پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست ایران پژوهی تیره‌های ایرانی زبان تاتی در آذربایجان به ثبت رسید

تیره‌های ایرانی

زبان تاتی در آذربایجان به ثبت رسید

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، تا صدها سال پیش مردمان آذربایجان به زبان های گوناگونی سخن می گفتند که به تدریج و با پیشرفت جامعه، این زبان‌ها رو به فراموشی گذاشته شده و این زبان ها تنها به خاطره اقوام این منطقه تبدیل شد.

LTB - JuzsportsShops | Streetwear & Hip Hop Klamotten Online Shop , DefShop

 

خبرگزاری مهر: زبان تاتی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های خطه آذربایجان در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.
به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، تا صدها سال پیش مردمان آذربایجان به زبان های گوناگونی سخن می گفتند که به تدریج و با پیشرفت جامعه، این زبان‌ها رو به فراموشی گذاشته شده و این زبان ها تنها به خاطره اقوام این منطقه تبدیل شد.
اما این اتفاق سرنوشت همه زبان‌های باستانی نبود و زبان تاتی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های این منطقه هنوز در پشت دیوار برخی خانه‌های روستایی آذربایجان شرقی زنده است.
رئیس ستاد ثبت آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با مهر، از ثبت زبان تاتی در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد و گفت: زبان باستانی تاتی روستای کرینگان ورزقان با ثبت ملی، جاودانه شد.
تراب محمدی یادآور شد: زبان باستانی تاتی، یکی از 16 اثر میراث فرهنگی و معنوی آذربایجان‌شرقی است که اوایل تابستان سال جاری در سومین همایش شورای عالی سیاست‌گذاری در استان چهار محال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایرانیان به ثبت رسید.
وی افزود: زبان تاتی یکی از زبان‌های باستانی منطقه است و بنا به پژوهش‌های زبان‌شناسان و پژوهش‌گران، زبان باستانی آذربایجان است که با فراز و نشیب‌های فراوان در برخی از نقاط دور افتاده آذربایجان هم‌چنان به حیات خود ادامه می دهد.
محمدی عنوان کرد: در حال حاضر مردم روستای کرینگان به این زبان گفت‌وگو می‌کنند که به نظر می‌رسد راز ماندگاری آن عدم راه ارتباط و راه نیافتن وسایل ارتباطی است، به طوری که مردم روستا می‌گویند در طول این بیست سالی که به روستا جاده کشیده شده و رفت‌وآمد زیاد شده ترکی بیش‌تر تاثیر گذاشته است.
محمدی یادآور شد: با توجه به مطالعات مردم‌شناسی انجام شده، عناصر فرهنگی گوناگونی که در این روستا وجود دارد تفاوت چندانی با روستاهای ترک زبان ندارد و تنها عنصر فرهنگی زبان است که مردمان این آبادی را با مردم روستاهای پیرامون جدا می‌کند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بقایای این زبان کهن را در شرف نابودی دانست و گفت: لازم است برای گردآوری و مطالعات زبان شناختی اساسی عجله کرد.

محمدی عنوان کرد: در آذربایجان شرقی علاوه بر کرینگان در روستای گلین قیه نیز با اندکی تفاوت این زبان تا پنج شش دهه قبل رواج داشته ولی امروزه یکی دو نفر پیرمرد هفتاد ساله آن را بلد هستند که با مرگ این دو نفر زبان گلین قیه‌ای هم از دنیا خواهد رفت.
محمدی تصریح کرد: زبان تاتی یکی از داشته‌های فرهنگی و میراث معنوی مردم منطقه است و با ثبت این اثر در فهرست آثار معنوی، مردم تات زبان روستای کرینگان بیش از پیش نسبت به حفظ آن خواهند کوشید.
وی افزود: همچنین با معرفی این زبان و روستای کرینگان به عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی مطرح شده و با راهی شدن گردش‌گران فرهنگی به سوی روستا از لحاظ اقتصادی و فرهنگی، تحولات خوبی نصیب مردم روستا خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه