جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر روغن «پومیس» خوراکی نیست - هشدار درباره قاچاق گسترده روغن زیتون

خبر

روغن «پومیس» خوراکی نیست - هشدار درباره قاچاق گسترده روغن زیتون

عضو شورای ملی زیتون ضمن ابزار نگرانی از قاچاق گسترده روغن زیتون به کشور، گفت: روغن‌های پومیس غیرقابل خوردن و بیماری‌‌زا هستند.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Air Jordan

عضو شورای ملی زیتون ضمن ابزار نگرانی از قاچاق گسترده روغن زیتون به کشور، گفت: روغن‌های پومیس غیرقابل خوردن و بیماری‌‌زا هستند.

نادر جلالت در گفتگو با مهر با بیان اینکه براساس قوانین استاندارد واردات روغن پومیس (روغن تفاله زیتون) به کشور ممنوع است، اظهارداشت: از آنجا که این نوع روغن‌ها غیر خوراکی هستند، اجازه واردات به کشور را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه واردات روغن‌های پومیس به کشور از مجاری قانونی و گمرکات امکان‌پذیر نیست، گفت: واردات روغن زیتون به شکل قاچاق انجام می‌شود.

جلالت، حجم انبوه قاچاق روغن زیتون به کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود روغن‌های قاچاق به چه شکل وارد کشور می‌شوند که گمرکات نمی‌توانند مانع ورود آنها شوند.

عضو شورای ملی زیتون درباره حجم قاچاق روغن زیتون به کشور اضافه کرد: براساس اطلاعات موجود، حدود ۵ تا ۷ هزار تن روغن زیتون قاچاق وارد کشور می‌شود که عمده آنها نیز روغن پومیس هستند.

جلالت، واردات قانونی روغن زیتون را حدود ۴ تا ۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: بین ۲ تا ۴ هزار تن نیز روغن زیتون در کشور تولید می‌شود.

وی اظهارداشت: نیاز کشور به روغن زیتون با در نظر گرفتن سرانه مصرف ۲۰۰ گرم، حدود ۱۵ هزار تن است.

جلالت با بیان اینکه واردات روغن پومیس سود زیادی برای قاچاقچیان به همراه دارد، اظهارداشت: قاچاقچیان این روغن‌ها را با قیمت پایین خریداری و وارد می‌کنند و آنها را با نرخ‌های بالا در داخل کشور به فروش می‌رسانند. علاوه بر این، عدم آگاهی مردم و مصرف‌کنندگان از این  موضوع که روغن مورد استفاده آنها قابل خوردن نیست، به قاچاق گسترده این محصول دامن زده است.

عضو شورای ملی زیتون کشور درباره خطر مصرف این روغن‌ها برای سلامتی افراد جامعه اضافه کرد: روغن‌هایی که هیچگونه استاندارد و مجوز بهداشتی ندارند، محصولات با کیفیتی نیستند و برخی از آنها حاوی مواد بیماری زای خطرناکی هستند، ضمن اینکه براساس اطلاعات موجود، برخی از این روغن‌ها از کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا و ترکیه وارد کشور می‌شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه