جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شناسایی 39 تیره و 256 گونه گیاهی در سبلان

زیست بوم

شناسایی 39 تیره و 256 گونه گیاهی در سبلان

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل از شناسایی 39 تیره و 256 گونه گیاهی در کوه سبلان به عنوان یکی از شاخصه‌های ثبت ملی این اثر طبیعی خبر داد.

حمید خداپناهی در گفتگو با میراث آریا(CHTN)، با بیان این مطلب افزود: در منطقه سبلان 39 تیره و 256 گونه شناسایی شده که از این شمار، 24 تیره در ارتفاعات کمتر از سه هزار متری و 9 تیره بین 3 هزار و 3 هزار و 500 متری و 6 تیره تا ارتفاع 3 هزار و 900 متری در داخل محدوده آثار طبیعی ملی گسترش یافته است.

وی با بیان اینکه برخی از این گونه‌ها جزء نادرترین و کمیاب ترین گونه‌ها در دنیا است که مصارف داروئی و صنعتی دارد، بیان داشت: وجود تنوع گیاهی و جانوری در این منطقه از جمله شاخصه‌های ثبت این اثر در فهرست آثار ملی به شمار می‌رود.

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل با تأکید بر ارزش گونه‌های گیاهی و جانوری این میراث طبیعی، افزود: درحال حاضر این کوه دارای گونه‌های گیاهی چون آلاله، گل میمون، گل گاو زبان، میخک، شب بو، شمعدانی، هزار چشم، زنبق، نعناع، لاله، گل سرخ، رناس، بادنجانیان، چتریان، زرشک، اسفناجیان، گلومباژنیاسه و اسپرک‌ها است.

وی از جمله گونه‌های جانوری این کوه را خرس قهوه‌ای، کل و بز، خار پشت اروپایی، سمور سنگی، تشی، رودک، گرگ، روباه معمولی، راسو، شغال، خرگوش، گراز برشمرد و گفت: همچنین این کوهستان دارای گونه‌های پرندگانی چون سارگپه معمولی، طرلان، پیغو، قرقی، هدهد، عقاب طلایی، بحری، لیل، دلیجه، دم جنبانک، انواع سهره، جغد کوچک، سبز قبا، زنبور خوار، انواع چکاوک، پرستو، بلدرچین، کبک چیل، کبک دری، کبوتر چاهی، پرستو، چلچله دمگاه سفید و انواع کلاغ است.

خداپناهی یادآور شد: این کوهستان محل زندگی خزندگانی چون سوسمار، گرزه مار(افعی )، مار آتشی، مار چلیپر، لاک پشت مهمیزدار و مارزنگی است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید