پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌خانه کتاب مبارزه با انتقال غیر قانونی اموال فرهنگی

کتاب‌خانه

کتاب مبارزه با انتقال غیر قانونی اموال فرهنگی

مبارزه با انتقال غیر قانونی اموال فرهنگی

 

خرید و فروش اموال فرهنگی، تجارتی مهم، بین المللی و رو به فزونی است. این تجارت قانونی نشان دهنده ارزش و قدر فرهنگ و صور هنری است. اما متاسفانه علاوه بر این تجارت قانونی، قاچاق و انتقال غیر قانونی این اموال هم در جهان رو به فزونی دارد.

همگان از دزدی، سرقت، غارت و ورود و صدور غیر قانونی اموال فرهنگی آگاه اند. موزه ها، مجموعه های عمومی و خصوصی، صاحبان قانونی این اموال، بناهای مذهبی و موسسات فرهنگی و باستان شناسی در سراسر جهان از گزند این اعمال مصون نیستند. مجرمان متناسب با امکانات و انگیزه های خود دست به عملیات دشواری برای سرقت اشیا می زنند و سپس مستقیم یا غیر مستقیم آن ها را به کشورهایی صادر می کنند که بتوانند آن ها را به قیمتی گزاف به خریداران علاقه مند بفروشند.

در این نشریه برگردان فارسی دو سند قانونی مکمل بین المللی آمده است که هر دو به مبارزه با انتقال غیر قانونی اموال فرهنگی کمک می کنند، یکی کنوانسیون در خصوص شیوه های مناسب برای ممانعت و جلوگیری از ورود، صدور و انتقال مالکیت غیر قانونی اثر فرهنگی (۱۹۷۰) و دیگری کنوانسیون یونیدروا در خصوص اشیای فرهنگی مسروقه یا غیر قانونی صادر شده (۱۹۹۵). در پایان این کتابچه، برگردان فارسی سند اطلاعاتی دیگری آمده است که توسط یونسکو و در تکمیل مفاد این دو کنوانسیون تدوین شده است.

اهمیت موضوع کمیته ملی ایکوموس ایران را بر آن داشت تا با هماهنگی به عمل آمده با دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، نسخه الکترونیک کتاب “مبارزه با انتقال غیر قانونی اموال فرهنگی” را از طریق تارنمای کمیته ملی ایکوموس، در دسترس کارشناسان، دانشجویان و علاقه مندان به میراث جهانی قرار دهد.

امیدواریم این نشریه موجب تقویت کوشش های ملی برای مبارزه با انتقال غیر قانونی اموال غیر قابل جایگزین فرهنگی شود.

 

برای دریافت نسخه الکترونیک کتاب (قالب pdf) اینجا تقه(کلیک) بزنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید