سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر استاد کاظم معتمدنژاد گنجینه علوم ارتباطات ایران بدرود حیات گفت

خبر

استاد کاظم معتمدنژاد گنجینه علوم ارتباطات ایران بدرود حیات گفت

پرفسور کاظم معتمدنژاد از نخستین نظریه پردازان بومی در ایران است که در حوزه ارتباطات، دیدگاه های کاربردی فراوانی از ایشان بر جای مانده و همین نظریه ها است که از او چهره ای بین المللی ساخته بود.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

در حالی که قرار بود «نکوداشت استاد دکتر کاظم معتمدنژاد؛ زمینه‌ها و مسائل مطالعات ایرانی ارتباطات و فرهنگ» ۲۳ آذر ماه در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود، عمر پدر علم ارتباطات تا روز بزرگداشت دیرهنگام به درازا نکشید و عصر امروز در آستانه هشتاد سالگی پس از تحمل مدت ها بیماری به دیار باقی شتافت.

به گزارش «تابناک»، در روزهای اخیر همزمان با روز به وخامت گذاشتن وضعیت بیماری  دکتر کاظم معتمدنژاد، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، انجمن جامعه شناسی ایران و دانشگاه علامه طباطبایی، درصدد برآمدند همایش یک روزه‌ای را با عنوان "نکوداشت استاد دکتر کاظم معتمدنژاد؛ زمینه‌ها و مسائل مطالعات ایرانی ارتباطات و فرهنگ" برگزار کنند و بر همین اساس مقرر شد این همایش 23 آذرماه با سخنرانی دکتر حسام الدین آشنا، دکتر حسینعلی افخمی، مهندس نصرالله جهانگرد، خانم دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر هادی خانیکی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر سعید رضا عاملی، دکتر محمدمهدی فرقانی، دکتر محمد امین قانعی راد، دکتر مسعود کوثری، دکتر محمدمهدی محسنیان‌راد، دکتر احمد میرعابدینی و دکتر حسن نمکدوست برگزار شود.

با این حال عمر دکتر معتمدنژاد بنیانگذار علم ارتباطات و احیاگر آموزش روزنامه‌نگاری کوتاه تر از آن بود که به این همایش برسد تا این رویداد بدون حضور صاحبش برگزار شود. معتمدنژاد در سال 1313 در روستاى مود از بخش مركزى بیرجند متولد شد، تحصیلات ابتدائى و قسمتى از تحصیلات متوسطه خود را در زادگاهش و قسمت دیگر را در بیرجند و سال ششم ادبى را در دبیرستان مروى تهران گذرانید.

در سال 1336 به اخذ درجه لیسانس و در سال 1339 به اخذ درجه دكترى در رشته قضائى از دانشكده حقوق و علوم سیاسى دانشگاه تهران نائل گردید. وى در زمان تحصیل در دورة كارشناسى با مدیر وقت روزنامه كیهان كه استاد ایشان نیز بود رابطه دوستانه‏اى برقرار كرد. وقتى استاد از دانشجویان دوره دكترى براى همكارى در كیهان دعوت كرد، معتمد نژاد فرصت را غنیمت شمرده و به محیط روزنامه وارد شد.


دیرى نپائید كه پروفسور معتمدنژاد از مترجمى زبان فرانسه، به مسؤلیت گروه خارجى و مقالات ارتقاء یافت. روزنامه كیهان كه به روزنامه نگاران تحصیلكرده نیاز داشت، براى وى بورسیه‏اى از دولت فرانسه دریافت داشت. معتمد نژاد در دانشگاه سوربن فرانسه موفق به اخذ دكترى حقوق و علوم سیاسى و نیز دكترى تخصصى روزنامه نگارى از انستیتوى مطبوعات و علوم نظرى دانشگاه پاریس گردید.

خدمات دانشگاهى ایشان از سال 1344 در سمت استاد یارى در دانشكده حقوق و علوم سیاسى دانشگاه تهران آغاز مى ‏شود، ضمناً همكارى خود را از آغاز ورود به ایران با موسسه كیهان حفظ كرد. در سال 1343 مؤسسه كیهان پیشنهاد وى را براى یك دوره عالى روزنامه نگارى پذیرفت و براى این منظور از بین داوطلبان دیپلم، 25 نفر انتخاب شدند. در پایان دوره دو ساله، اسم این دوره عالى به مؤسسه عالى مطبوعات و روابط عمومى تغییر كرد.

در سال 1350 یعنى زمانى كه نخستین فارغ التحصیلان در بحبوحه اخذ دانشنامه بودند، اسم مؤسسه به دانشكده علوم ارتباطات اجتماعى تغییر یافت. دراین موقع از دانشیارى دانشكده حقوق دانشگاه تهران استعفا داده و در دانشكده علوم ارتباطات اجتماعى در سمت معاونت دانشكده مشغول به كار گردید. از سال 56 تا 59 نیز سمت ریاست دانشكده را عهده ‏دار بود. با پیروزی انقلاب اسلامى ایران، دانشكده مذكور تعطیل و در دانشكده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبائى به عنوان یك گرایش ادغام شد. چنین بود که معتمد نژاد به پاریس رفت و در آنجا به تدریس و تحقیق پرداخت تا یاد وطن او را دلتنگ كرد و در سال 1368 به ایران بازگشت.

معتمدنژاد مجدداً نسبت به توسعه رشته علوم ارتباطات و گشایش دوره ه اى كارشناسى، كارشناسى ارشد و دكترى اقدام نمود تا سرانجام در سال 1375 با پذیرفته شدن دوره دكتراى ارتباطات در وزارت فرهنگ و آموزش عالى به آرزوى دیرین خود رسید. معتمدنژاد در حال حاضر استاد تمام وقت دانشكده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبائى مى ‏باشد و در سطوح مختلف آموزشى اشتغال به آموزش دارد. معتمدنژاد در تشكیل و عضویت انجمن هاى مختلف از قبیل: انجمن دفاع از آزادى مطبوعات، انجمن بین المللى تحقیق در ارتباطات جمعى، انجمن بین المللى حقوق فضا، انستیتوى بین المللى ارتباطات، انجمن فرانسوى علوم ارتباطات و اطلاعات نقش عمده داشت.

معتمدنژاد بیش از 70 مقاله علمى به مجامع بین ‏المللى و یا مجلات ارائه داده و یاخود در تشكیل سمینار ها و كنفرانس هاى علمى نقش مهمى داشته است. در سال 1373-74 به عنوان استاد نمونه دانشگاه هاى كشور از دست ریاست جمهورى لوح نقدیر دریافت داشته و به پیشنهاد وزیر فرهنگ و آموزش عالى و حكم ریاست شوراى عالى انقلاب فرهنگى از مهر ماه 1378 به عضویت هیأت امناى دانشگاه هاى منطقه مركزى منصوب شد. پرفسور کاظم معتمدنژاد از نخستین نظریه پردازان بومی در ایران است که در حوزه ارتباطات، دیدگاه های کاربردی فراوانی از ایشان بر جای مانده و همین نظریه ها است که از او چهره ای بین المللی ساخته بود.


برخی تالیفات استاد کاظم معتمدنژاد عبارتند از:

- روزنامه‌نگاری، نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد، دکتر ابوالقاسم منصفی
- روش تحقیق در محتوای مطبوعات نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد
- وسایل ارتباط جمعی (جلد نخست) نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد
- مبانی حقوقی بین‌المللی گزارشگری برای صلح، نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد
- اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی، نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد
- جامعه اطلاعاتی: اندیشه‌های بنیادی، دیدگاه‌های انتقادی و چشم‌اندازهای جهانی، نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد
- حقوق مطبوعات، نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد
- حقوق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد، دکتر رویا معتمدنژاد
- حقوق ارتباطات نویسنده: دکتر کاظم معتمدنژاد، دکتر رویا معتمدنژاد
و... .

 

مراسم تشییع پیکر این استاد برجسته ارتباطات و روزنامه‌نگاری، روز شنبه (16 آذر 1392) ساعت 9 صبح از مقابل دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی واقع در سه‌راه ضرابخانه، خیابان شهید گل‌نبی، برگزار می‌شود و پس از تشییع، پیکر ایشان در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) آرام می‌گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید