پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان مازندران خطر در بیخ گوش زیست بوم (اکوسیستم) دریای مازندران

دیده‌بان مازندران

خطر در بیخ گوش زیست بوم (اکوسیستم) دریای مازندران

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست گفت: ساخت جزیره در جمهوری آذربایجان با تغییر مسیر هیدرولیکی آب در مازندران و افزایش کدورت آب، آبزیان این منطقه از مازندران را نابود می‌کند.

به گزارش مهر، عبدالرضا کرباسی با بیان این مطلب افزود: این جزیره که قرار است با فضایی بزرگ و با جمعیتی بالغ بر 700 هزار ایجاد شود تأثیرات بسیار بدی بر محیط زیست دریای مازندران می‌گذارد.
به گفته وی، مهمترین اثرات زیست محیطی ساخت این جزیره بالارفتن کدورت آب با ایجاد ذرات رسوب معلق است.
کرباسی اظهار داشت: در آب کدر میزان نفوذ نور خورشید به داخل آب کاهش یافته در نتیجه از یک سواکسیژن لایه های تحتانی کا هش می یابد و از سوی دیگر ذرات معلق با ایجاد خش بر روی پوست آبزیان با توجه به وجود فاضلاب خانگی در دریای مازندران و آلودگی های میکروبی زمینه را برای ایجاد زخمهای عفونی و مرگ و میر آبزیان این اکوسیستم  فراهم می کنند.
وی افزود: همچنین با بالا رفتن کدورت آب زیستگاههای حساس دریایی مانند مرجانها از میان می روند که البته دریای مازندران فاقد زیستگاههای مرجانی است.
به اعتقاد معاون دریایی سازمان محیط زیست، ساخت این جزیره در دریای مازندران جریان هیدرو لوژیکی این دریا را در آن منطقه تغییر می دهد و جریان بستر که ازسمت آذربایجان به ایران است مختل می شود. همچنین تغییر هیدرو لوژیکی لایه های آب که به صورت طبیعی با هم مخلوط می شوند دیگر انجام نمی شود و آبزیان دچار استرس می شوند.
کرباسی تصریح کرد: همچنین به هنگام بهره برداری از این جزیره به دلیل انتقال حجم زیادی از جمعیت به این منطقه بدون داشتن زیر ساختهای اصولی موجبات افزایش آلودگی های انسان ساز مانند فاضلابها و زباله ها در این اکوسیستم فراهم می شود که این مسئله نیز بر محیط زیست مازندران اثرات بسیار بدی خواهد داشت.
وی در پاسخ به اینکه آیا کشورهای مشترک المنافع  مازندران مانند ایران نمی توانند از طریق تعهدات بین المللی جلوی این اقدام کشور آذربایجان را بگیرند گفت: در یکی از پروتکل های کنوانسیون تهران الزام ارزیابی اثرات فرامرزی برنامه های توسعه ای کشور ها بر مازندران قید شده است اما متأسفانه هنوز این پروتکل تصویب نشده است.
به گفته کرباسی، با این وجود ایران از طریق مذاکرات با مسئولان محیط زیست این کشور در حال رایزنی برای رعایت موازین زیست محیطی در اجرای این پروژه است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید