جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ هزار واژهٔ فیزیک

کتاب‌

هزار واژهٔ فیزیک

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

«هزار واژه» نام عمومی فرهنگ‌هایی تخصصی است که از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر می‌شود. ممارست طولانی در کار واژه‌گزینی که به یافتن و ساختن ده‌ها هزار واژهٔ فارسی در برابر لغات و اصطلاحات بیگانه انجامیده‌است، گروه واژه‌گزینی را قادر ساخته تا دفترهایی حاوی هزار واژهٔ مصوّب در بعضی از رشته‌های علمی انتشار دهد.

گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در طول شانزده سال فعالیت خود نزدیک به سی‌هزار واژه را در حوزه‌های مختلف علمی به تصویب رسانده‌است. در طی این سال‌ها متخصصان بسیاری با گروه همکاری داشته‌اند که در بعضی از این حوزه‌ها این همکاری همچنان ادامه دارد. در این مدت تعداد واژه‌های مصوّب برخی از گروه‌های تخصصی از مرز هزار واژه فراتر رفت و تدوین فرهنگ‌های موضوعی واژه‌های مصوّب در این حوزه‌ها ضروری می‌نمود. ازاین‌رو، گروه واژه‌گزینی در صدد برآمد تا فرهنگ‌هایی موضوعی با عنوان «هزار واژه» تدوین و به جامعهٔ علمی عرضه کند. گروه واژه‌گزینی بنا دارد ازاین‌پس، با تصویب شدن هر هزار واژه در یک حوزه، فرهنگ آن را نیز منتشر کند. مجموعهٔ هزار واژهٔ فیزیک سومین مجموعهٔ این فرهنگ‌هاست که شامل مجموعهٔ واژه‌های اپتیک، فیزیک، نجوم، نجوم رصدی، و آشکارسازها می‌شود.

هزار واژهٔ فیزیک، برگرفته از فرهنگ واژه‌های مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی 1376-1389 و به کوشش گروه واژه‌گزینی است که انتشارات فرهنگستان آن را در 370 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه، به بهای 150000 ریال منتشر کرده‌است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید