جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر یادآوری چند نکته برای بازدید بهتر از نمایشگاه کتاب

خبر

یادآوری چند نکته برای بازدید بهتر از نمایشگاه کتاب

عقاب علی احمدی

 


پوستر بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۱ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲

 

در روز یازدهم اردیبهشت ۱۳۹۲، بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در محل نمازگاه تهران گشایش یافت. در این نمایشگاه که تا روز ۲۱ اردیبهشت کار آن ادامه خواهد یافت، ناشران ایرانی و کشورهای دیگر کتاب های خود را برای فروش به خریداران به نمایش گذاشتند. در بخش عمومی ناشران گوناگونی  حضور دارند که از میان آنها می توان به انتشاراتی های آرتامیس، سمرقند، قطره، نشر مرکز، سروش، فرهنگ معاصر، کارنامه، ققنوس، نگاه، مروارید، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، هزار کرمان، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و… اشاره کرد. ساعت کار این نمایشگاه هر روز از ساعت ۹ تا 20 است و در روزهای تعطیل، ساعت کار آن افزایش می یابد.

دیدار از نمایشگاه کتاب تهران با توجه به بحران کتاب و دشواری کار پخش کتاب در بازار کتاب ایران، فرصتی است برای خوانندگان تا بسیاری از کتاب هایی را که در طول سال گذشته منتشر شده است و نتوانسته اند، آنها را بیابند، و یا از انتشار آنها بی خبر مانده اند، درنمایشگاه پیدا کنند.

برای استفاده بهتر از زمان حضور در نمایشگاه انجام  چند کار لازم است :

۱. تهیه ی فهرست کتاب هایی  که  به آنها نیاز دارید.

۲. یادداشت کردن نام « ناشر » و « نویسنده » و « مترجم » کتاب.

۳. پیداکردن ناشر موردنظر از روی فهرست نام ناشران که در ابتدای هر راهرو بر روی دیواره ی غرفه های نخست چسبانیده شده است. پس از یافتن نام و ناشر و دانستن اینکه او در نمایشگاه حضور دارد، از روی ترتیب الفبایی و شماره  ی غرفه، غرفه ی او را پیدا کنید.

به این ترتیب می توانید از حضورداشتن یا نداشتن ناشر مورد نظر خود در نمایشگاه آگاه شوید ؛ و اگر دانستید که ناشر مورد علاقه تان در نمایشگاه نیست، با خیال آسوده به سراغ کتاب های دیگر بروید. در این زمینه نیز  یادآوری چند نکته ضروری است :

۱. اگر از کتابی خوشتان آمد، آن را بردارید و فهرست مطالب آن را نگاه کنید تا بدانید که چه مطالبی در آن آمده است.

۲. اگر در باره ی کتابی اطلاعات بیشتری خواستید، آن اطلاعات را از فروشنده و مدیر غرفه یا جانشین او بخواهید.

۳.  به هنگام دیدار از یک غرفه ، فهرست کتاب ها موجود در آن را از فروشنده یا مسئول غرفه بخواهید. بسیاراتفاق می افتد که با خواندن فهرست کتاب ها، می توانید کتابی را در آن پیدا کنید که مدت ها به دنبال آن می گشته اید.

۴. هنگامی که دوست یا همراه تان کتابی را انتخاب می کند، اگر نظر شما را پرسید و شما در زمینه ی آن کتاب، اطلاعات بدردبخوری داشتید، به او بگویید ؛ وگرنه بگذارید خریدش را انجام دهد و در کار او دخالت نکنید.

۵. اگر می خواهید همراه کسی به نمایشگاه بیایید، کسی را به عنوان همراه انتخاب کنید که «  کتابخوان » باشد و کار انتخاب کتاب از سوی شما، او را خسته نکند ؛ چرا که اگر به جز این باشد، کمی پس از ورود به نمایشگاه، برای راضی کردن او ناگزیر خواهید بود، کار بازدید از نمایشگاه را نیمه کاره رها کنید و به دنبال او به راه بیفتید.

۶. در روز بازدید از نمایشگاه، لباس  و کفش راحت ، و چرخ و یا ساکی سبک و جادار برای جای دادن کتاب ها در آن همراه داشته باشید.

۷. تا آنجا که ممکن است، بکوشید به همراه خانواده ( همسر، فرزند، خواهر یا مادر  و پدر و برادر ) به نمایشگاه بیایید تا همگی با فضای کتاب و کتابخوانی آشنا شوند.

۸. در نمایشگاه کتاب به دیدار بخش های جنبی هم  بروید ؛ بسیاری از آگاهی ها در باره ی کتاب وکتابخوانی  دراین بخش ها به دست می آید.

۹. اگر می توانید، در دیدار از نمایشگاه کتاب  تلفن همراه خود را همراه نیاورید. این کار سبب می شود که در کار خود تمرکز داشته باشید. و اگر از همراه داشتن تلفن همراه ناگزیر هستید، از گفتگوهای طولانی در برابر غرفه ها و راهروهای نمایشگاه خودداری کنید.

۱۰. تجربه های خود در یافتن کتاب  را به دوستان خود انتقال دهید و خبر انتشار کتاب هاب تازه را به آنها بدهید. با این کار، دسترسی آسان تر آنها به کتاب میسر می شود و زمان بازدیدشان از نمایشگاه کتاب، سودمندتر و بهتر خواهد گذشت.

برای رفتن به این نمایشگاه  می توان از خط یک قطار زیرزمینی ( مترو )  تجریش – کهریزک استفاده کرد. این نمایشگاه در نزدیکی ایستگاه بهشتی خط یک قطار زیر زمینی برپاست.


برگرفته از تارنمای ایرانچهر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه