پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برنامه‌های بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران - اردیبهشت 1391 تشریح شد

خبر

برنامه‌های بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران - اردیبهشت 1391 تشریح شد

برنامه‌های بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (دوشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه) در نشستی خبری تشریح شد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ بهمن دری - رییس بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب ـ در این نشست از پوستر بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی کرد که در این پوستر در زمینه آجری‌رنگ، طرحی از کتاب با حروف بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب ترسیم شده است.

بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران در روز دوازدهم اردیبهشت 1391 با رونمایی از تمبر ویژه «ربع قرن جهاد فرهنگی» افتتاح می‌شود که این عنوان شعار نمایشگاه هم هست.

بهمن دری افزود: از سیزدهم اردیبهشت، نمایشگاه به صورت رسمی آماده پذیرایی از کتاب و کتاب‌خوانان است و تا 23 اردبیهشت‌ماه، این نمایشگاه به عنوان بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی ادامه پیدا خواهد کرد.  هم‌چنین در نمایشگاه، سه مراسم رسمی یعنی افتتاحیه، مراسم ربع قرن جهاد فرهنگی در شب میلاد حضرت زهرا (س) و مراسم اختتامیه را داریم.


رییس بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران درباره متراژ نمایشگاه کتاب امسال نیز عنوان کرد: متراژ نمایشگاه امسال 125 هزار مترمربع است که 75 هزار مترمربع آن در فضای باز و سازه‌های موقت برپا می‌شود.

او ادامه داد: البته برای پاسخ‌گویی به حضور همه ناشران ـ چه آن‌هایی که فعال هستند و چه آن‌هایی که فعال نیستند ـ ما نیازمند 220 هزار مترمربع متراژ هستیم. بنابراین غرفه‌های بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب براساس ضوابط کمی کوچک‌تر شده است.

دری درباره روند برنامه‌ریزی برای نمایشگاه کتاب گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب این‌گونه نیست که از یک ماه پیش آغاز شود. از خرداد سال گذشته برنامه‌ریزی برای نمایشگاه بیست‌وپنجم آغاز شده و در یکی دو ماه اخیر سرعت گرفته و در حین نمایشگاه و بعد از آن هم ما فعالیت‌های خود را داریم؛ یعنی نمایشگاه را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهیم و تحلیل فروش را خواهیم داشت.

دری درباره همکاری سازمان‌های مختلف برای برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: هیچ نهادی در کشور نیست که با نمایشگاه همکاری نکند و ما در پایان نمایشگاه از سازمان‌های همکاری‌کننده تقدیر خواهیم کرد.

او درباره اعطای تسهیلات خرید کتاب به دانشجویان گفت: امسال در ابتدا دو میلیارد تومان و در مرحله بعد یک میلیارد تومان برای خرید کتاب به دانشجویان اختصاص پیدا کرد که بالغ بر 25هزار دانشجو کارت خرید خود را دریافت کرده‌اند. دو میلیارد تومان دیگر هم به دانشجویانی اختصاص پیدا می‌کند که از سوی دانشگاه‌ها به ما معرفی می‌شود. همچنین حدود یک میلیارد تومان از طریق ادارات کل استان‌ها به دانشگاه‌های استان‌ها تعلق می‌گیرد. همچنین برای تأمین و تجهیز کتابخانه دانشگاه‌ها دو میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم و دو میلیارد تومان دیگر به طلاب ارائه می‌شود.


دری درباره اداره بخش‌های بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: بخش ناشران داخلی از سوی چهار تشکل اداره می‌شود. بخش ناشران عمومی از سوی اتحادیه ناشران ایران، بخش دانشگاهی از سوی انجمن فرهنگی کتاب دانشگاهی،‌ بخش آموزشی از سوی انجمن فرهنگی کتاب آموزشی و بخش کودک و نوجوان از سوی انجمن فرهنگی کتاب کودک و نوجوان اداره می‌شود و ما نمی‌خواهیم متولی از صفر تا صد باشیم و تنها جنبه نظارت خود را حفظ می‌کنیم.

او درباره تعداد ناشران شرکت‌کننده در بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: 1396 ناشر در بخش عمومی، 610 ناشر در بخش دانشگاهی‌، 299 ناشر ویژه کودک و نوجوان در نمایشگاه حاضر هستند. 32 ناشر کودک و نوجوان دیگر هم در سالنی کنار سالن اصلی جا گرفته‌اند که این‌ها ناشرانی هستند که با توجه به ضوابط ما باید بیرون از نمایشگاه می‌بودند؛ اما ما خواستیم همه ناشران کودک در نمایشگاه باشند.

دری افزود: در کل، 2451 ناشر داخلی در نمایشگاه کتاب تهران غرفه دارند که تعداد عناوین کتاب‌های آن‌ها روز به روز رو به افزایش است و تا کنون 207هزار و 170 کتاب از سوی آن‌ها برای عرضه در نمایشگاه معرفی شده است. اما با توجه به پیش‌بینی‌ها، این رقم 10 درصد افزایش پیدا می‌کند؛ چون در همین 10 روز بسیاری از کتاب‌های ناشران منتشر می‌شود.

او گفت: در بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه کتاب تهران بالغ بر یکصدهزار کتاب چاپ اول عرضه می‌شود و بیش از 500 ناشر شهرستانی حاضر هستند و کتاب‌هایی که در نمایشگاه عرضه می‌شوند، کتاب‌های چاپ سال 88 به بعد هستند.

رییس بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به برگزاری مراسم‌ رونمایی از ده‌ها عنوان کتاب در نمایشگاه، گفت: در نمایشگاه کتاب ما شاهد رونمایی از ده‌ها کتاب با موضوعات دینی‌، علوم انسانی و اجتماعی و ادبیات‌ چاپ اول هستیم و با وجود نوسانات قیمت ارز و بالا رفتن قیمت کاغذ، فکر می‌کردیم چاپ کتاب در سال 90 کاهش پیدا کند. آمار کتاب‌های منتشرشده در سال 90 بالا رفته است و بالغ بر 69 هزار عنوان کتاب در سال 90 منتشر شده که همه این کتاب‌ها در نمایشگاه عرضه می‌شود.


دری افزود: در بخش بین‌الملل ما شاهد حضور 1600 ناشر خواهیم بود که نسبت به سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است، 26 هزار و 600 عنوان کتاب در بخش ارزی، 85 هزار کتاب در بخش ریالی‌، 10 هزار عنوان کتاب در سالن کشورها و 15 هزار عنوان کتاب در بازار جهانی کتاب و نشر الکترونیک عرضه می‌شود که در مجموع، 136هزار و 600 کتاب خارجی در نمایشگاه کتاب تهران از 77 کشور عرضه خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه