری در منطقه معرفی شده است بنابراین نباید اجازه دهیم  به راحتی این جایگاه به خطر بیفتد.

خبرگزاری مهر / فاطیما کریمی

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید