پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛ اینجا خاطره می‌فروشند

خبر

موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛ اینجا خاطره می‌فروشند

قیمت بلیت های کنسرت همایون خرم از 25 تا 100 هزار تومان تعیین شده؛ برگزارکننده کنسرت براین است که این بهای بالای به عوامل بسیاری برمی‌گردد؛ در این‌که متولیان فرهنگی باید تسهیلاتی را برای برگزارکنندگان کنسرت فراهم آورند شکی نیست؛ شاید آن زمان دیگر خاطره نفروشند آن هم تنها به کسانی که توان پرداخت هزینه‌های بالای کنسرت را دارند.

اینجا خاطره می‌فروشند

 

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه فرهنگ و هنر- هفته گذشته، خبرهای خوش و ناخوش بسیاری در زمینه موسیقی منتشر شد که ناگوارترین آنها درگذشت حسن کسایی، نوازنده برجسته نی و خاکسپاری شبانه و غریبانه او و رفتن عبدالله سرور احمدی، نوازنده سرشناس دوتار تربت جام بود. باز هم مدیر مرکز موسیقی ارشاد تنها به پیام تسلیتی بسنده کرد بی‌آن‌که به این بیندیشد سال‌ها آخرین اثر استاد کسایی منتشر نشده باقی مانده بود و فیلمی که در ارتباط با زندگی‌اش ساخته شده بود در انتظار جذب پشتيبان؛ بهتر نبود مرکز موسیقی ارشاد به جای ارسال پیام تسلیت به انتشار آثار برجسته‌ترین نوازنده نی بپردازد یا از سرور احمدی و تنهایی و غربتش، سراغی بگیرد؟!
 
خانه موسیقی کجاست و چه می‌کند هم خدا می داند؟ خانه‌ای که قرار است پشتیبان هنرمندان باشد و از حق و حقوق آنان دفاع کند اما عملا چنین نمی کند؛ مرکزی که به ادعای خود قرار است به عنوان تشکیلات صنف، غیردولتی و غیر سیاسی به حفظ ، گسترش، اعتلا، اشاعه و معرفی موسیقی و موسیقی‌دانان ایرانی بر مبنای اصول فرهنگی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بپردازد اما هنرمندان بسیاری در گوشه و کنار این سرزمین زندگی می‌کنند که نه بیمه دارند و نه حداقل حقوق ماهانه؛ معلوم نیست خانه موسیسقی شیرمحمد اسپندار، تنها دونلی زن ایران را می‌شناسد یا نه؛ همالن شیرمحمدی که خانه‌اش را سیل برد و مدت‌ها بی‌خانمان بود؛ خانه هنرمندان چه تدبیری براغی پروین غلامشاهی، هنرزمند بمی اندیشیده؛ هم او که خانه‌اش در زلزله بم ویران شد و از آن زمان تاکنون در چادر به‌سر می‌برد.
 
خانه موسیقی، انجمن موسیقی و مهم‌تر از همه اینها مرکز موسیقی ارشاد برای ماشاءالله بامری، صدای موسیقی بلوچستان چه کردند وقتی ناتوان از پرداخت هزینه‌های درمان خود بود یا برای حسین سمندری چه کرد وقتی که دیگر نتوانست بر دوتار خود زخمه بزند؟ خانه موسیقی و مرکز موسیقی ارشاد منی دانند قلندر کی و چگونه از نوا افتاد یا می‌دانند که رفتن احمد عاشورپور یا فریدون پوررضا به رخت بربستن رستم از شاهنامه می‌ماند؟!
 
هفته گذشته، همایون خرم در یک نشست مطبوعاتی از کنسرتی گفت که قرار است 14 خرداد ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود و مژده داد که در این برنامه به اجرای کارهای متفاوت با کنسرت‌های سال‌های اخیرش می‌پردازد ضمن این‌که تصنیف‌های خاطره برانگیز خود چون «تو ای پری کجایی؟، امشب در سر شوری دارم» و... را هم اجرا می کند.
 
قیمت بلیت های کنسرت همایون خرم از 25 تا 100 هزار تومان تعیین شده؛ موسسه گلچین آوای شرق، برگزارکننده کنسرت خرم است. علی شجاعی، مدیر این موسسه براین است که بهای بالای بلیت به عوامل بسیاری چون هزینه‌های سرسام‌آور تبلیغات و اجاره سالن‌ها برمی‌گردد؛ در این‌که متولیان فرهنگی باید تسهیلاتی را برای برگزارکنندگان کنسرت فراهم آورند شکی نیست اما پرسش این‌جاست قیمت‌های بالایی که از سوی موسسه گلچین اعلام می‌شود به هزینه بالای تبلیغات و اجاره سالن برمی‌گردد یا نبود تعرفه‌ای مشخص در این زمینه؛ سال گذشته نیز همین موسسه، بالاترین نرخ بلیت را برای کنسرت همایون خرم اعلام کرده بود؛ به این معنی که بها را از 50 به 70 هزار تومان افزایش داده بود.... انگار در این سرزمین، خاطره را هم می فروشند و تنها کسانی می‌تو انند به سالن بروند و خاطرات خوش و ناخوش سال‌های دور و نزدیک خود را مرور کنند که توان پرداخت هزینه‌های بالای کنسرت را داشته باشند.
 
حسین علیزاده، نیازی به معرفی ندارد. کارهای او آن قدر ماندگار هست که آفریدگارش را به بخشی از تاریخ موسیقی ایران بدل کند. خالق «به تماشای آبهای سپید» هفته‌ای که گذشت را مهمان گیلانی‌ها بود و به خواست مردم سیاهکل، تنها برای آنها نواخت. تورکنسرت‌های «آن و آن» که بر بداهه استوار است و دونوازی حسین علیزاده و پژمان حدادی، در تالار وحدت تهران به خط پایان می‌رسد.
 
حسین علیزاده، 4 تا 6 و 8 و 9 تیرماه به اجرای برنامه در تالار وحدت می‌پردازد و هر شب از 5 اجرای خود در شهر تهران را به یکی از استادانش تقدیم می‎کند تا هم از استادان خود قدردانی کند و هم از مردمی که در طول تورکنسرت‎هایش در شهرهای مختلف، طعم مهربانی را به او چشاندند.
 
علیزاده در گفت گو با خبرگزاری میراث فرهنگی گفته بود که اولین شب به هوشنگ ظریف که نخستین استاد من بود و نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری شخصیت هنری من داشته تعلق می‌گیرد. شب دوم از آن علی اکبرخان شهنازی است و سومین شب به یوسف فروتن اختصاص می‌یابد. چهارمین و پنجمین شب از کنسرت بداهه‌نوازی حسین علیزاده و پژمان حدادی به داریوش صفوت و نورعلی خان برومند اختصاص یافته است.
 
کنسرت ارکستر مجلسی ارمنستان به رهبری لوریس چکناواریان نیز تا دوم تیرماه ادامه دارد. در این برنامه اعضای ارکستر به اجرای قطعاتی از باخ و بتهوون و چایکوفسکی و. ویوالدی می‌پردازند. هر شب یک سولیست ایرانی نیز در کنار ارکستر ارمنستان می‌نوازد تا به گفته چکناواریان، توانایی نوازندگان ایرانی نمایش داده شود.
 
تیرماه آغاز شده و تب تند کنسرت همه سالن‌ها را فراگرفته است. حسین علیزاده، همایون خرم، علی قمصری و نوید دهقان به اجرای موسیقی سنتی می پردازند. مجید انتظامی ارکستر سمفونیک را رهبری می کند و شهداد روحانی ارکستر زهی ایرانیان را؛ ارکستر بادی آرس نوا به سرپرستی آرمین قیطاسی، موسیقی کارتن ها و فیلم های خاطره‌بیرانگیز را می نوازد و باز کسی نیست بگوید چرا این همه کنسرت را در یک ماه می‌گنجانند و مجال انتخاب را با توجه به هزینه بالای بلیت از مخاطب می‌گیرند؟
 
 زهره نیلی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه